Ondanks omzetpiek reorganiseert Jumbo
- Food-en-retail
- 26 mei 2020 @ 12:16
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingPersonalia
- 26 mei 2020 @ 12:16
- Redactie Food en Retail
Sinds het uitbreken van de pandemie in Nederland draaien supermarkten hier beter dan ooit. Toch schrapt familiebedrijf Jumbo 300 banen op het hoofdkantoor.
Jumbo had in januari al een reorganisatie aangekondigd. Toen het coronavirus uitbrak, overwoog de supermarktketen om dit uit te stellen, zo vertelt Jumbo-cfo Ton van Veen aan het Financieele Dagblad (achter paywall, red.): 'Het is kil buiten. Dit is niet de meest gunstige tijd voor gedwongen ontslagen.' Na overleg met de ondernemingsraad besloot het bedrijf om toch banen te schrappen. Wel stelt het bedrijf een royaler sociaal plan op dan oorspronkelijk de bedoeling was. 'Mensen die gedwongen weg moeten, mogen 1 september stoppen met werken, maar blijven tot 1 december in dienst', zegt Van Veen. Van de 1300 banen op het hoofdkantoor in Veghel, verdwijnen er 300. Jumbo is van plan om 180 functies daarvan uit te gaan besteden, zoals personeelsadministratie en crediteurenbeheer. De medewerkers in die functies zouden mee moeten gaan naar de bedrijven waaraan Jumbo de diensten uitbesteedt. Verder verdwijnen er vooral managementfuncties.
Overnames
De top van het bedrijf was te groot geworden, mede door het grote aantal overnames van onder andere Emté-supermarkten, Hema- en Udea-filialen. 'Bij elk nieuw initiatief en iedere overname hebben we teams samengesteld en mensen overgenomen. Hierdoor is het hoofdkantoor behoorlijk uitgedijd. Er zijn veel managementlagen en portefeuilles met een directeur erboven,’ aldus Van Veen.
(bronnen: FD en Twinkle)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- corona
- Jumbo-cfo
- Veghel
- personeel
- virus
- januari
- reorganisatie
- marketing
- supermarkt
- Ton van Veen
- Jumbo
- uitstellen
- hq
- 7 zekerheden
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




