[interview Honor] 'Trots op Chinese roots'

  • Online
  • 8 okt 2015 @ 16:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MobileE-commerce

Co-founder van Androidworld Dimitry Vleugel is sinds januari 2015 marketingmanager bij Honor. Het eind 2014 in Europa geïntroduceerde smartphonemerk - met als pay-off: ‘For the brave’ - neemt het op tegen de gevestigde orde met high-end specificaties voor een lage prijs. MarketingTribune sprak met de Zeeuw met Rotterdamse tongval over deze zelfstandige dochteronderneming van het Chinese Huawei.

Ook al is op de toestellen van het smartphonemerk Honor de naam van moeder Huawei niet echt zichtbaar, toch is het internetmerk onder de smartphones er trots op Chinees te zijn, aldus Vleugel. ‘Nadat Huawei zag dat er in Azië smartphonemerken opkwamen die zich alleen concentreerden op de verkoop via internet, werd Honor losgeweekt van het moederbedrijf en als zelfstandig internetmerk in de markt gezet. Alle faciliteiten worden wel gedeeld met Huawei.’

Vleugel werkt ook vanuit het Huawei-kantoor in Amsterdam-Zuidoost. Noem het geen budgetmerk, want dan reageert hij fel: ‘Honor is strak geprijsd omdat we als internetmerk veel minder kosten hebben, maar qua technische specificaties en look and feel doen we voor geen enkel ander toestel onder. Wij richten ons op de digital natives. Steeds meer mensen kiezen voor een sim only-abonnement en zijn bereid tussen de 200 en 500 euro voor een toestel uit te geven. Die markt bedienen wij.’

Handen uit de mouwen

Honor wordt in Nederland verkocht via Coolblue, bol.com, Studentmobiel.nl, wehkamp.nl, Belsimpel.nl, Typhone.nl en sinds kort ook via het Europese vmall.eu. Voor de marketing van het nieuwe merk heeft Vleugel een beperkt budget: ‘Voor mij is marketing merken in contact brengen met de consument. Bij de introductie van een nieuw product organiseer ik een feest met twintig journalisten en tachtig consumenten, waarbij Honor Club-leden voorrang hebben. Niks geen influencers, gewoon de mensen van de straat.

Onze fans kwamen eerst voornamelijk uit de tech-hoek. Mensen vinden het leuk zich te identificeren met een merk dus dat moet je als merk koesteren. Ik geloof in het op lange termijn investeren en doe niet aan pushmarketing. Ik wil dat mijn klant T-Mobile een mailtje stuurt met de vraag waarom T-Mobile geen Honor aanbiedt. We sponsoren binnenkort de Harbour Run in Rotterdam. Dan lopen er twintig man in een Honor T-shirt. Dat is mooi.’

Ook op social media steekt Vleugel zelf de handen uit de mouwen: ‘Vanuit Düsseldorf worden wij bediend met input voor Facebook die ik vertaal en post, net als de lokale zaken.’ Hij geeft toe dat Instagram en Snapchat nog in de kinderschoenen staan, maar wat wil je ook als je net acht maanden in dienst bent.

Als nieuw merk en nog niet behorend tot de gevestigde orde heerst er nog een start-upmentaliteit. Een ander voordeel is dat Vleugel nog één-op-één met zijn gebruikers kan praten: ‘We nodigen regelmatig gebruikers uit bij ons op kantoor voor een pizza en bier-sessie. Dan vragen we wat ze van ons vinden, niet alleen qua techniek maar ook hoe we ons presenteren. Updates worden eerst getest met behulp van een friendly user test in een kleine groep. Dit heeft voor- en nadelen. De gebruiker is betrokken bij het proces en zijn feedback is waardevoller dan een test in een gecontroleerde omgeving, maar het updateproces duurt langer.’







Sjakie en de chocoladefabriek

Naast de social media-platformen en de website hihonor.com zijn er contentpartnerships met platformen als Androidworld en AllAboutPhones. Ook staan er samenwerkingen met een aantal Sanoma-titels in de planning en werkt Honor met bloggers: ‘Ik doe ook heel veel zelf, zoals het ontwerpen van banners. Een beperkt budget maakt creatief.’

Op twee campagnes is Vleugel extra trots: ‘Er loopt nu een campagne tot en met de kerst waarbij onze klanten een gouden ticket kunnen winnen, net als in Sjakie en de chocoladefabriek. De prijzen zijn onder meer vijf jaar lang ieder jaar een nieuwe telefoon, headset en drone.’


De andere campagne die Vleugel graag genoemd wil hebben is de introductie van de honor Holly: ‘Onze klanten mochten de prijs bepalen. Per duizend stemmen ging de prijs omlaag en die kwam uiteindelijk uit op € 99,-. Daarna kregen alle stemmers een mail dat de Holly twee weken te koop was voor die prijs. Daarna ging de prijs omhoog naar € 119,95, wat nog bijna 20 euro onder de prijs zat die we in gedachten hadden.’


September 2015 werd de honor 7 in Londen gelanceerd. In China werden er in één week tijd 9 miljoen verkocht na lancering. Zo’n groot succes hadden ze in Europa niet voorzien, met als gevolg dat de honor 7 nu overal in Europa uitverkocht is.












Kantine
Vleugel schat dat 30 procent van de Huawei-werknemers in Nederland de Chinese nationaliteit heeft. Zijn directe baas is een Nederlander, net als de verantwoordelijke voor de public relations. De ceo is een Chinees: ‘De Chinezen vinden de Nederlanders erg direct, maar ik heb mijn gedrag niet hoeven aan te passen. Ik kan het werken bij een Chinees bedrijf niet vergelijken met het werken bij een Nederlands bedrijf, want ik ben altijd zelfstandig geweest. Zover ik het tot nu toe kan inschatten waarderen de Chinezen onze no-nonsense mentaliteit en aan de andere kant leer ik ook van mijn Chinese collega’s en zo moet het zijn. Natuurlijk moet ik soms een beetje inbinden, maar challengen is goed. Wel een leuk inside weetje: de kantine serveert alleen Chinees eten.’

Huawei
Het Chinese Huawei richtte zich tot een paar jaar geleden voornamelijk op de zakelijke markt met apparatuur voor telecommunicatie. Het bedrijf levert onder meer apparatuur voor het 2G-, 3G- en 4G-netwerk van KPN en T-Mobile. Daarmee was Huawei het eerste Chinese bedrijf dat in Europa zo’n hoogstaand technologisch netwerk bouwde. Ook voor het glasvezelnetwerk van KPN zijn zij de belangrijkste leverancier. Sinds 2012 richt Huawei zich ook op de consumentenmarkt met onder andere relatief goedkope Android- en Windows-smartphones. Recent presenteerde het bedrijf ook de Huawei-smartwatch, met prijzen vanaf $ 399,-. Het horloge heeft een klassiek design geïnspireerd door de Zwitsers. Volgens het bedrijf is het de eerste smartwatch die het gat tussen fashion en techniek dicht. Het draait op Android en geeft aan wanneer je gebeld wordt of er een bericht (app, mail of sms) binnenkomt. Via bluetooth kan er een draadloze koptelefoon gebruikt worden. Via stemcommando’s kan de muziek bediend worden of genavigeerd. Door gebruik te maken van de laatste versie van Google’s Android Wear kunnen ook iOS-gebruikers gebruik maken van het horloge.

Dit artikel staat in MarketingTribune 17, 6 oktober 201
 



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken