NUjunior brengt nieuws speciaal voor kinderen
- Media
- 19 sep 2019 @ 09:22
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaOnlineJournalistiekNieuwsmedia
- 19 sep 2019 @ 09:22
- Jeroen Mirck
Kinderen komen tegenwoordig vaker in aanraking met nieuws dan vroeger. Daarom introduceert NU.nl vandaag NUjunior, een nieuwsmerk speciaal voor basisscholieren, met online nieuws dat speciaal voor hen wordt gemaakt.
NUjunior is een aparte site, gemaakt door de makers van NU.nl, maar met een eigen team van redacteuren. Het is gericht op basisschoolleerlingen, in de leeftijd van zeven tot twaalf jaar, die willen weten wat er in de wereld gebeurt.
'We bereiken elke maand al ruim 100.000 kinderen in deze leeftijdscategorie', vertelt Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl. 'Maar de berichten op NU.nl zijn natuurlijk niet op ze afgestemd, zowel qua taal- als beeldgebruik. We zetten met NUjunior iets neer dat écht voor hen is. Want hoewel kinderen meer dan ooit in aanraking komen met het nieuws, zijn er weinig plekken waar het ook speciaal voor hen gemaakt wordt.'
NUjunior brengt, net zoals NU.nl, zowel zwaar als licht nieuws: van de Brexit tot de nieuwste boyband. Hoekman: 'We willen het nieuws ook graag mét de kinderen maken, want kinderen weten zelf heel goed wat ze willen.'
Instagrammen op CheckNU
Op hetzelfde moment introduceert de nieuwssite ook CheckNU, een apart kanaal op Instagram dat het nieuws relevant, toegankelijk en begrijpelijk gaat maken voor jongeren op de middelbare school. 'Heel veel nieuws is belangrijk voor jongeren', zegt Hoekman. 'Denk aan de basisbeurs, lerarenstakingen en jeugdzorg. Maar dat nieuws wordt nu vooral gemaakt voor volwassenen, waardoor het veel middelbare scholieren niet bereikt. Wij vinden het van groot belang dat kwalitatief nieuws voor iedereen beschikbaar is. Zeker bij deze jongere doelgroep ligt er voor ons een kans en een opdracht om betrouwbaar nieuws te brengen.'
CheckNU vertaalt het nieuws van NU.nl op Instagram. Volgers van het kanaal hebben invloed op de berichtgeving; zo worden jonge reporters gevraagd een actieve bijdrage te leveren met eigen video's.
Dit is de zoveelste spino-off van NU.nl. Sommigen werden groot, andere stierven een stille dood. Het platform is twintig jaar geleden, in 1999, opgericht door Merien ten Houten, Kees Zegers en Sacha Prins. Inmiddels is NU.nl onderdeel van Sanoma en bereikt maandelijks acht miljoen unieke bezoekers. Onlangs nam NU.nl een meerderheidsbelang in het sportfoto-persbureau Pro Shots.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management