Nieuwe campagne 'nudged' consument naar biologisch
- Food-en-retail
- 13 mei 2022 @ 11:03
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodOnderzoek
- 13 mei 2022 @ 11:03
- Peter van Woensel Kooy
De nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ moet consumenten door ‘nudges’ in online en fysieke supermarkten stimuleren om vaker biologisch te kopen.
Subtiele aanpassingen in de winkelomgeving zullen consumenten onbewust een duwtje in de rug geven om vaker biologisch te kiezen, stellen de campagnemakers. De driejarige Europese campagne heeft als doel groei van het biologische marktaandeel en moet de herkenbaarheid en vertrouwen in het Europese biologische keurmerk vergroten. Bionext, ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, is initiatiefnemer van de campagne in Nederland, die tegelijkertijd in Zweden, Finland, België wordt uitgerold.
Om consumenten structureel vaker voor biologisch te laten kiezen, start de campagne ‘De mooiste boodschap is bio’. Door de inzet van nudging, ofwel subtiele aanpassingen in de online en fysieke winkelomgeving zoals informatie, kleuren, stickers en looproutes in de supermarkt, worden consumenten onbewust gestimuleerd om voor biologisch te kiezen. Supermarkten zijn van groot belang voor de verkoop van biologische producten. Het afgelopen jaar waren supermarkten goed voor 76,4% van de totale biologische omzet (GfK, 2022).
Prijs blijft een grote barrière om vaker biologisch te kopen: 69% van de consumenten geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn. Uit onderzoek bleek al eerder dat consumenten na uitleg over wat biologisch is, meer bereid zijn om een meerprijs voor biologische producten te betalen (Future of Food Institute, 2021).
'Als burger zegt de overgrote meerderheid biologisch te willen kopen, maar zodra we door het winkelpoortje lopen, veranderen we in een consument en letten we vooral op de prijs. Er is sprake van een gat tussen intentie en gedrag, ook wel de intention behaviour gap genoemd, en daar willen we consumenten bij helpen', aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.
De campagne, ontwikkeld en uitgevorerd door de bureaus Food Cabinet en Viavictor, bestaat uit bewustwording en uit nudgingacties in de supermarkt. De bewustwordingscampagne moet de herkenbaarheid en vertrouwen in het Europese biologische keurmerk vergroten, de nudgingcampagne in online en fysieke supermarkten geeft consumenten onbewust een duwtje in de rug te om vaker biologisch te kopen. De twee elementen zijn nauw met elkaar verbonden, omdat onderzoek aantoont dat vertrouwen in het Europese biologische logo leidt tot een hogere biologische consumptie.
'Retail speelt een enorme rol als het gaat om de transitie naar een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem, om die reden zouden zoeken we graag de samenwerking met retailpartners op. Diverse retail partijen hebben al kenbaar gemaakt zich te willen verbinden aan de campagne. Komende maand vinden er gesprekken plaats om de mogelijkheden verder uit te werken voor categoriegerichte nudges op onder andere zuivel, AGF, ontbijtgranen.'
De campagne is gericht op het stimuleren van de vraagzijde, zodat biologische boeren meer zeker zijn van afzet. Bionext benadrukt het belang van evenwichtige groei van zowel vraag- als aanbodzijde. De Europese commissie heeft de ambitie van een biologisch landbouwareaal van 25% in 2030. Een enorme uitdaging in Nederland, gezien het huidige biologisch areaal aandeel van 4,6%.
(PvWK, beeld boven: Brooke Lark / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
- Albert Heijn combineert kerst en goede doel
- Black Friday groeit uit tot Black November
- [column] Waarom authentiek zijn niet meer genoeg is
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt... 21-11-2025
- [marketeer 237] Patricia Douma -... 21-11-2025
- Disney heropent pop-up in Batavia... 20-11-2025
- 42 organisaties lanceren GroenGezond19-11-2025
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




