50-plusser winkelt steeds meer online
- Food-en-retail
- 24 jul 2020 @ 08:37
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - E-commerceWinkelenOnderzoek
- 24 jul 2020 @ 08:37
- Lucas Boon
Vijftigplussers en senioren doen hun boodschappen respectievelijk 36 en 47 procent meer online dan vóór de coronacrisis. Dit en meer blijkt uit onderzoek van GeoMarktprofiel.
In alle onderzochte productcategorieën is een daling van fysiek winkelgedrag zichtbaar. Met name kleding en dagelijkse boodschappen worden meer dan ooit online besteld.
In maart gaf 76 procent van de respondenten aan voor zijn of haar boodschappen altijd de fysieke supermarkt te bezoeken, in juli is dat nog maar 71 procent. Sinds de corona-uitbraak in Nederland is de voorkeur voor de combinatie van het supermarktbezoek met online boodschappen bestellen gegroeid van 24 procent in maart naar 29 procent in juni.
Het zijn de 'betrokken senioren' (65+) en 'actieve vijftigplussers' die de grootste toename in voorkeur voor combinatie van een fysiek bezoek met het online bestellen van boodschappen laten zien. Bij de senioren is een groei van 47 procent waargenomen en bij de vijftigplussers een groei van 36 procent op het geheel of gedeeltelijk online bestellen van boodschappen.
In alle productcategorieën zijn het vooral de 'ambitieuze trendvolgers' die minder fysiek zijn gaan winkelen. De groep die voor al zijn aankopen naar de fysieke winkel gaat is vooral voor boeken, films & muziek (-55%), elektronica (-46%) en kleding (-36%) een stuk kleiner geworden.
GeoMarktprofiel, onderzoeksbureau in landelijke segmentatiedata en analyses, heeft zowel in februari/maart als in juni marktonderzoek gedaan onder 20.000 respondenten, waarin de impact van het veranderde off- en online winkelgedrag werd gemeten. Vervolgens zijn de resultaten gekoppeld aan de zogenoemde geotypen: een indeling van heel Nederland in 14 lifestyle-segmenten. Per doelgroep is het veranderde winkelgedrag in kaart gebracht.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes