54 procent winkelt online tijdens Black Friday en Cyber Monday

54 procent winkelt online tijdens Black Friday en Cyber Monday
  • Food-en-retail
  • 31 okt 2022 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Verkoop

Niet geheel verwonderlijk noemt vier op de vijf Nederlanders 'prijs' als belangrijkste drijfveer bij aankopen voor de feestdagen, die in november door de respondenten zullen worden gedaan. Met name op Black Friday en Cyber Monday.

Dit blijkt uit onderzoek van Wunderkind, waarbij de marketing performance engine 500 Nederlandse consumenten ondervroeg. Ruim de helft van de respondenten geeft aan online te gaan winkelen tijdens Black Friday en Cyber Monday (BFCM). Mogelijk dat de lagere prijzen tijdens deze actiedagen de voorkeur voor aankopen in november verklaren.

Vooral vrouwen zijn prijsgevoelig. Zo vindt maar liefst 86 procent van de respondenten de prijs het belangrijkste aspect van het product, tegenover 74 procent van de mannen. Dat het prijskaartje meespeelt, blijkt volgens Wunderkind ook uit het feit dat 31 procent van de Nederlandse consumenten meer prijzen vergelijkt en aanbiedingen zoekt dan vorig jaar. 'Consumenten zijn doortastender geworden in hun koopgedrag, mede door toenemende inflatie en hogere kosten voor primaire levensbehoeften', zegt Wouter Koch, Country Manager Nederland bij Wunderkind. 'Als retailer moet je hier in aanloop naar de feestdagen rekening mee houden. Richt jouw merk zich bijvoorbeeld vooral op vrouwen? Stel dan vooral kortingen centraal. Wanneer mannen je hoofddoelgroep zijn, kun je beter productkenmerken en de merkpositionering uitlichten.'

Belang e-commerce weer toegenomen
Retailers met een goed ingerichte online strategie hebben een streepje voor, stelt Wunderkind. 'Zo gaat 54 procent van de Nederlandse consumenten tijdens Black Friday en Cyber Monday online shoppen, waarbij klantenbeoordelingen de meeste invloed uitoefenen op het doen van een aankoop. Nederlandse consumenten kopen online het liefst parfum en modeproducten (beide 40 procent), gevolgd door schoonheidsartikelen (36 procent) en boeken (32 procent)', aldus Koch. 'Nederlandse consumenten oriënteren zich veelal op het internet, iets wat in de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen. Merken moeten dus goed voorbereid zijn op een soepele online ervaring, van informeren tot thuis bezorgen. Duidelijk is dat online reviews ook een cruciaal onderdeel zijn van het aankoopproces, laat die dus duidelijk naar voren komen op je website.'

Online communicatie wenselijk
Behalve een soepele online winkelervaring, is volgens de onderzoekers ook digitale communicatie belangrijk voor de Nederlandse consument. Zo geeft maar liefst 59 procent aan dat e-mails van merken hen stimuleren tot BFCM-aankopen en 52 procent wordt graag herinnerd aan specifieke deals. Voor vijftig procent van de consumenten is e-mail hierbij het populairste medium. Koch: 'Het belang van e-mailcommunicatie tussen merken en consumenten is al langere tijd bewezen en dit geldt zeker ook richting de feestdagen. Als jouw merk duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, dan raad ik aan hier actief over te communiceren. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat ruim een derde van de Nederlandse consumenten dit meeneemt in zijn of haar aankoopoverweging.'
(PvWK)

Over Wunderkind
'Wunderkind is een toonaangevende marketing performance engine die hyper gepersonaliseerde 1-op-1 e-mails en sms-berichten opschaalt voor topmerken. Online retailers gebruiken Wunderkind-technologie om individuele, anonieme websitebezoekers te herkennen zonder gebruik te maken van third-party cookies. Dit stelt hen in staat om op ongeëvenaarde schaal volledig gepersonaliseerde ervaringen te bieden via de website, e-mails en andere first-party kanalen. Met meer dan duizend werknemers genereert Wunderkind wereldwijd jaarlijks vijf miljard dollar aan direct toewijsbare omzet voor top e-commerce merken zoals Uniqlo, Hugo Boss en Sonos, en in Nederland voor Scotch & Soda, Freshcotton en G-Star RAW. In 2021 bedroeg de jaarlijks terugkerende omzet van het van oorsprong Amerikaanse bedrijf ruim honderd miljoen euro. Voor meer informatie, bekijk de deze link.'

(bron: Wunderkind)

Lees ook het j.l. MarketingTribune-dossier over Pricing

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken