Media en tech domineren YouTube

- Media
- 18 dec 2019 @ 14:34
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - VideoMerkenOnderzoekMediaTelevisie
- 18 dec 2019 @ 14:34
- Jeroen Mirck
Media- en techbedrijven hebben een dominante positie op YouTube. Dat blijkt uit analyse van het aantal abonnees voor bedrijfskanalen op het videoplatform. Netflix springt eruit met bijna twaalf miljoen abonnees.
De consumptie van online video’s neemt toe en video wordt dan ook als één van de meest gebruikte marketingtools voor merken ingezet. Daarom is het niet verrassend dat wederom bijna 90% van de vijfhonderd grootste bedrijven op z’n minst één YouTube-kanaal beheert en deze als middel inzet om met zijn doelgroep in contact te komen.
Het digitaal mediabedrijf Divimove (RTL Group) heeft de industrieën en merken met de meeste abonnees op YouTube in kaart gebracht, alsmede de merken met de snelste groei in abonnees in vergelijking met vorig jaar.
Om dit onderzoek uit te voeren heeft Divimove de vijfhonderd meest waardevolle merken uit de ranglijst van het Brand Finance Report 2019 geanalyseerd en de vijf populairste industrieën op YouTube uitgelicht. Ook zijn de merken met de meeste abonnees in de desbetreffende sector in kaart gebracht. De mediasector staat bovenaan de lijst met gemiddeld 4 miljoen abonnees, gevolgd door de technologie-industrie met 1,47 miljoen. Het aantal abonnees weerspiegelt de organische groei van een YouTube-kanaal op een betrouwbaardere manier dan videoweergaven. Deze kunnen namelijk worden verhoogd door de inzet van betaalde advertenties.
Entertainment aan kop
In 2019 hebben de kanalen van de media- en entertainmentindustrie gemiddeld 4 miljoen abonneesbehaald, dat is 1,5 miljoen meer dan het jaar daarvoor. De bedrijven met de meeste volgers zijn Warner Bros. (8,06 miljoen), BBC (7,61 miljoen) en ABC News (7 miljoen), die ESPN van de derde plaats stoot. De snelst groeiende merken zijn Fox News en CBS News, met respectievelijk een groei van 68% en 67%.
Netflix verslaat Apple
Met 11,8 miljoen abonnees staat Netflix op de eerste plaats in de technologie-industrie en degradeert Apple dit jaar naar de tweede plaats (10,4 miljoen). PlayStation neemt de derde plaats in met 9,3 miljoen abonnees. HP en Tencent zijn het meest gestegen met respectievelijk een groei van 309% en 149%. Het gemiddelde aantal abonnees van merken in de technologie-industrie is gegroeid met 1,47 miljoen, in vergelijking met 740.000 vorig jaar.
Red Bull overvleugelt food
In de voedsel- en drankenindustrie staat Red Bull voor het derde opeenvolgende jaar op de eerste plaats (9,04 miljoen abonnees). Dit is een grote voorsprong op zijn concurrenten Coca-Cola (3,28 miljoen) en Pepsi (838.000). Het snelst groeiende merk is Subway met een spectaculaire stijging van 706%, gevolgd door KFC (47%). Deze sector neemt de derde plaats in op de ranglijst met gemiddeld 613.700 abonnees (530.000 in 2018).
Mercedes passeert BMW
Net als vorig jaar staat Ford op de eerste plaats in de auto-industrie met 2,04 miljoen abonnees, en volgt Mercedes-Benz op gepaste afstand met 1,15 miljoen. Nissan staat op de derde plaats met 1,09 miljoen abonnees. De Indiase Mahindra Group stijgt met 352% en Mitsubishi onderging een groei van 94%. Met een gemiddelde van 556.400 abonnees staat deze industrie op de vierde plaats in de ranglijst.
Victoria’s Secret domineert fashion
Het merk van lingerie- en schoonheidsproducten Victoria’s Secret staat dit jaar (in tegenstelling tot vorig jaar) in het Global Finance Report 2019, en komt daarmee meteen op de eerste plaats in deze ranglijst met 1,83 miljoen abonnees. Op korte afstand volgt Nike (1,23 miljoen), gevolgd door Adidas (870.000). Polo Ralph Lauren en Louis Vuitton zijn de hardst groeiende merken met een stijging van respectievelijk 102% en 51%. Dit jaar verdubbelde de kledingsector het gemiddelde van zijn abonnees in vergelijking met 2018, met bijna 400.000.
Divimove is een internationaal, digitaal mediabedrijf met kantoren in Amsterdam, Berlijn, Madrid, Milaan en Parijs. Sinds 2012 produceert Divimove, als onderdeel van de RTL Group, online videoformats en branded content voor grote merken, platformen en zenders. Het bedrijf beheert het grootste netwerk van social influencers met 1,400 partners in Duitsland, Nederland (zoals NikkieTutorials, Dylan Haegens en Enzo Knol), Spanje, Frankrijk en Italië die samen maandelijks 3 miljard weergaven per maand genereren.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- onderzoek
- ESPN
- Warner
- media
- PlayStation
- Netflix
- tech
- abonnees
- kanalen
- Apple
- Divimove
- bereik
- YouTube
- tv
- BBC
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Top 5-TikTok-trends: oude bekende, BeigeFlag en sterk taaltje...
- NSMBL lanceert De GroepsApp
- European Para Championships en DPG Media slaan handen ineen
- Mediabestedingen in 2022 opnieuw fors gestegen
- Media Oeuvre Award 2023 naar Floortje Dessing
- Programmas publieke omroep krijgen Certificaat Klimaatbewuste...
Laatste Nieuws
- Fast Media nieuwe partner Reuters... 09-06-2023
- Binge Awards 2023 uitgereikt09-06-2023
- Schermtijd mei 2023 daalt 10%... 08-06-2023
- Tweede Kamer stemt in met verplichte... 07-06-2023
- Bernard Hammelburg na 1000 columns... 07-06-2023
- DPG Media lanceert always-on... 07-06-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing