Restaurants helpen de natuur met schelpen
- Food-en-retail
- 20 sep 2019 @ 15:58
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 20 sep 2019 @ 15:58
- Peter van Woensel Kooy
Tijdens het oesterfestival in Yerseke lanceren de Oesterij en het Wereld Natuur Fonds de bijzondere restaurant-actie 'Helpen met Schelpen'. Voor het eerst werken natuurorganisaties, schelpdierkwekers en restaurants samen voor een gezonde Noordzee vol met schelpdierbanken.
De deelnemende restaurants die oesters serveren, zamelen de lege schelpen in en deze schelpen vormen daarna weer de perfecte bodem voor nieuwe oesters.
Het begint bij een goede bodem
De actie wordt afgetrapt met het plaatsen van een informatiebord over de actie bij de Oesterij, waarop de hele keten te zien is: vanuit de zee op je bord en van je bord weer in de zee. 'Schelpdierbanken zijn de riffen van de Noordzee en worden gevormd door onder meer oesters en mosselen. Eind 19e eeuw waren er nog volop oesterbanken aanwezig in de Noordzee, maar deze zijn bijna volledig verdwenen door overbevissing, ziektes en koude winters. Dat is zonde, want eenmaal verdwenen, keren de banken niet of nauwelijks uit zichzelf terug, maar ze zijn wel essentieel voor een gezonde en rijke Noordzee. Daarom werken WWF en partner ARK sinds 2015 aan actief herstel van schelpdierbanken', vertelt Brenda van Doorn, de Noordzee-expert van WWF.
Testfase met restaurants succesvol
Schelpdierbanken hebben een harde ondergrond nodig om zich op te vestigen en te groeien, op een zandbodem spoelen ze weg. Uit de praktijk is gebleken dat lege schelpen een ideale ondergrond bieden voor nieuwe oesterlarven om op te hechten. In gesprekken met bevlogen schelpdierkweker en restauranteigenaar Jean Dhooge van de Oesterij, werd een nieuw idee geboren: 'wat nu als we schelpen gaan hergebruiken in plaats van weggooien?' Samen met Hotel New York in Rotterdam en de Zilte Zeemeermin in Arnhem is het proces het afgelopen jaar getest. Per week zamelen ze ongeveer tien tonnen vol aan oesterschelpen in.
Circulair met schelpen
'Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in mijn bedrijfsvoering. Ik ben altijd op zoek naar manieren waarop ik mijn afval kan reduceren en het hergebruik van schelpen vind ik daarom een mooie actie', legt Jean Dhooge uit. 'Daarnaast vind ik het fantastisch dat voor elke schelp die wordt weggehaald van mijn kweekpercelen er mogelijk wel 10 of 20 nieuwe oesters terug komen voor natuurherstel. Dat is nog eens circulair! '
Duurzame vis op het menu
Naast de fantastische bijdrage aan het herstel van schelpdierbanken en aan een duurzamere keten , worden deelnemende restaurants ook gestimuleerd meer duurzame vis op de menukaart te zetten. De Good Fish Foundation biedt deelnemende restaurants de mogelijkheid mee te doen met hun programma waarbij restaurants letten op de criteria in de Viswijzer. De Zilte Zeemeermin is ook hierbij weer een heel mooi voorbeeld omdat zij het eerste restaurant in Nederland willen zijn die geen vis meer serveert die op de ‘rode lijst’ van de Viswijzer staat.
(PvWK)
Foto: Tommaso Cantelli / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- natuurorganisaties
- zilt
- schelpdier
- schelpdierkweker
- parel
- restaurant
- oesterfestival
- Yerseke
- slurpen
- marketing
- citroen
- Noordzee
- Wereld Natuur Fonds
- banken
- gezond
- mvo
- oester
- WWF
- Nederland
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers