50-plusser winkelt steeds meer online
- Food-en-retail
- 24 jul 2020 @ 08:37
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - E-commerceWinkelenOnderzoek
- 24 jul 2020 @ 08:37
- Lucas Boon
Vijftigplussers en senioren doen hun boodschappen respectievelijk 36 en 47 procent meer online dan vóór de coronacrisis. Dit en meer blijkt uit onderzoek van GeoMarktprofiel.
In alle onderzochte productcategorieën is een daling van fysiek winkelgedrag zichtbaar. Met name kleding en dagelijkse boodschappen worden meer dan ooit online besteld.
In maart gaf 76 procent van de respondenten aan voor zijn of haar boodschappen altijd de fysieke supermarkt te bezoeken, in juli is dat nog maar 71 procent. Sinds de corona-uitbraak in Nederland is de voorkeur voor de combinatie van het supermarktbezoek met online boodschappen bestellen gegroeid van 24 procent in maart naar 29 procent in juni.
Het zijn de 'betrokken senioren' (65+) en 'actieve vijftigplussers' die de grootste toename in voorkeur voor combinatie van een fysiek bezoek met het online bestellen van boodschappen laten zien. Bij de senioren is een groei van 47 procent waargenomen en bij de vijftigplussers een groei van 36 procent op het geheel of gedeeltelijk online bestellen van boodschappen.
In alle productcategorieën zijn het vooral de 'ambitieuze trendvolgers' die minder fysiek zijn gaan winkelen. De groep die voor al zijn aankopen naar de fysieke winkel gaat is vooral voor boeken, films & muziek (-55%), elektronica (-46%) en kleding (-36%) een stuk kleiner geworden.
GeoMarktprofiel, onderzoeksbureau in landelijke segmentatiedata en analyses, heeft zowel in februari/maart als in juni marktonderzoek gedaan onder 20.000 respondenten, waarin de impact van het veranderde off- en online winkelgedrag werd gemeten. Vervolgens zijn de resultaten gekoppeld aan de zogenoemde geotypen: een indeling van heel Nederland in 14 lifestyle-segmenten. Per doelgroep is het veranderde winkelgedrag in kaart gebracht.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at...
- Gall & Gall lanceert rosé Bisous van Bas & Nicolette
- Rituals lanceert eerste 'airport Mind Oasis' op Schiphol
- Marit van Egmond deelt Albert Heijns succesfactoren met McKinsey
- No Waste Army wil met actie 261.000 kilo groenten redden
- KitKat ruilt smartphones in voor chocola in geestige...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn lanceert digitale... 22-04-2025
- Hans Anders maakt 3=1-actie deelbaar21-04-2025
- Let It Rib viert spareribs zonder gene18-04-2025
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft... 18-04-2025
- Retailmedia: La Place lanceert app... 18-04-2025
- Waarom chocolade met Pasen meer is... 17-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management