Jongeren ondanks crisis big spenders in luxe sneakers

  • Food-en-retail
  • 9 sep 2020 @ 11:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingOnderzoekWinkelen

Pandemie of niet: jongeren lijken hun hand niet om te draaien voor exclusieve sneakers van 300 euro of meer. Opvallend daarbij is dat uitgaven van meer dan 500 euro voor een paar sneakers allang geen uitzondering meer zijn.

Deze categorie groeide zelfs het hardst in het eerste halfjaar van 2020, waar financiële onzekerheid door de coronacrisis óók voor jongeren de kop op stak.

Jaarlijks monitort luxe fashion platform Winkelstraat.nl de uitgaven en trends voor luxe sneakers onder jongeren in Nederland. Uit de meest recente data blijkt dat jongeren steeds meer uitgeven aan luxe sneakers. Gaven ze in 2015 gemiddeld nog krap 150 euro uit voor een paar sneakers, is dat in vijf jaar tijd met 100 euro toegenomen tot gemiddeld 250 euro. Opvallende conclusie daarbij is dat de uitgaven van jongeren aan luxe sneakers juist tijdens het eerste halfjaar van de coronacrisis sterk bleven stijgen.

Geen uitzondering: meer dan 500 euro voor paar sneakers
De financiële onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt, treft ook jongeren in Nederland. Een recente  peiling van het Nibud laat ook zien dat jongeren meer dan gemiddeld bezorgd zijn over het behoud van werk, een dalend inkomen of het zelfs helemaal wegvallen daarvan. Het grootste deel van hen verwacht de komende maanden een inkomensdaling tot maximaal 30%.

Maar ondanks alle onzekerheid blijven Nederlandse jongeren big spenders als het aankomt op hun eigen garderobe. Sterker nog: er werd volgens het onderzoek in de eerste helft van 2020, tijdens de eerste maanden van de coronacrisis, maar liefst 35% meer aan luxe sneakers uitgegeven dan tijdens dezelfde maanden in het jaar daarvoor. De grootste stijging wordt gemeten in sneakers boven de 500 euro: de aankoop van sneakers in deze prijscategorie is al langere tijd geen uitzondering meer onder jongeren en is zelfs met 14% toegenomen in het afgelopen jaar.

Ceo en mede-oprichter van Winkelstraat.nl Joost van der Veer: 'De online verkoop van luxe fashion zit al jaren in de lift, blijkt uit talloze onderzoeken. Onze meest recente cijfers laten daarbij zien dat deze trend ook nog eens crisisbestendig lijkt te zijn onder jonge millennials en generatie Z. Deze generatie maakt hiermee duidelijk dat ondanks financiële onzekerheid, luxe fashion een centrale rol speelt in hun leven.'
(PvWK)

Dutch Sneaker Monitor
'In 2012 openden de deuren van Winkelstraat.nl. De producten op Winkelstraat.nl komen van exclusieve boutiques en merken, verspreid door heel Nederland en ook Europa. Jaarlijks zag de online marktplaats voor exclusieve fashion collecties de verkopen met 50 procent toenemen. Inmiddels is Winkelstraat.nl de marktleider voor online new luxury fashion shopping. Aan de hand van de verkoopdata van de 600 winkels en merken die via Winkelstraat.nl verkopen, brengt Winkelstraat.nl jaarlijks de Dutch Sneaker Monitor uit. Hiervoor worden jaarlijks meer dan 100.000 (geanonimiseerde) transacties verwerkt om inzicht te krijgen in populaire merken, uitgaven en trends.'

(bron: DSM)

Over Winkelstraat.nl
'In 2012 openden de deuren van Winkelstraat.nl. De producten op Winkelstraat.nl komen van exclusieve boutiques en merken, verspreid door heel Nederland en ook Europa. Jaarlijks zag de online marktplaats voor exclusieve fashion collecties de verkopen met 50 procent toenemen. Inmiddels is Winkelstraat.nl de marktleider voor online luxury fashion shopping. Via Winkelstraat.nl krijgen shoppers toegang tot exclusieve collecties van meer dan 600 Premium en Luxury Brands. Elke collectie is uniek en aangevuld met een flinke dosis limited editions. De meer dan 40.000 unieke items op Winkelstraat.nl zijn inmiddels afkomstig van honderden (retail)partners uit Europa. Zij maken gebruiken van het ecommerce platform van Winkelstraat.nl om shoppers met één klik toegang te bieden tot exclusieve collecties van meer dan 600 Premium en Luxury Brands. Het aanbod op Winkelstraat.nl omvat al items uit winkels uit Nederland, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië en België. Winkelstraat.nl is partner van Thuiswinkel Waarborg. Vogue benoemde Winkelstraat.nl eerder tot Top 100 beste webshops. Op Winkelstraat.nl vinden modeliefhebbers de mooiste merken zoals Dsquared2, Gucci, Kenzo, Alexander McQueen, Parajumpers, Airforce, Black Bananas, Reinders, MyBrand en Filling Pieces.'

(bron: Winkelstraat.nl)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken