[Rabo update] Kansen pakken in deze crisistijd

[Rabo update] Kansen pakken in deze crisistijd
  • Food-en-retail
  • 14 jan 2022 @ 10:49
  • 11469 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • TrendsWebwinkelWinkelenMarketing

In het rapport 'Kansen pakken' ziet Rabobank vanaf Q2/22 dat de sectoren weer op hun normale groeiniveau komen. 'Maar de beschikbaarheid en kostprijs van producten staan onder druk'.

Dat melden Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, Sectormanagers Retail & Groothandel.

Kernpunten

De kernpunten van deze KwartaalUpdate kunnen als volgt worden samengevat:

·         Sectorprognoses: vanaf Q2 / 2022 kunnen de sectoren weer op hun normale groeiniveau komen maar de beschikbaarheid en kostprijs van producten staan onder druk;

·         Lokale online platforms kunnen voordelen brengen voor de lokale gemeenschap, maar er zijn ook valkuilen. Hoe benut je de kracht?

·         Private equity kan groothandels versterken door te bouwen aan het businessmodel en waarde toe te voegen;

·         Inkoopsamenwerking maakt het halen van schaalvoordelen mogelijk zonder de nadelen van een consolidatie-strategie; de voorbeelden in food zijn een inspiratie voor non-food;

·         Samenwerking met ontwerpers in bedrijfskleding biedt kansen om weg te blijven van een prijsgevecht; deze samenwerkingen zijn in meer sectoren mogelijk.

In het eerste kwartaal van 2022 verwachten Voss en Zwijnenburg nog een positief corona-effect voor de detail- en groothandelsectoren omdat veel niet-essentiële winkels in januari, februari en maart 2021 dicht of slechts beperkt geopend waren. Vanaf Q2 2022 kunnen de sectoren weer op hun normale groeiniveau komen. We zijn voorzichtig in onze prognoses omdat we rekening houden met diverse risico’s. De hoge inflatie zal niet volledig in de lonen worden gecompenseerd waardoor de koopkracht onder druk komt te staan. Verder zullen de effecten van de coronapandemie zichtbaar blijven, waardoor onder meer de beschikbaarheid van producten lager is en de kostprijs vaak juist hoger.

De belangrijkste uitdagingen voor de sectoren zijn:
De groei van online zet door en laat zien dat digitalisering noodzakelijk is. De coronapandemie heeft duidelijk gemaakt dat het alleen hebben van een fysiek touchpoint met klanten, zoals een winkel, een kwetsbaar model is. Meerdere touchpoints zijn zowel in B2B als in B2C nodig om te voldoen aan klantverwachtingen en om te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Daarbij is digitalisering een goede basis voor innovatie;Marges staan onder druk door prijs- en kostenstijgingen bij ondernemers waarvan de positie in de waardeketen kwetsbaar is. De mate waarin retailers en groothandels prijsstijgingen in grondstoffen en logistiek kunnen doorberekenen, verschilt sterk per subsector en per speler;De schaarste aan personeel, zowel kwantitatief als kwalitatief. Alle sectoren hebben te maken met krapte op de arbeidsmarkt en personeel heeft een ruime keuze aan werkgevers. Retailers en groothandels moeten dit aanpakken door het werk dat ze bieden aantrekkelijker te maken. Niet alleen via een hogere beloning, maar ook bijvoorbeeld via het aanbieden van een opleidings- en ontwikkelingsplan.

De kracht van lokale online platforms beter benutten
Twee belangrijke trends hebben volgens Rabobank een boost gegeven aan het fenomeen ‘lokale online platforms’: de verschuiving naar online en de (her)waardering voor lokale retailers. Lokale platforms kunnen voordelen brengen, maar er zijn ook risico’s en valkuilen. Ze geven drie tips om de kracht ervan beter te benutten. Lees hier verder.
(bron: Rabobank, foto: Singkham / Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken