Kranten DPG Media toegevoegd aan Corpus Hedendaags Nederlands
- Media
- 9 mrt 2023 @ 13:00
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 9 mrt 2023 @ 13:00
- Michiel van Zaane
De kranten van DPG Media (AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool) zijn toegevoegd aan de Corpus Hedendaags Nederlands. De Corpus is een groeiende verzameling van Nederlandstalige teksten uit onder meer kranten voor taalkundig onderzoek.
Om ontwikkelingen in het hedendaagse Nederlands in kaart te brengen legt het Instituut voor de Nederlandse Taal (INT) het Corpus Hedendaags Nederlands (CHN) aan. Het INT heeft een overeenkomst gesloten met DPG Media. Naast de al genoemde Nederlandse kranten worden ook de Belgische dagbladen Het Laatste Nieuws en De Morgen toegevoegd aan de CHN.
Het INT wil als kennisinstituut voor het Nederlands over de grootst mogelijke datacollectie beschikken om op deze wijze te kunnen bijdragen aan onderzoek en onderwijs. Directeur Frieda Steurs: ‘Zo is de recente hype rond ChatGPT en generatieve AI een goede reden om ook voor het Nederlands een zo krachtig mogelijk taalmodel te bouwen.’ DPG Media hoopt dat de beschikbaarheid van de teksten een bijdrage kan leveren aan wetenschappelijk taalonderzoek. Zakelijk directeur Bart Verkade: ‘De Nederlandse taal is voortdurend in ontwikkeling. Dit wordt weerspiegeld in de teksten in dagbladen en op hun sites. Nieuwe woorden en veranderend taalgebruik komen daar snel tevoorschijn. Wij zijn blij dat we taalwetenschappers kunnen helpen met de taal uit onze media.’
Wetenschappelijk onderzoek
Het Corpus Hedendaags Nederlands (CHN) is gratis toegankelijk voor wetenschappelijk onderzoek. Met het oog op auteursrechten is alleen wel een gebruikersnaam en wachtwoord vereist. Het CHN is automatisch taalkundig verrijkt met woordsoort en lemma. De aanwezigheid van metadata bij de teksten (titel, auteur, taal, publicatiejaar, medium) zorgt ervoor dat er gericht in het corpus gezocht kan worden. Wie bijvoorbeeld alleen in krantenteksten van de laatste tien jaar wil zoeken, kan dat eenvoudig doen. Inmiddels bevat het CHN bijna 3 miljoen teksten uit kranten, tijdschriften, journaaluitzendingen, blogs, websites en romans.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- taalkunde
- dpg media
- corpus hedendaags nederlands
- wetenschappelijk onderzoek
- trouw
- De Volkskrant
- parool
- nederlands
- kranten
- ad
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Neople lanceert AI-platform voor echte samenwerking
- Waslijnactie BOAS kaart modeverspilling aan
- NMO Online breidt fors uit met titels
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij Nationaal Media Onderzoek
- [column] TikTok in mei: álle trends, tools & insights die je...
- Amsterdamser wordt het niet bij Het Parool
Laatste Nieuws
- Amsterdamser wordt het niet bij Het... 12-05-2025
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management