Rusland treft Google met boete 375 miljoen dollar wegens delen Oekraïne-nieuws
- Media
- 22 jul 2022 @ 15:21
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ZoekmachinePolitiekMarketing
- 22 jul 2022 @ 15:21
- Peter van Woensel Kooy
Rusland heeft Google een boete van 21,1 miljard roebel ($ 375 miljoen) opgelegd voor het herhaaldelijk niet verwijderen van 'verboden informatie': inhoud met betrekking tot de invasie van het land en de daaropvolgende oorlog in Oekraïne.
Dat meldt de goed over Silicon Valley geinformeerde site TechCrunch.
De telecommunicatiewaakhond van het land, Roskomnadzor, citeerde een gerechtelijk bevel en zei dat Google (met name YouTube) geen inhoud heeft verwijderd die 'de strijdkrachten van de Russische Federatie' in diskrediet bracht. Het bewuste persbericht van de waakhond beschuldigde Google ook van het niet verwijderen van 'materiaal dat extremisme en terrorisme bevordert' op zijn platforms.
Roskomnadzor merkte op dat de boete werd berekend op basis van de jaarlijkse omzet van het bedrijf in Rusland, maar specificeerde geen percentage. Vorige maand waarschuwde de Russische telecommunicatiewaakhond het bedrijf dat het een boete van 5-10% van zijn omzet kan krijgen voor herhaalde overtreding van lokale wetten op beperkte inhoud. Volgens bedrijfsgegevens van persbureau Interfax, bedroeg de omzet van Google voor 2021 134,3 miljard roebel ($ 2,3 miljard). De nieuwe boete zou dus ongeveer 15% van de jaaromzet van het bedrijf bedragen. Afgelopen december legde Rusland Google zijn eerste op inkomsten gebaseerde boete van 7,2 miljard roebel ($ 98 miljoen) in het land op voor het niet verwijderen van illegale inhoud volgens de wetten van het land. Hoewel het land YouTube of Google-services zoals Facebook en Instagram niet verbood, heeft het de zoekgigant herhaaldelijk gewaarschuwd om verschillende redenen, waaronder 'anti-Rusland'-advertenties en het blokkeren van het YouTube-kanaal van door de staat gesponsorde media, aldus TechCrunch.
De Russische regering nam in maart 2022 een wet aan die de media dreigt met een gevangenisstraf van maximaal vijftien jaar voor het rapporteren van wat als 'nepnieuws' wordt beschouwd over de invasie van Oekraïne. Als reactie hierop hebben verschillende nieuwsuitzendingen en socialemediabedrijven zoals TikTok hun activiteiten stopgezet of hun diensten in het land beperkt.
(PvWK, bron: TechCrunch | beeld: Pexels / Evgenia Kirpichnikova)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Interfax
- media
- nuance
- TechCrunch
- censuur
- persvrijheid
- propagana
- militaire operatie
- nieuws
- YouTube
- Insta
- Roskomnadzor
- Oekraïne
- boete
- Rusland
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing