Ondanks omzetpiek reorganiseert Jumbo

Ondanks omzetpiek reorganiseert Jumbo
  • Food-en-retail
  • 26 mei 2020 @ 12:16
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingPersonalia

Sinds het uitbreken van de pandemie in Nederland draaien supermarkten hier beter dan ooit. Toch schrapt familiebedrijf Jumbo 300 banen op het hoofdkantoor.

Jumbo had in januari al een reorganisatie aangekondigd. Toen het coronavirus uitbrak, overwoog de supermarktketen om dit uit te stellen, zo vertelt Jumbo-cfo Ton van Veen aan het Financieele Dagblad (achter paywall, red.): 'Het is kil buiten. Dit is niet de meest gunstige tijd voor gedwongen ontslagen.' Na overleg met de ondernemingsraad besloot het bedrijf om toch banen te schrappen. Wel stelt het bedrijf een royaler sociaal plan op dan oorspronkelijk de bedoeling was. 'Mensen die gedwongen weg moeten, mogen 1 september stoppen met werken, maar blijven tot 1 december in dienst', zegt Van Veen. Van de 1300 banen op het hoofdkantoor in Veghel, verdwijnen er 300. Jumbo is van plan om 180 functies daarvan uit te gaan besteden, zoals personeelsadministratie en crediteurenbeheer. De medewerkers in die functies zouden mee moeten gaan naar de bedrijven waaraan Jumbo de diensten uitbesteedt. Verder verdwijnen er vooral managementfuncties.

Overnames
De top van het bedrijf was te groot geworden, mede door het grote aantal overnames van onder andere Emté-supermarkten, Hema- en Udea-filialen. 'Bij elk nieuw initiatief en iedere overname hebben we teams samengesteld en mensen overgenomen. Hierdoor is het hoofdkantoor behoorlijk uitgedijd. Er zijn veel managementlagen en portefeuilles met een directeur erboven,’ aldus Van Veen.
(bronnen: FD en Twinkle)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken