Viacom-zenders groeien 29 procent onder millennials

Viacom-zenders groeien 29 procent onder millennials
  • Media
  • 18 jan 2017 @ 12:01
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaDoelgroepBereikTelevisie

Viacom International Media Networks Benelux groeit sterk onder millennials in 2016. Gedurende primetime wist Viacom Benelux een groei te realiseren van 29% ten opzichte van 2015 en claimt daarmee een marktaandeel van 7,4% (06.00 - 02.00 uur). De groei is te zien onder de (jong)volwassenen-merken van Viacom Benelux: MTV, Comedy Central en Spike.

In de commerciële volwassenen doelgroep (20-49 jaar) laat Viacom Benelux een nog stevigere groei zien gedurende primetime, van 37%. Deze groei is met name zichtbaar bij Comedy Central en Spike. Niet alleen de op volwassenen gerichte merken van Viacom Benelux laten in 2016 een stijging zien in kijktijd, Nickelodeon liet in 2016 +21% groei zien ten opzichte van 2015 en was hiermee de marktleider onder kinderen in de leeftijd 6-12 jaar.

Ondanks de dalende trend van de totale tv tijd laat Viacom met haar zenders in 2016 een stijging zien. In 2016 daalde de gemiddelde kijktijd onder millennials in primetime (leeftijd 18-34, 18.00 - 02.00 uur) met 9%. Viacom Benelux liet juist een sterke groei van 17% zien in gemiddelde kijktijd met de zenders Comedy Central, MTV en Spike.

Maurice Hols, SVP en General Manager Viacom Benelux: 'Het is geen geheim dat de totale tv tijd daalt, toch geloven wij er bij Viacom Benelux in dat wanneer je relevante shows maakt voor een specifieke doelgroep deze fans je weten te vinden en je de fans aan je kunt binden.” Maar Viacom Benelux kijkt niet alleen naar traditionele tv. “We zetten niet alleen tv shows neer, maar gaan meer en meer naar een multiplatform benadering waarbij social media, online, uitgesteld kijken en lineaire tv elkaar versterken en de fans niet slechts op een moment weet te vinden, maar ook tussen de aflevering in weet te vinden. Met name de groei van lokale shows als Nick in Trouble, Ex on the Beach: Double Dutch en Celebrity Stand-Up biedt ons de tools om dit op een goede manier uit te rollen.'

Comedy Central

In de afgelopen jaren heeft Viacom Benelux stevig ingezet op het versterken van de portfolio met de toevoeging van de op volwassenen gerichte merken Comedy Central en meest recentelijk Spike. Dit heeft het mediabedrijf geen windeieren gelegd. Het totale marktaandeel van Comedy Central onder millennials (18-34 jaar) was 5,4% in 2016 (06.00 - 02.00 uur). In december behaalde Comedy Central een record met The Comedy Central Roast of Gordon. In totaal heeft de show inclusief herhalingen op de zender Comedy Central 2,8 miljoen Nederlanders bereikt, de première scoorde het beste met gemiddeld 640.000 kijkers inclusief uitgesteld kijken (6 jaar en ouder).

Spike

Op 12 december 2016 ging de nieuwste zender in het Viacom Benelux-zenderportfolio, Spike, naar 24-uur op Ziggo. De zender bereikte in de eerste drie weken na de 24 uurs lancering al meer dan 3,5 miljoen kijkers (6 jaar en ouder).

MTV

Afgelopen jaar heeft MTV laten zien dat zij de Nederlandse jongeren (16-24 jaar) aan zich weet te binden en te activeren. Niet alleen met hitseries als Ex on the Beach: Double Dutch, ook met de muziekevents MTV Music Week en MTV EMA. Met Ex on the Beach: Double Dutch was MTV in september zelfs de #1 van de zondagavond na 22.00 uur in deze doelgroep. En het marktaandeel van het programma bleef gedurende het seizoen groeien, de laatste nieuwe aflevering van september behaalde zelfs een marktaandeel van ruim 18% onder jongeren van 16 t/m 24 jaar.

Tijdens de MTV Music Week zagen meer dan 10.000 Nederlandse MTV fans meer dan 50 artiesten op 15 verschillende locaties. De MTV Music Week reports bereikten in totaal 680.000 Nederlandse tv-kijkers en werden ruim 30.000 keer bekeken via de Nederlandse MTV social accounts. De MTV Music Week-berichten op de Facebook-pagina van MTV bereikten samen meer dan 2 miljoen gebruikers. De MTV EMA bereikte de eerste week in totaal 776.000 Nederlandse tv-kijkers. Het totaal aantal streams van de show via de Nederlandse MTV EMA site steeg met 38% ten opzichte van vorig jaar naar 149.000 streams. Via het Nederlandse MTV Facebook-account was het bereik van de MTV EMA meer dan 1,5 miljoen en via het Nederlandse MTV Twitter-account meer dan 1 miljoen.

Nickelodeon

In 2016 lanceerde Viacom Benelux de eerste mobiele on-demand propositie voor haar portfolio: Nickelodeon Play. Dit was niet zonder succes: eind 2016 was de app sinds de lancering in november al meer dan 140.000 keer gedownload en waren de video’s al 866.000 keer bekeken. In december was het aantal streams 1,4 miljoen. Meest populaire series zijn De Thundermans, SpongeBob SquarePants en Henry Danger. Nickelodeon Play biedt een rijke entertainment-omgeving van shows, filmpjes en spelletjes speciaal ontwikkeld voor kinderen in de leeftijd 6-12 jaar. Nickelodeon zet sterk in op de verversing van de huidige content. Daarnaast blijft Viacom de app verder ontwikkelen. Zo zal Nickelodeon Play in de komende maanden een “authenticated” omgeving krijgen in samenwerking met lokale providers waar kids en hun ouders meer mogelijkheden krijgen voor het terugkijken van Nickelodeon-series.

Het vervolg van de grootschalige Nederlandse productie De Ludwigs was afgelopen najaar een groot succes. Het marktaandeel van de premières in de avond was ruim 25%. De meest populaire première in september werd zelfs door meer dan 126.000 kids in de leeftijd 6-12 jaar bekeken.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken