Onderzoek: online reviews laten Nederlander koud

Onderzoek: online reviews laten Nederlander koud
  • Online
  • 3 okt 2019 @ 08:55
  • 13741 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Slechts één op de tien Nederlanders verandert zijn voorkeur voor een product of dienst na het lezen van een positieve review. Ter vergelijking, bij onze zuiderburen ligt dit - met één op de vier Belgen - een stuk hoger. Dit en meer blijkt uit internationaal onderzoek van Simon-Kucher & Partners.

Samen met de Denen hechten Nederlanders het minste waarde aan online beoordelingen. Deze uitkomst is branche overschrijdend: ‘Zelfs binnen de reisbranche zegt bijna de helft van de Nederlanders dat goede ervaringen en beoordelingen hen niet brengen tot het maken van een andere keuze,’ zegt Jos Eeland van Simon-Kucher & Partners.

Nederlander vertrouwt vooral zichzelf als het gaat om online reviews

‘Heb je er als consument vertrouwen in dat de zaken in jouw land goed geregeld zijn, bijvoorbeeld door toezicht op bedrijven, dan is er minder reden om op consumentenreviews af te gaan,’ vertelt prof. dr. Peter Kerkhof, hoogleraar Social Media aan de Vrije Universiteit Amsterdam. ‘Mede hierdoor zien we in Nederland en Denemarken een totaal andere uitkomst dan in Latijns-Amerika en het Midden-Oosten, waar consumentenreviews als zeer belangrijk worden gezien. Daarbij zijn Nederlanders individualistisch ingesteld, waardoor de mening van anderen er minder toe doet. Hierdoor hebben we dus minder de behoefte bij een aankoop eerst te checken wat anderen vinden.’

Merkloyaliteit Nederlandse consument zeer hoog

Goede reviews zorgen ervoor dat we meer willen betalen voor een product. In Nederland ligt dat percentage (9 procent) echter een stuk lager dan in andere onderzochte landen, waar het gemiddelde meer dan 2 keer hoger is (19 procent). Als Nederlandse consumenten eenmaal een favoriet product gevonden hebben, stappen ze niet snel meer over. Zo geeft maar liefst 63 procent aan merktrouw te blijven, ondanks vergelijkbare producten met betere reviews. In Frankrijk kiezen ze op dit moment sneller voor de concurrent, slechts 19 procent blijft merktrouw als een vergelijkbaar product betere reviews heeft. Eeland: ‘Zeker in Nederland is merkloyaliteit dus een cruciale factor voor webwinkels, waar winkeliers slim op kunnen inspelen.’

Over het onderzoek

Simon-Kucher & Partners heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar het belang van reviews en de invloed van reviews op consumentengedrag. De “Trend Radar” met focus op de “rating economy” is dit jaar door Simon-Kucher & Partners uitgevoerd onder een groep van 6.375 respondenten in 23 landen waaronder Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, China en Brazilië. Het rapport is beschikbaar op aanvraag.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken