Onderzoek: Kijker steeds belangrijker als inkomstenbron

Onderzoek: Kijker steeds belangrijker als inkomstenbron
  • Media
  • 24 okt 2023 @ 15:07
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De omzet die wordt gegenereerd door de consument op de televisie- en videomarkt heeft inmiddels een aandeel van 46% ten opzichte van de adverteerder (54%). De grootste groei op de markt, die in 2022 goed is voor bijna € 2,6 miljard, is afkomstig van SVOD (subscription video on demand).

In de afgelopen vijf jaar groeide deze vorm van videostreaming met 143% met uiteindelijk een omzet van € 1,2 miljard in 2022. TVOD (transaction video on demand) is met € 45 miljard een stuk kleiner. Omgerekend naar kijktijd levert de consument per minuut twee keer zoveel op in vergelijking met een adverteerder.

De cijfers zijn afkomstig uit een nieuwe analyse van Berry Punt (Nielsen) en Peter Wiegman (Het Media Loket), die net als vijf jaar geleden de verschillende vormen van televisie- en videoconsumptie koppelden aan de diverse geldstromen in de markt. Dat zijn de advertentie-inkomsten (spot en non-spot) en AVOD (advertising video on demand) aan ene kant en de abonnementsgelden die consumenten betalen voor de streamingsdiensten aan de andere kant. 

De tijd die consumenten besteden aan het kijken naar streamingsdiensten is sinds 2018 met ruim 40% toegenomen en kwam in 2022 uit op 57 minuten per dag. De kijktijd aan content die door de adverteerder is gefinancierd daalde in dezelfde periode met 7%, maar is met 156 minuten en een aandeel van 73% nog steeds het belangrijkste deel in de televisie- en videoconsumptie.

Als de jaaromzet wordt gedeeld door de dagelijkse kijkminuten blijkt dat de kijker met € 21,- per minuut veel meer opbrengt dan de adverteerder (€ 9,-). Het betreft hier de opbrengst per minuut voor respectievelijk SVOD/TVOD en Spot/non-spot/AVOD. Gemiddeld levert elke kijkminuut ruim € 12,- op. Dat is een stijging van 69% ten opzichte van 2018 terwijl de totale kijktijd in dezelfde periode met slechts 3% toenam. Hiermee lijkt de televisie- en videomarkt nog steeds een aantrekkelijke markt met een toenemend belang van de kijker als inkomstenbron.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken