Nederlander kijkt iets minder live televisie, wel vaker uitgesteld
- Media
- 19 jan 2022 @ 07:20
- Link
-
Ryan Baij
Allround Redacteur
BBP Media - Kijkcijfers
- 19 jan 2022 @ 07:20
- Ryan Baij
De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020. Het gaat hier om de optelsom van live en uitgesteld kijken naar televisiezenders.
Het aandeel uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg naar 27 minuten per dag. De TV schermtijd, ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht, was 200 minuten (3 uur en 20 minuten) in 2021. In 2020 was dit 206 minuten, mede door de in coronatijd relatief goed bekeken nieuws- en actualiteitenprogramma’s.
Best bekeken
Het best bekeken programma in 2021 was de EK wedstijd Nederland – Tsjechië (5,7 miljoen). In de achtste finale zag het miljoenenpubliek dat Mathijs de Ligt in de 55e minuut met rood werd weggestuurd, waarna de Tsjechen met 0-2 wonnen. De andere drie poulewedstrijden van het Nederlands Elftal op het EK staan ook in de top 5 van meest bekeken uitzendingen.
Eurovisie Songfestival
De vreemde eend in de bijt (niet sport) is de nummer drie van de lijst. Met maar liefst 5,5 miljoen kijkers en op de piek zelfs 8,9 miljoen staat het Eurovisie Songfestival, live vanuit ons eigen Ahoy. De rest van de top 10 wordt gevuld door de wereldkampioenschap race Formule 1 van Max Verstappen, het journaal extra van 12 januari (corona-persconferentie), Heel Holland Bakt op Valentijnsdag, de EK finale tussen Italië en Engeland en het 8 uur journaal van 4 mei (dodenherdenking).
Leeftijdsgroepen
In alle leeftijdsgroepen onder de 35 werd Nederland – Tsjechië het vaakst bekeken in 2021. De oudere groepen hadden als favoriet: Nederland – Oekraïne (35-49), Eurovisie Songfestival (50-64) en Maxima 50 (65+).
Commerciële Televisie
Bij RTL Nederland was de Masked Singer van 10 december het meest bekeken programma van het jaar (3 miljoen kijkers). Bij Talpa TV deed Chateau Meiland (2 miljoen) van 25 maart het het beste. Viacom’s paradepaardje was Comedy Central’s Roast of Hans Klok van 21 december. The Walt Disney Company (met onder andere ESPN) had op 10 januari bij Ajax – PSV het grootste publiek.
Uitgesteld Kijken
Het programma wat het vaakst wordt teruggekeken is Wie is de Mol. Op 16 januari 2021 kwamen er nog maar liefst 1,6 miljoen mensen bij de totale aantallen nadat het programma al was afgelopen op de live televisie.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing