Brouwerij ’t IJ: ‘We zijn geen puristen’

Brouwerij ’t IJ: ‘We zijn geen puristen’
  • Food-en-retail
  • 31 okt 2019 @ 12:13
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Communicatie

'Jongens, ik heb worstenbroodjes!', roept brand manager Louis Croonen over de lunchtafel in het kantoor van Brouwerij 't IJ. MarketingTribune eet vandaag gezellig mee.

Het hoofdkantoor van Brouwerij ’t IJ is gevestigd aan de Veemarkt, een bedrijventerrein in Amsterdam-Oost. Hier werken dagelijks zeven man en vrouw aan onder meer de marketing, inkoop en administratie van het bedrijf. Het Amsterdamse biermerk kent verder twee proeflokalen: 't Blauwe Theehuis in het Vondelpark en De Molen in Oost, waarbij om de hoek de brouwerij en het kantoor waar we lunchen zijn gevestigd. In De Molen worden veelvuldig rondleidingen gegeven; 't Blauwe Theehuis is met name geroemd om zijn ruime terras in het bekendste park van Nederland.

Hoewel zijn tongval verraadt dat Croonen (op de foto rechts) uit het zuiden van het land afkomstig is, geeft hij ruiterlijk toe dat we lunchen met Amsterdamse worstenbroodjes. Uit de supermarkt. 'Niet de echte uit Brabant, dus.' ‘Geeft niet Louis, we waarderen het gebaar', lachen zijn collega's. De lunch bij Brouwerij 't IJ is eenvoudig, maar daarmee niet minder gezellig, te noemen. De producten zijn simpelweg afkomstig uit de super, denk aan brood, beleg, sappen en fruit. Soms neemt een collega een traktatie mee, zoals vandaag dus worstenbroodjes of op een andere dag kaasbroodjes. 

Pils

Opvallend genoeg wordt er tijdens de lunch geen bier gedronken. Ik word gecorrigeerd: je bedoelt zeker pils. Bier is een verzamelnaam, pils de productsoort. Croonen: 'Dus als jij in een van onze proeflokalen pils bestelt, dan lijdt het geen twijfel wat je wilt hebben.' Waarvan akte. Bij Brouwerij ‘t IJ wordt overdag dus gewoon gewerkt. Wel staan na werktijd de collega’s van zowel het kantoor als de brouwerij (bottelaars, laboranten, technici) regelmatig te borrelen in een van de proeflokalen. ‘En ja, soms wordt het laat.’ Werken er eigenlijk ook niet-bierliefhebbers bij Brouwerij ’t IJ? Er valt een korte stilte. Croonen: ‘Er zijn er een paar, maar niet veel. Ik merk dat collega’s meer emotie voelen bij de brouwerij, niet zozeer bij het bier. Collega’s hoeven van mij ook geen enorme bierkenners zijn. Je hebt van die brouwers die enorm op de materie zitten; dat past niet bij ons. We zijn geen puristen.’

Bierviltjes

Met Brouwerij 't IJ gaat het goed, aldus Croonen. Het merk bestaat al sinds 1985, maar heeft in al die jaren eigenlijk nooit heel bewust marketing bedreven. 'Ja, natuurlijk wel met gedrukte bierviltjes, glazen en een postertje hier en daar. Maar je ziet ons niet met een commercial op RTL4. We maken meer organisch reclame.' Het biermerk werkt samen met reclamebureau Positivity, maar doet ook veel zelf. De eigenaren, Bart Obertop en Patrick Hendrikse, bedenken vaak spontaan ideeën. Croonen: ‘Zij roepen wat en dat begin ik dan uit te voeren.’ Zo lanceerde de bierbrouwer met Pasen het Paasij-biertje en meer recent kwam IJtje voor Karweitje (in samenwerking met creatief team Glenn van de Dood en Boudewijn Bosman, tevens winnaars Gouden Zaag 2018, red.) veelvuldig in het nieuws. 'We laten liever zien wat we doen, dan wie we zijn. Wat minder agressief eigenlijk.'

Headerbeeld: Proeflokaal De Molen in Amsterdam-Oost (via Facebook).

Dit artikel verscheen eerder in MT19.18.

Lucas Boon

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken