Ondanks omzetpiek reorganiseert Jumbo
- Food-en-retail
- 26 mei 2020 @ 12:16
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingPersonalia
- 26 mei 2020 @ 12:16
- Redactie Food en Retail
Sinds het uitbreken van de pandemie in Nederland draaien supermarkten hier beter dan ooit. Toch schrapt familiebedrijf Jumbo 300 banen op het hoofdkantoor.
Jumbo had in januari al een reorganisatie aangekondigd. Toen het coronavirus uitbrak, overwoog de supermarktketen om dit uit te stellen, zo vertelt Jumbo-cfo Ton van Veen aan het Financieele Dagblad (achter paywall, red.): 'Het is kil buiten. Dit is niet de meest gunstige tijd voor gedwongen ontslagen.' Na overleg met de ondernemingsraad besloot het bedrijf om toch banen te schrappen. Wel stelt het bedrijf een royaler sociaal plan op dan oorspronkelijk de bedoeling was. 'Mensen die gedwongen weg moeten, mogen 1 september stoppen met werken, maar blijven tot 1 december in dienst', zegt Van Veen. Van de 1300 banen op het hoofdkantoor in Veghel, verdwijnen er 300. Jumbo is van plan om 180 functies daarvan uit te gaan besteden, zoals personeelsadministratie en crediteurenbeheer. De medewerkers in die functies zouden mee moeten gaan naar de bedrijven waaraan Jumbo de diensten uitbesteedt. Verder verdwijnen er vooral managementfuncties.
Overnames
De top van het bedrijf was te groot geworden, mede door het grote aantal overnames van onder andere Emté-supermarkten, Hema- en Udea-filialen. 'Bij elk nieuw initiatief en iedere overname hebben we teams samengesteld en mensen overgenomen. Hierdoor is het hoofdkantoor behoorlijk uitgedijd. Er zijn veel managementlagen en portefeuilles met een directeur erboven,’ aldus Van Veen.
(bronnen: FD en Twinkle)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- uitstellen
- reorganisatie
- retail
- supermarkt
- marketing
- corona
- personeel
- januari
- virus
- 7 zekerheden
- Jumbo-cfo
- Jumbo
- Ton van Veen
- hq
- Veghel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes