Kabinet gaat wegvallend Ster-geld niet compenseren

Kabinet gaat wegvallend Ster-geld niet compenseren
  • Media
  • 28 nov 2017 @ 00:34
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PolitiekTelevisieReclame

Slecht nieuws voor de publieke omroep: het inzakken van de Ster-inkomsten leidt naar alle waarschijnlijkheid tot nieuwe bezuinigingen van zeker tientallen miljoenen euro's. Dat maakte minister Slob (Media) duidelijk bij de verdediging van zijn begroting in de Tweede Kamer. Een meerderheid van het parlement zal hem daarbij steunen.

Vorige week al bleek dat de publieke omroep kampt met weglopende adverteerders. Dat heeft deels met de nieuwe Ster-voorwaarden te maken, maar primair met de verschuiving van reclamebudget naar internet. Ook commerciële omroepen en printmedia hebben hier last van. Voor 2019 dreigt een tegenvaller van 60 miljoen euro, waarschuwt Slob. Bij partijen als VVD en aartsrivaal PVV leidde dat tot onmiddellijk tot de angst dat 'Hilversum' compensatie zou komen vragen in Den Haag.

Slob laat bij voorbaat weten niet extra zijn portemonnee te trekken voor de publieke omroep. 'Hier ligt een opgave voor de NPO en de omroepen. Zij zullen al hun creativiteit moeten gebruiken om te zien of er nog bezuinigingen kunnen worden doorgevoerd. Is dat leuk? Nee. Maar er zijn ook tijden geweest dat er opeens veel meer geld was. We moeten nu handelen.'

'Minimumbegroting' inkrimpen

De NPO moet nu wat het zelf de 'minimumbegroting' voor 2019 noemt, binnenkort naar beneden bijstellen. Slob waarschuwt dat het geld in Hilversum gevonden zal moeten worden. 'Het is klip en klaar dat dit geen gevolgen mag hebben voor de financiering van de regionale omroepen. Dit zal nationaal moeten worden opgevangen.'

Het Kamerdebat ging ook over de verdere toekomst van de NPO. De daling van advertentie-inkomsten zal immers alleen maar doorzetten de komende jaren. GroenLinks dropte de suggestie van een geheel reclame-vrije omroep, maar die discussie vond Slob voorbarig. 'Dan maken we het financiële probleem alleen maar groter. Laten we dit debat op een ander moment doen.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken