Digitale reclamefolder bezig aan een opmars
- Media
- 23 nov 2022 @ 14:48
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 23 nov 2022 @ 14:48
- Michiel van Zaane
De papieren reclamefolder wordt nog altijd het meest gelezen in Nederland. 9,6 miljoen mensen bladeren regelmatig door een gedrukte folder. De digitale versie van de reclamefolder is bezig aan een opmars: 9,3 miljoen lezers, een verdubbeling ten opzichte van 2018.
Nederlanders zijn gek op aanbiedingen en 90% van de lezers komt in actie naar aanleiding van de folder blijkt uit cijfers van ‘Het grote folderonderzoek 2022’ uitgevoerd door GfK. Bij maar liefst 41% van de lezers bepaalt de folder het boodschappenlijstje. Het merendeel van de Nederlanders bekijkt graag wekelijks papieren folders van supermarkten en drogisterijen om op de hoogte te blijven van aanbiedingen.
Digitaal, papier of allebei
Papieren en digitale folders vullen elkaar aan in functie. Beide folders worden gelezen om op de hoogte te blijven van aanbiedingen en om geld te besparen. Nederlanders vinden papieren reclamefolders vooral gemakkelijk, leuk en inspirerend om door te bladeren. Voor de papieren folder gaan de lezers even lekker zitten. De digitale folder lezers zijn vooral geïnteresseerd in aanbiedingen, het vergelijken van prijzen en producten en het besparen van geld. Opvallend is dat vooral vrouwen de digitale folders bekijken. Ook kijken meer jonge mensen de digitale folder. De papieren folder wordt juist meer gelezen door 50-plussers. Daarnaast zien we ook dat net iets meer mannen dan vrouwen de papieren folder lezen. Lezers die papieren folders bekijken worden het meest geïnspireerd tot het kopen van producten. De fysieke en digitale folder zijn daarmee beide krachtige communicatiemiddelen, hebben een andere functie en versterken elkaar. Nick Steggink, commercieel manager bij WePublish zegt: ‘Retailers bereiken met digitale en papier folders deels verschillende doelgroepen, het zijn twee kanalen die elkaar aanvullen.’
Milieu
Veruit de belangrijkste drijfveer om alleen nog digitale folders te lezen is het milieu. Lezers die alleen de digitale folder lezen (19%) geven aan dat het milieu minder belasten (80%) en het verminderen van de hoeveelheid papierafval (80%) voor hen de belangrijkste redenen zijn om alleen nog maar digitale folders te lezen. Ze ergeren zich onder andere aan het plastic waar de folders in verpakt zijn. Maar ook het weggooien van hele pakketten ongelezen folders staat veel consumenten tegen, zeker als er ook een goed alternatief is.
Trend verschuift van print naar digitaal
Hoe ziet de toekomst van de folder eruit? Marieke de Koning – Managing Partner bij de Reclamefabriek zegt: ‘We zien een duidelijke opmars van de digitale folder. Deze trend zet zich in de komende jaren voort. We denken echter niet dat de papieren reclamefolder helemaal verdwijnt en verwachten dat de verdeling zal stabiliseren qua bereik op 30/70 binnen een paar jaar. De digitale folder speelt dus een steeds grotere rol, maar de papieren folder kan zeker (nog) niet gemist worden.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- NMO publiceert Mediatrends 2023
Laatste Nieuws
- NMO publiceert Mediatrends 202319-03-2024
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing