Brouwerij ’t IJ: ‘We zijn geen puristen’
- Food-en-retail
- 31 okt 2019 @ 12:13
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Communicatie
- 31 okt 2019 @ 12:13
- Lucas Boon
'Jongens, ik heb worstenbroodjes!', roept brand manager Louis Croonen over de lunchtafel in het kantoor van Brouwerij 't IJ. MarketingTribune eet vandaag gezellig mee.
Het hoofdkantoor van Brouwerij ’t IJ is gevestigd aan de Veemarkt, een bedrijventerrein in Amsterdam-Oost. Hier werken dagelijks zeven man en vrouw aan onder meer de marketing, inkoop en administratie van het bedrijf. Het Amsterdamse biermerk kent verder twee proeflokalen: 't Blauwe Theehuis in het Vondelpark en De Molen in Oost, waarbij om de hoek de brouwerij en het kantoor waar we lunchen zijn gevestigd. In De Molen worden veelvuldig rondleidingen gegeven; 't Blauwe Theehuis is met name geroemd om zijn ruime terras in het bekendste park van Nederland.
Hoewel zijn tongval verraadt dat Croonen (op de foto rechts) uit het zuiden van het land afkomstig is, geeft hij ruiterlijk toe dat we lunchen met Amsterdamse worstenbroodjes. Uit de supermarkt. 'Niet de echte uit Brabant, dus.' ‘Geeft niet Louis, we waarderen het gebaar', lachen zijn collega's. De lunch bij Brouwerij 't IJ is eenvoudig, maar daarmee niet minder gezellig, te noemen. De producten zijn simpelweg afkomstig uit de super, denk aan brood, beleg, sappen en fruit. Soms neemt een collega een traktatie mee, zoals vandaag dus worstenbroodjes of op een andere dag kaasbroodjes.
Pils
Opvallend genoeg wordt er tijdens de lunch geen bier gedronken. Ik word gecorrigeerd: je bedoelt zeker pils. Bier is een verzamelnaam, pils de productsoort. Croonen: 'Dus als jij in een van onze proeflokalen pils bestelt, dan lijdt het geen twijfel wat je wilt hebben.' Waarvan akte. Bij Brouwerij ‘t IJ wordt overdag dus gewoon gewerkt. Wel staan na werktijd de collega’s van zowel het kantoor als de brouwerij (bottelaars, laboranten, technici) regelmatig te borrelen in een van de proeflokalen. ‘En ja, soms wordt het laat.’ Werken er eigenlijk ook niet-bierliefhebbers bij Brouwerij ’t IJ? Er valt een korte stilte. Croonen: ‘Er zijn er een paar, maar niet veel. Ik merk dat collega’s meer emotie voelen bij de brouwerij, niet zozeer bij het bier. Collega’s hoeven van mij ook geen enorme bierkenners zijn. Je hebt van die brouwers die enorm op de materie zitten; dat past niet bij ons. We zijn geen puristen.’
Bierviltjes
Met Brouwerij 't IJ gaat het goed, aldus Croonen. Het merk bestaat al sinds 1985, maar heeft in al die jaren eigenlijk nooit heel bewust marketing bedreven. 'Ja, natuurlijk wel met gedrukte bierviltjes, glazen en een postertje hier en daar. Maar je ziet ons niet met een commercial op RTL4. We maken meer organisch reclame.' Het biermerk werkt samen met reclamebureau Positivity, maar doet ook veel zelf. De eigenaren, Bart Obertop en Patrick Hendrikse, bedenken vaak spontaan ideeën. Croonen: ‘Zij roepen wat en dat begin ik dan uit te voeren.’ Zo lanceerde de bierbrouwer met Pasen het Paasij-biertje en meer recent kwam IJtje voor Karweitje (in samenwerking met creatief team Glenn van de Dood en Boudewijn Bosman, tevens winnaars Gouden Zaag 2018, red.) veelvuldig in het nieuws. 'We laten liever zien wat we doen, dan wie we zijn. Wat minder agressief eigenlijk.'
Headerbeeld: Proeflokaal De Molen in Amsterdam-Oost (via Facebook).
Dit artikel verscheen eerder in MT19.18.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers