54 procent winkelt online tijdens Black Friday en Cyber Monday
- Food-en-retail
- 31 okt 2022 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Verkoop
- 31 okt 2022 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Niet geheel verwonderlijk noemt vier op de vijf Nederlanders 'prijs' als belangrijkste drijfveer bij aankopen voor de feestdagen, die in november door de respondenten zullen worden gedaan. Met name op Black Friday en Cyber Monday.
Dit blijkt uit onderzoek van Wunderkind, waarbij de marketing performance engine 500 Nederlandse consumenten ondervroeg. Ruim de helft van de respondenten geeft aan online te gaan winkelen tijdens Black Friday en Cyber Monday (BFCM). Mogelijk dat de lagere prijzen tijdens deze actiedagen de voorkeur voor aankopen in november verklaren.
Vooral vrouwen zijn prijsgevoelig. Zo vindt maar liefst 86 procent van de respondenten de prijs het belangrijkste aspect van het product, tegenover 74 procent van de mannen. Dat het prijskaartje meespeelt, blijkt volgens Wunderkind ook uit het feit dat 31 procent van de Nederlandse consumenten meer prijzen vergelijkt en aanbiedingen zoekt dan vorig jaar. 'Consumenten zijn doortastender geworden in hun koopgedrag, mede door toenemende inflatie en hogere kosten voor primaire levensbehoeften', zegt Wouter Koch, Country Manager Nederland bij Wunderkind. 'Als retailer moet je hier in aanloop naar de feestdagen rekening mee houden. Richt jouw merk zich bijvoorbeeld vooral op vrouwen? Stel dan vooral kortingen centraal. Wanneer mannen je hoofddoelgroep zijn, kun je beter productkenmerken en de merkpositionering uitlichten.'
Belang e-commerce weer toegenomen
Retailers met een goed ingerichte online strategie hebben een streepje voor, stelt Wunderkind. 'Zo gaat 54 procent van de Nederlandse consumenten tijdens Black Friday en Cyber Monday online shoppen, waarbij klantenbeoordelingen de meeste invloed uitoefenen op het doen van een aankoop. Nederlandse consumenten kopen online het liefst parfum en modeproducten (beide 40 procent), gevolgd door schoonheidsartikelen (36 procent) en boeken (32 procent)', aldus Koch. 'Nederlandse consumenten oriënteren zich veelal op het internet, iets wat in de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen. Merken moeten dus goed voorbereid zijn op een soepele online ervaring, van informeren tot thuis bezorgen. Duidelijk is dat online reviews ook een cruciaal onderdeel zijn van het aankoopproces, laat die dus duidelijk naar voren komen op je website.'
Online communicatie wenselijk
Behalve een soepele online winkelervaring, is volgens de onderzoekers ook digitale communicatie belangrijk voor de Nederlandse consument. Zo geeft maar liefst 59 procent aan dat e-mails van merken hen stimuleren tot BFCM-aankopen en 52 procent wordt graag herinnerd aan specifieke deals. Voor vijftig procent van de consumenten is e-mail hierbij het populairste medium. Koch: 'Het belang van e-mailcommunicatie tussen merken en consumenten is al langere tijd bewezen en dit geldt zeker ook richting de feestdagen. Als jouw merk duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, dan raad ik aan hier actief over te communiceren. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat ruim een derde van de Nederlandse consumenten dit meeneemt in zijn of haar aankoopoverweging.'
(PvWK)
Over Wunderkind
'Wunderkind is een toonaangevende marketing performance engine die hyper gepersonaliseerde 1-op-1 e-mails en sms-berichten opschaalt voor topmerken. Online retailers gebruiken Wunderkind-technologie om individuele, anonieme websitebezoekers te herkennen zonder gebruik te maken van third-party cookies. Dit stelt hen in staat om op ongeëvenaarde schaal volledig gepersonaliseerde ervaringen te bieden via de website, e-mails en andere first-party kanalen. Met meer dan duizend werknemers genereert Wunderkind wereldwijd jaarlijks vijf miljard dollar aan direct toewijsbare omzet voor top e-commerce merken zoals Uniqlo, Hugo Boss en Sonos, en in Nederland voor Scotch & Soda, Freshcotton en G-Star RAW. In 2021 bedroeg de jaarlijks terugkerende omzet van het van oorsprong Amerikaanse bedrijf ruim honderd miljoen euro. Voor meer informatie, bekijk de deze link.'
(bron: Wunderkind)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- feestdagen
- Prijs
- Country Manager Nederland
- koopgedrag
- Cyber Monday
- Wunderkind
- Wouter Koch
- Black Friday
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Aldi start 'Waar liggen de eieren'
- Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at...
- Gall & Gall lanceert rosé Bisous van Bas & Nicolette
- Rituals lanceert eerste 'airport Mind Oasis' op Schiphol
- Hema lanceert campagne Het Thuistoilet tegen wc-tekort op...
- Marit van Egmond deelt Albert Heijns succesfactoren met McKinsey
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Let It Rib viert spareribs zonder gene18-04-2025
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft... 18-04-2025
- Retailmedia: La Place lanceert app... 18-04-2025
- Waarom chocolade met Pasen meer is... 17-04-2025
- 'Broodjes van Sam en Joris'... 17-04-2025
- Primark leert jongeren naaien17-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management