Restaurants helpen de natuur met schelpen
- Food-en-retail
- 20 sep 2019 @ 15:58
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 20 sep 2019 @ 15:58
- Peter van Woensel Kooy
Tijdens het oesterfestival in Yerseke lanceren de Oesterij en het Wereld Natuur Fonds de bijzondere restaurant-actie 'Helpen met Schelpen'. Voor het eerst werken natuurorganisaties, schelpdierkwekers en restaurants samen voor een gezonde Noordzee vol met schelpdierbanken.
De deelnemende restaurants die oesters serveren, zamelen de lege schelpen in en deze schelpen vormen daarna weer de perfecte bodem voor nieuwe oesters.
Het begint bij een goede bodem
De actie wordt afgetrapt met het plaatsen van een informatiebord over de actie bij de Oesterij, waarop de hele keten te zien is: vanuit de zee op je bord en van je bord weer in de zee. 'Schelpdierbanken zijn de riffen van de Noordzee en worden gevormd door onder meer oesters en mosselen. Eind 19e eeuw waren er nog volop oesterbanken aanwezig in de Noordzee, maar deze zijn bijna volledig verdwenen door overbevissing, ziektes en koude winters. Dat is zonde, want eenmaal verdwenen, keren de banken niet of nauwelijks uit zichzelf terug, maar ze zijn wel essentieel voor een gezonde en rijke Noordzee. Daarom werken WWF en partner ARK sinds 2015 aan actief herstel van schelpdierbanken', vertelt Brenda van Doorn, de Noordzee-expert van WWF.
Testfase met restaurants succesvol
Schelpdierbanken hebben een harde ondergrond nodig om zich op te vestigen en te groeien, op een zandbodem spoelen ze weg. Uit de praktijk is gebleken dat lege schelpen een ideale ondergrond bieden voor nieuwe oesterlarven om op te hechten. In gesprekken met bevlogen schelpdierkweker en restauranteigenaar Jean Dhooge van de Oesterij, werd een nieuw idee geboren: 'wat nu als we schelpen gaan hergebruiken in plaats van weggooien?' Samen met Hotel New York in Rotterdam en de Zilte Zeemeermin in Arnhem is het proces het afgelopen jaar getest. Per week zamelen ze ongeveer tien tonnen vol aan oesterschelpen in.
Circulair met schelpen
'Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in mijn bedrijfsvoering. Ik ben altijd op zoek naar manieren waarop ik mijn afval kan reduceren en het hergebruik van schelpen vind ik daarom een mooie actie', legt Jean Dhooge uit. 'Daarnaast vind ik het fantastisch dat voor elke schelp die wordt weggehaald van mijn kweekpercelen er mogelijk wel 10 of 20 nieuwe oesters terug komen voor natuurherstel. Dat is nog eens circulair! '
Duurzame vis op het menu
Naast de fantastische bijdrage aan het herstel van schelpdierbanken en aan een duurzamere keten , worden deelnemende restaurants ook gestimuleerd meer duurzame vis op de menukaart te zetten. De Good Fish Foundation biedt deelnemende restaurants de mogelijkheid mee te doen met hun programma waarbij restaurants letten op de criteria in de Viswijzer. De Zilte Zeemeermin is ook hierbij weer een heel mooi voorbeeld omdat zij het eerste restaurant in Nederland willen zijn die geen vis meer serveert die op de ‘rode lijst’ van de Viswijzer staat.
(PvWK)
Foto: Tommaso Cantelli / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Wereld Natuur Fonds
- gezond
- WWF
- Yerseke
- marketing
- Nederland
- natuurorganisaties
- restaurant
- mvo
- slurpen
- parel
- citroen
- banken
- schelpdierkweker
- Noordzee
- oesterfestival
- oester
- schelpdier
- zilt
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- Magnum lanceert Hydro Ice, glow-in-the-dark
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen... 07-11-2025
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




