NUjunior brengt nieuws speciaal voor kinderen

NUjunior brengt nieuws speciaal voor kinderen
  • Media
  • 19 sep 2019 @ 09:22
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaOnlineJournalistiekNieuwsmedia

Kinderen komen tegenwoordig vaker in aanraking met nieuws dan vroeger. Daarom introduceert NU.nl vandaag NUjunior, een nieuwsmerk speciaal voor basisscholieren, met online nieuws dat speciaal voor hen wordt gemaakt.

NUjunior is een aparte site, gemaakt door de makers van NU.nl, maar met een eigen team van redacteuren. Het is gericht op basisschoolleerlingen, in de leeftijd van zeven tot twaalf jaar, die willen weten wat er in de wereld gebeurt.

'We bereiken elke maand al ruim 100.000 kinderen in deze leeftijdscategorie', vertelt Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl. 'Maar de berichten op NU.nl zijn natuurlijk niet op ze afgestemd, zowel qua taal- als beeldgebruik. We zetten met NUjunior iets neer dat écht voor hen is. Want hoewel kinderen meer dan ooit in aanraking komen met het nieuws, zijn er weinig plekken waar het ook speciaal voor hen gemaakt wordt.' 

NUjunior brengt, net zoals NU.nl, zowel zwaar als licht nieuws: van de Brexit tot de nieuwste boyband. Hoekman: 'We willen het nieuws ook graag mét de kinderen maken, want kinderen weten zelf heel goed wat ze willen.'

Instagrammen op CheckNU

Op hetzelfde moment introduceert de nieuwssite ook CheckNU, een apart kanaal op Instagram dat het nieuws relevant, toegankelijk en begrijpelijk gaat maken voor jongeren op de middelbare school. 'Heel veel nieuws is belangrijk voor jongeren', zegt Hoekman. 'Denk aan de basisbeurs, lerarenstakingen en jeugdzorg. Maar dat nieuws wordt nu vooral gemaakt voor volwassenen, waardoor het veel middelbare scholieren niet bereikt. Wij vinden het van groot belang dat kwalitatief nieuws voor iedereen beschikbaar is. Zeker bij deze jongere doelgroep ligt er voor ons een kans en een opdracht om betrouwbaar nieuws te brengen.'

CheckNU vertaalt het nieuws van NU.nl op Instagram. Volgers van het kanaal hebben invloed op de berichtgeving; zo worden jonge reporters gevraagd een actieve bijdrage te leveren met eigen video's.

Dit is de zoveelste spino-off van NU.nl. Sommigen werden groot, andere stierven een stille dood. Het platform is twintig jaar geleden, in 1999, opgericht door Merien ten Houten, Kees Zegers en Sacha Prins. Inmiddels is NU.nl onderdeel van Sanoma en bereikt maandelijks acht miljoen unieke bezoekers. Onlangs nam NU.nl een meerderheidsbelang in het sportfoto-persbureau Pro Shots.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken