Holie wil healthwashing blootleggen

- Food-en-retail
- 14 sep 2023 @ 11:31
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingcommunicatieFood
- 14 sep 2023 @ 11:31
- Peter van Woensel Kooy
'Wekelijks eten Nederlanders gemiddeld 99 suikerklontjes aan toegevoegde suikers, vaak ongemerkt. En dat begint bij het ontbijt', zegt Kim Brouwers, diëtist bij Het Diabetes Fonds. Daarom lanceert ontbijtmerk Holie vandaag in samenwerking met hen een initiatief dat mensen helpt om minder suiker te eten in de ochtend.
Volgens Holie doen grote merken zich met allerlei claims gezond voor, terwijl ze ondertussen vol verborgen suiker zitten. Dit noemen zij healthwashing. Ook de Consumentenbond vindt dit misleidend en is voorstander van strengere regels.
Mensen denken volgens de initiatoren dat ze de dag goed beginnen, maar maken eigenlijk een valste start. Met alle gevolgen van dien. Een zwaardere bevolking leidt tot meer diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker. De zorgkosten als gevolg van overgewicht worden in de EU geschat op meer dan 300 miljard euro per jaar.
De komende weken legt Holie naar eigen zeggen 'healthwashing' in het ontbijtschap bloot. 'Op www.holietruth.com vind je een overzicht van de hoeveelheid suiker in de grootste ontbijtproducten van Nederland. Ook in het straatbeeld komt het initiatief aan bod.' Daarnaast heeft Holie samen met Het Diabetes Fonds educatieve content ontwikkeld die mensen helpt om de dag écht goed te starten.
Valentijn van Santvoort, mede-oprichter Holie: 'Een beetje gezonder leven is al moeilijk genoeg. Daarom is het de hoogste tijd dat wij als merken mensen gaan helpen, in plaats van hen te verleiden tot een veel te zoete start.'
(PvWK)
Over Holie
'Holie daagt de gevestigde orde uit met écht gezonde ontbijtgranen. Sinds 2018 bakken zij granola en krokante muesli zonder toegevoegde suiker. Holie is het snelstgroeiende ontbijtmerk van de Benelux. Je vindt hun producten in elke supermarkt, online en in België. Sinds 2020 is Holie tevens een officiële B Corporation. Waarmee zij voldoen aan de hoogste standaarden van maatschappelijke en ecologische impact.'
(bron: Hollie)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- content
- Het Diabetes Fonds
- Holie
- suiker
- www.holietruth.com
- Valentijn van Santvoort
- Kim Brouwers
- diëtist
- food
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Herman den Blijker ontwikkelt Franse... 04-10-2023
- Spar lanceert eigen retailmedia:... 03-10-2023
- Eerste resultaten Unilever... 03-10-2023
- 'Inflatie en Oekraïne dwingen... 02-10-2023
- Eerste AI gestuurde restaurant van... 02-10-2023
- [interview] Regio Utrecht in teken... 29-09-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing