Fanta vraagt hulp consumenten bij smaakmysterie
- Food-en-retail
- 20 apr 2021 @ 06:26
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 20 apr 2021 @ 06:26
- Peter van Woensel Kooy
Vanaf deze week ligt er een nieuwe, mysterieuze smaak in het frisdrankschap. De smaak van het helderblauwe no sugar drankje is nog onbekend. Maker Fanta activeert op vernieuwende wijze consumenten om te helpen bij de onthulling.
Om het raadsel rond een nieuwe Fanta-smaak op te lossen, worden consumenten uitgenodigd om de QR-codes op de verpakking te scannen en zo toegang te krijgen tot een reeks interactieve online aanwijzingen en een zesdelige contentserie 'Flavours Unsolved'. Het is een experimentele vorm van customer engagement.
De smaak van het helderblauwe no sugar drankje is nog onbekend. Ook de verpakking verraadt niets. 'Flavours Unsolved' zal zich elke week ontwikkelen, om de interesse van de klanten en het intrige te behouden. Voor de Nederlandse markt worden er onder andere ‘aftertalks’ aan toegevoegd met Fanta-ambassadeur en jonge rapper Leafs en vindt sampling plaats via digitale kanalen.
In de internationale contentserie volgen we vanaf 20 april 2021 wekelijks 'Jake', de documentairemaker achter deze onderzoeksreis, terwijl hij met experts spreekt, drinkers interviewt en zelfs samenwerkt met een privédetective om de mysterieuze zaak van de nieuwe Fanta smaak te ontrafelen. Tegelijkertijd zal Fanta ook bewijsmateriaal delen op digitale kanalen, met een interactieve 'case wall', waarop nieuwsberichten, paparazzifoto's en Tweets te zien zijn. Na elke aflevering kunnen fans hun antwoord insturen via het speciale platform van Fanta. Deelnemers maken kans op prijzen, waaronder een Fanta bike. De mysterieuze smaak zal uiteindelijk op 1 juni 2021 worden onthuld in de climaxscène van aflevering zes.
Leafs zet samen met Fanta fans lokale zoektocht voort
Fanta-ambassadeur Leafs gaat voor de Nederlandse Fanta fans aan de slag met de informatie uit Flavours Unsolved. In online ‘aftertalks’ genaamd Unfolding Flavours duikt Leafs vanaf 21 april in het 'bewijsmateriaa'l om op zoek te gaan naar antwoorden. Alle zintuigen worden ingezet om de smaken te kunnen raden. En Leafs doet dit niet alleen, maar vraagt ook hulp van zijn vrienden. Naast de online ‘aftertalk’ zullen Niek Roozen en Vincent Visser in de nieuwe podcast ‘Lekker Slap Lullen’ ook uitgebreid stilstaan bij dit mysterieuze raadsel en Leafs helpen in zijn zoektocht. Consumenten worden nieuwsgierig gemaakt door middel van sampling via digitale kanalen zoals webshops en social media, en via de ambassadeurs van jongerenfeesten 'FRIS'.
Anouk van Huissteden, brand manager Fanta vertelt MarketingTribune: 'Deze campagne onder de naam #WhatTheFanta brengt samen wat Fanta het beste doet - innovatieve nieuwe smaken op de markt brengen en haar groeiende fanbase daarbij betrekken. We gaan met de fans op onderzoek uit naar de smaak en doen dat door middel van spannende content, waar vooral ook veel plezier aan kan worden beleefd.'
De nieuwe smaak zal verkrijgbaar zijn in 250ML blik en 1,5L PET-fles verpakking in alle supermarkten.
(PvWK)
CREDITS
Lokalisatie campagne: Megawatt & Hogarth
Podcast: Tonny Media
Media: Universal Media Amsterdam
Creative Agency: 72andSunny Amsterdam
Director: Big Red Button
Productie: Biscuit Filmworks UK
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- ambassadeurs
- Lekker Slap Lullen
- Vincent Visser
- nieuw
- mysterie
- frisdrank
- digitale kanalen
- blauw
- webshops
- podcast
- aftertalk
- Anouk van Huissteden
- social media
- Niek Roozen
- content
- FRIS
- nieuwsgierig
- Fanta
- brand manager
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Aldi presenteert fanwear-collectie 2025: 'stijlvol, betaalbaar...
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers