Karin de Koning van Beiersdorf: 'Denk vier keer na voordat je gaat relaunchen'

Karin de Koning van Beiersdorf: 'Denk vier keer na voordat je gaat relaunchen'
  • Food-en-retail
  • 1 jul 2022 @ 08:00
  • 34815 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingRetailInterview

Karin de Koning is Country Manager Benelux bij Beiersdorf. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Toen ik 18 was twijfelde ik tussen het conservatorium en een studie Bedrijfseconomie.’

VOORSTELRONDJE
Ik balanceer tussen analyse en creativiteit. Toen ik 18 was twijfelde ik bijvoorbeeld tussen het conservatorium en een studie Bedrijfseconomie.

TRILOGIE
Nivea hoort niet bij een van de ‘grote spelers’ [Unilever, P&G et cetera, red.] maar is onderdeel van Beiersdorf, een prachtig, solide, Duits bedrijf wat al bestaat sinds 1880. Er is zelfs een Nivea-trilogie geschreven - De vrouwen van Beiersdorf - door bestselleracteur Lena Johannson. Aanrader als je meer wilt leren over de rijke historie van Beiersdorf. Ook te koop in het Nederlands!


COC
Ik ben trots op de samenwerking met het COC. Dit initiatief wordt breed gedragen door het team. Twee jonge mensen kwamen met het voorstel en namen geen genoegen met een nee vanuit het MT. Voor het tweede jaar op rij werken we nu samen en zetten we in op educatie: boeken die ouders, kinderen en bijvoorbeeld leraren kunnen gebruiken om te laten zien dat iedereen zichzelf mag zijn.

LEARNING
Denk vier keer na voordat je iets wat een brede consumentengroep aanspreekt gaat ‘relaunchen’. Ondanks dat ik dit nu toch moet weten, is het vaker misgegaan. 8X4 Deodorant, bijvoorbeeld, verkopen we niet meer na een relaunch, die zo totaal anders was dat we alle ‘oude’ consumenten kwijt zijn geraakt.

KERST
Ik geniet elk jaar van de kerstcommercials. Altijd spannend waar de retailers wereldwijd mee komen. Ik vond de AH-commercial van de afgelopen Kerst geweldig. Ik zie nog die verliefde hamster door de sneeuw ploeteren onderweg naar de buren. Heerlijk!

ERGERNIS
Alle commercials van onlinecasinomerken. Ik kan niet begrijpen dat de Nederlandse overheid dit heeft laten gebeuren en nu pas gaat denken of dat wel wenselijk is.

GOEDE MARKETING
Consistentie, herkenbaarheid en authenticiteit en daarmee dan echte consumentenproblemen en -vraagstukken beantwoorden. Kruidvat vind ik een kei in consistente en heldere marketing. Het merk is voor iedereen heel herkenbaar en dat al jarenlang.

FRUSTRATIE
Alle marketing met bekende Nederlanders die duidelijk geen match hebben met het merk wat ze vertegenwoordigen.

UITDAGING
Consumentenvraagstukken oplossen! En dan niet met de 16e nieuwe soort koekjes of iets dergelijks komen, maar echt met nieuwe innovaties die de categorie waardegroei brengen.

JOLINE JOLINK
Ik hou van de authenticiteit van Joline Jolink, een Nederlandse modeontwerpster die echt duurzaam bezig is. Zij durft haar eigen pad te kiezen, doet niet mee aan de uitverkoop of de ‘vaste’ momenten voor de nieuwe collecties, is lekker actief op Instagram en inclusief. De fittings zijn altijd met allerlei verschillende modellen live op Insta.

MEDIACONSUMPTIE
Ik lees veel en voornamelijk online, behalve de zaterdagkrant. Ik hou van luistermedia en dan een mix van Qmusic, Radio 1 en podcasts; op het moment Over routines van Arie Boomsma. Mijn favoriete magazinemerk is Linda. Mijn favoriete mediamerk - als in het meest gebruikt - is NPO Start. Ik kijk eigenlijk nooit live tv, maar kijk wel graag terug.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken