Fanta vraagt hulp consumenten bij smaakmysterie

Fanta vraagt hulp consumenten bij smaakmysterie
  • Food-en-retail
  • 20 apr 2021 @ 06:26
  • 11097 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Vanaf deze week ligt er een nieuwe, mysterieuze smaak in het frisdrankschap. De smaak van het helderblauwe no sugar drankje is nog onbekend. Maker Fanta activeert op vernieuwende wijze consumenten om te helpen bij de onthulling.

Om het raadsel rond een nieuwe Fanta-smaak op te lossen, worden consumenten uitgenodigd om de QR-codes op de verpakking te scannen en zo toegang te krijgen tot een reeks interactieve online aanwijzingen en een zesdelige contentserie 'Flavours Unsolved'. Het is een experimentele vorm van customer engagement.

De smaak van het helderblauwe no sugar drankje is nog onbekend. Ook de verpakking verraadt niets. 'Flavours Unsolved' zal zich elke week ontwikkelen, om de interesse van de klanten en het intrige te behouden. Voor de Nederlandse markt worden er onder andere ‘aftertalks’ aan toegevoegd met Fanta-ambassadeur en jonge rapper Leafs en vindt sampling plaats via digitale kanalen.

In de internationale contentserie volgen we vanaf 20 april 2021 wekelijks 'Jake', de documentairemaker achter deze onderzoeksreis, terwijl hij met experts spreekt, drinkers interviewt en zelfs samenwerkt met een privédetective om de mysterieuze zaak van de nieuwe Fanta smaak te ontrafelen. Tegelijkertijd zal Fanta ook bewijsmateriaal delen op digitale kanalen, met een interactieve 'case wall', waarop nieuwsberichten, paparazzifoto's en Tweets te zien zijn. Na elke aflevering kunnen fans hun antwoord insturen via het speciale platform van Fanta. Deelnemers maken kans op prijzen, waaronder een Fanta bike. De mysterieuze smaak zal uiteindelijk op 1 juni 2021 worden onthuld in de climaxscène van aflevering zes.

Leafs zet samen met Fanta fans lokale zoektocht voort
Fanta-ambassadeur Leafs gaat voor de Nederlandse Fanta fans aan de slag met de informatie uit Flavours Unsolved. In online ‘aftertalks’ genaamd Unfolding Flavours duikt Leafs vanaf 21 april in het 'bewijsmateriaa'l om op zoek te gaan naar antwoorden. Alle zintuigen worden ingezet om de smaken te kunnen raden. En Leafs doet dit niet alleen, maar vraagt ook hulp van zijn vrienden. Naast de online ‘aftertalk’ zullen Niek Roozen en Vincent Visser in de nieuwe podcast ‘Lekker Slap Lullen’ ook uitgebreid stilstaan bij dit mysterieuze raadsel en Leafs helpen in zijn zoektocht. Consumenten worden nieuwsgierig gemaakt door middel van sampling via digitale kanalen zoals webshops en social media, en via de ambassadeurs van jongerenfeesten 'FRIS'. 

Anouk van Huissteden, brand manager Fanta vertelt MarketingTribune: 'Deze campagne onder de naam #WhatTheFanta brengt samen wat Fanta het beste doet - innovatieve nieuwe smaken op de markt brengen en haar groeiende fanbase daarbij betrekken. We gaan met de fans op onderzoek uit naar de smaak en doen dat door middel van spannende content, waar vooral ook veel plezier aan kan worden beleefd.'

De nieuwe smaak zal verkrijgbaar zijn in 250ML blik en 1,5L PET-fles verpakking in alle supermarkten.
(PvWK)

CREDITS
Lokalisatie campagne: Megawatt & Hogarth 
Podcast: Tonny Media
Media: Universal Media Amsterdam
Creative Agency: 72andSunny Amsterdam
Director: Big Red Button
Productie: Biscuit Filmworks UK

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken