[stelling] 'Digital transformation is een non-issue'

[stelling] 'Digital transformation is een non-issue'
  • Online
  • 27 sep 2019 @ 08:00
  • 10261 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Content

Een Coverstory in het teken van Digitale Transformatie (MarketingTribune 16, 2019) schreeuwt om een stelling. De redactie vroeg vijf marketeers te reageren op de stelling: 'Digital transformation is een non-issue.'

Recent stelde Rik ten Wolde, senior marketingmanager klantsucces bij Afas Software, al op Marketingfacts: ‘Wij marketeers zijn verslaafd. Aan hypewoorden om precies te zijn. Regelmatig namen we door de jaren heen een shotje user generated content, thought leadership, contentmarketing en recent nog waren we high op millennialmarketing. Als de roes is uitgewerkt, blijken het allemaal tamelijk onschuldige termen. Het ergste neveneffect is misschien de dikke, vieze walm die om de ware aard van goede marketing hangt. Maar onze nieuwste dope is wat mij betreft een stuk gevaarlijker. Je hebt hem vast al een keer (of honderd) gehoord: De Digitale Transformatie.’ Hij vervolgt dat digitalisering natuurlijk essentieel is om je doelgroep te bereiken. Vanwaar dan zijn ergernis over deze hype? Omdat het volgens hem een klassiek geval van doel en middel door elkaar halen is.
 

‘Action, Lidl en Primark laten zien dat er ook leven is buiten de webshop’

Non-issue? Wat bedoelen we daar nu mee? Dat digitale transformatie geen issue is en dat alle merken digitaal moeten transformeren? Of dat digitale transformatie een makkie is en al lang en breed geregeld? Of dat digitale transformatie totaal onbelangrijk is? Waarschijnlijk wordt het eerste bedoeld. Namelijk, dat alle merken aan de digitale transformatie moeten. En snel, want anders gaan ze er binnenkort aan. Disrupt or die! Ik ben het daar niet mee eens. Merken moeten helemaal niets en mogen alles. Kijk bijvoorbeeld naar de retailsector. De succesverhalen daar worden geschreven door merken met een sterke focus op online, zoals Bol.com en Coolblue, òf op offline. Ketens als Action, Lidl en Primark laten zien dat er ook leven is buiten de webshop. Blokker zwabberde tussen beide keuzen, liet kopers in verwarring achter en zit nog steeds dik in de problemen. En het is ook niet raar dat retailmerken offline een prima boterham kunnen verdienen. Het aandeel van online groeit wel, maar nog altijd gaat 90% van de handel via fysieke winkels. Deze voorbeelden tonen dat merken zich niet gek moeten laten maken. Merken moeten hun eigen plan trekken. Dat noem je strategie. Of digital daarin dan een issue is of niet, hangt van het merk af. Niets moet, alles mag.

Rob Revet SMP, Interim-merkmanager en merkstraat FNDMTL

 

‘Digitale transformaties zijn niets meer dan nieuwe kansen om ons leven efficiënter te maken’

Wat voor sommige bedrijven een transformatie is, is voor andere een vanzelfsprekende vooruitgang. De influencermarketingindustrie verandert en evolueert voortdurend. We zien elke dag nieuwe technologieën, platforms, trends en hypes. Om onze positie als marktleider te behouden, evolueren we voortdurend. We implementeren elke dag nieuwe veranderingen vanuit de markt. Is dit een transformatie? Een grote verandering in onze manier van werken? Nee, want het gebeurt op een natuurlijke en geleidelijke manier, gebaseerd op een behoefte voor verbetering. Social media is een industrie die gedomineerd wordt door Gen Z. Zij bepalen wat werkt in de markt, zij bepalen de trends. Ze zijn geboren met social media. Voor hen was dit geen transformatie, maar een realiteit. Wat een belangrijke verandering in processen is voor babyboomers, is net zo natuurlijk als ademhalen voor de jongere generaties. Zij kennen het gedoe van werken met floppy’s of een USB-drive niet. Ze zullen nooit weten hoe tijdrovend het was om één voor één in hetzelfde bestand te werken. Cloud services zijn de norm voor deze generatie, geen nieuwe ontwikkeling. Digitale transformaties zijn niets meer dan nieuwe kansen, ontwikkeld om ons leven efficiënter te maken.

Emilie Tabor, Founder/CMO IMA

 

‘Nooit een doel op zich’

Digital transformation mag nooit een doel op zich zijn. Het start vanuit customer insights. Als blijkt dat er bij de klant behoefte is om de customer journey/experience verder te digitaliseren, bijvoorbeeld omdat de klant meer gemak en snelheid wil ervaren, dan kun je pas praten over een digitale transformatieslag die gemaakt moet worden. Vandaag de dag heeft ieder willekeurig bedrijf wel met deze verandering te maken. Klanten hebben steeds hogere verwachtingen als het gaat om snelheid, gemak en echt relevante aanbiedingen. Digital is daar dan vaak deels een antwoord op. Digitale transformatie kan niet gezien worden zonder datatransformatie. Deze gaan hand in hand. Digital & datatransformatie is inderdaad dan een ‘non-issue’, in de zin van want ‘randvoorwaardelijk’ om de juiste customer experience te verkrijgen.

Noor Cloo, Algemeen directeur Air Miles

 

‘“Zo doen we dat hier nu eenmaal” is nu nog meer dan ooit dodelijk’

Eens. Continue verandering is het issue. Voor iedere organisatie, altijd. 'The most adaptive to change', dat zijn de bedrijven die overleven. Dat die verandering op dit moment vooral te maken heeft met digitaal, dat is wel een feit, maar belangrijker is dat 'zo doen we dat hier nu eenmaal' nu nog meer dan ooit dodelijk is. Omdat het nu eenmaal allemaal net een tandje sneller gaat dan voorheen.

Naast de transformatie naar digitaal, zowel businesswise als in de marketing, geldt dat bijvoorbeeld ook voor het omgaan met je medewerkers, het omgaan met de maatschappij, de transformatie van shareholder value naar stakeholder value en de transformatie van bezit naar gebruik. Transformatie is dus het issue, digitale transformatie is daar een (belangrijk!) onderdeel van.

Pieter Voogt SMP SDP, Managing Director PauwR Digital Marketing

 

‘Digitale transformatie is geen verschrikking, het is verrukkelijk’

De digitale transformatie is geen issue, het is een feit en als je daar je ogen voor sluit, dan kun je wel eens van een koude kermis thuis komen. Maar het is geen verschrikking, het is verrukkelijk. Dingen die altijd lastig en vervelend waren en veel tijd kostten, gaan nu in een handomdraai. En nog beter nieuws, het contact met de klant is directer dan ooit. Twee kanten op, jij kan de klant veel makkelijker, directer en persoonlijker bereiken en de klant weet jou ook makkelijk te vinden. Dus weg met de oude tijden van eenrichtingsverkeercommunicatie en welkom voor tijd van dialoog en wederkerigheid. Dit is de kans voor merken en hun marketeers om echte relaties aan te gaan met klanten in plaats van een ouder/kindrelatie te onderhouden. Zoals in elke transformatie zijn er winnaars en verliezers. Weet je het digitale tijdperk te omarmen, dan ligt de wereld aan je voeten. Doe je tandenknarsend mee, dan zou je business wel eens razendsnel kunnen slijten. Zijn nieuwkomers en zij die in het digitale tijdperk zijn geboren in het voordeel? Ja, maar de winst zit hem in een natuurlijke integratie van digitaal en menselijk en dat laatste is een kwaliteit waar juist sommige oudgedienden heel goed in zijn. Mooie tijden dus.

Marc van Eck RM, Partner Business Openers

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken