McDonald's gaat samen met Eneco verduurzamen
- Food-en-retail
- 29 jul 2021 @ 10:35
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Innovatie
- 29 jul 2021 @ 10:35
- Sjaak Hoogkamer
Eneco en McDonald’s gaan samenwerken om de energietransitie van McDonald’s verder vorm te geven. McDonald’s wil in Nederland de broeikasgasuitstoot vanuit restaurants en de productieketen fors reduceren voor 2030.
Om dat doel te bereiken stapt McDonald’s per januari 2023 over op volledige groene energie uit nieuw te ontwikkelen zon- en windparken in Nederland.
Ook kijken de partners samen naar mogelijkheden om het energieverbruik van de restaurants te reduceren en de energievoorziening verder te verduurzamen door zelf energie op te wekken.
McDonald’s werkt naar eigen zeggen op vele vlakken aan verduurzaming zoals duurzame bouw, duurzame logistiek en een zero waste aanpak. Vanuit de samenwerking met Eneco komt volgens de fastfoodketen de focus te liggen op het reduceren van het energieverbruik met 15% per 2030 en op de inzet van lokaal gewonnen duurzame energie. Hiermee draagt McDonald’s in Nederland bij aan de wereldwijde ambitie om in 2030 een reductie van 36% broeikasgasuitstoot van restaurants en kantoren te realiseren.
Om de energievoorziening van de 254 restaurants in Nederland te verduurzamen stapt McDonald’s vanaf januari 2023 over op regionaal opgewekte zonne- en windenergie van Eneco.
Daarnaast kunnen restaurants – afhankelijk van de locatie – ook zelf duurzame energie opwekken zoals zonnepanelen op het dak van de locatie of met de aanleg van een solar carport. Voor de momenten dat de zon even niet schijnt en het windstil is, wordt gekeken naar de mogelijkheid van energieopslag. Ook wordt bekeken hoe bestaande restaurants van het aardgas af kunnen.
Michèle Boudria, managing director McDonald’s Nederland: ‘We willen met het reduceren van ons energieverbruik en het verduurzamen van onze energievoorziening een volgende grote stap zetten. We vinden dat we daarin onze verantwoordelijkheid moeten nemen, samen met onze restaurants. De samenwerking met een innovatieve duurzaamheidsexpert als Eneco stelt ons in staat om niet alleen volledig over te gaan op duurzame energie, maar meteen ook serieuze stappen te zetten in het verder optimaliseren en verduurzamen van het energieverbruik in onze restaurants. In Eneco vinden we een partner met wie wij samen stap voor stap de reis maken naar verdere verduurzaming.’
De samenwerking met een innovatieve duurzaamheidsexpert als Eneco stelt ons in staat volledig over te gaan op duurzame energie
As Tempelman, CEO Eneco: ‘Als energiepartner van McDonald’s Nederland werken we graag mee aan de verdere verduurzaming van de Nederlandse McDonald’s restaurants en productieketens. Door op deze manier samen te werken, staan we ook samen sterk in het versnellen van de energietransitie.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers