[Onderzoek] Amazon maakt vliegende start in Nederland
- Online
- 27 jan 2020 @ 11:14
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Webwinkel
- 27 jan 2020 @ 11:14
- Sjaak Hoogkamer
Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat de helft van Nederland al eens iets heeft gekocht bij Amazon. Een op de tien doet zelfs meerdere keren per jaar een aankoop. Bijna de helft (45%) van de groep niet-kopers overweegt om in de toekomst iets bij Amazon te kopen.
Het zal niemand zijn ontgaan: Amazon betreedt de Nederlandse e-commerce markt. Waar retailers zich volop aan het voorbereiden zijn en experts voorspellingen doen over de impact op de markt, lijkt de consument er wel klaar voor, zo blijkt uit het onderzoek. Hoewel er nog geen Nederlandse website beschikbaar is, is Amazon allang geen onbekende webwinkel meer. Driekwart (74%) van de Nederlanders kent Amazon van naam. De nieuwe speler doet hiermee niet ver onder voor concurrent AliExpress (80%). Nederlandse spelers Bol.com (98%) en Coolblue (89%) zijn de bekendste webwinkels.
Is er nog ruimte in de markt? Amazon blijkt al redelijk bekend in Nederland
Veel Nederlanders hebben zelfs al ervaring met Amazon. Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat de helft van Nederland al eens iets heeft gekocht bij Amazon. Een op de tien doet zelfs meerdere keren per jaar een aankoop. Ook onder niet-kopers zien het bureau veel potentie. Bijna de helft (45%) van deze groep overweegt om in de toekomst iets bij Amazon te kopen. Uit het jaarlijkse What's Happening Online onderzoek van Ruigrok NetPanel komt naar voren dat bijna alle Nederlanders wel eens online aankopen doen. Hoewel hier het plafond bereikt lijkt te zijn, is te verwachten dat de komst van Amazon de e-commerce markt in Nederland zal laten groeien. Niet alleen het platform van Amazon biedt een uitbreiding van het aanbod, maar ook andere webwinkels breiden het assortiment uit. Zo kan je sinds enkele dagen een uitgebreid kledingassortiment bij Bol.com vinden. Ruigrok verwacht daarom dat consumenten vaker online aankopen gaan doen en dat de waarde van het winkelmandje toe zal nemen. De komst van Amazon is vooral een bedreiging voor het marktaandeel van grote en kleine webwinkels.
Uit het jaarlijkse What's Happening Online onderzoek van Ruigrok NetPanel komt naar voren dat bijna alle Nederlanders wel eens online aankopen doen.
Ruim baan voor een succesvolle start
Staat dan niets een succesvolle start van Amazon in de weg? De barrières die consumenten noemen om een aankoop bij Amazon te doen, lijkt Amazon redelijk eenvoudig weg te kunnen nemen. Het grootste bezwaar is op dit moment dat consumenten niet precies weten wat Amazon verkoopt, 38% noemt dit als reden. De marktintroductie van Amazon zal ongetwijfeld gepaard gaan met een grootse marketingcampagne die ook de inhoudelijke bekendheid zal vergroten. Eén op de drie niet-kopers (35%) zegt liever producten te kopen bij een Nederlandse webwinkel. De verwachting is dat een .nl webshop en Nederlandse klantondersteuning dit argument grotendeels onderuit kunnen halen. Dit zagen we eerder bij Zalando; een Duitse speler die zich inmiddels de grootste online kledingzaak van Nederland mag noemen.
Een op de vijf Nederlandse consumenten die nog geen klant van Amazon is, heeft vragen bij de verzendkosten en retourzendingen. Waarschijnlijk sluit Amazon hiermee aan bij wat we gewend zijn van andere webwinkels; geen verzendkosten bij een minimum bestelbedrag en gratis retourneren (voor de meeste producten). Amazon heeft al distributiecentra in Duitsland, net over de grens van Nederland. Dit maakt ook de handling en levertijd van bestellingen acceptabel. Barrières waar andere buitenlandse spelers als AliExpress mee te maken hebben en die lastiger te overkomen zijn, zoals een slecht imago, een lage betrouwbaarheid of zelfs wantrouwen, ziet het bureau niet terug bij Amazon. Waar 50% van de niet-kopers van AliExpress verwacht dat de producten van lage kwaliteit zijn, is dit voor Amazon slechts 7%. Ook twijfel over of producten echt of nagemaakt zijn en of bestellingen wel echt aankomen spelen in vergelijking met AliExpress nauwelijks een rol.
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. De doelgroep bestaat uit Nederlanders van 18 jaar en ouder. Als steekproefkader is gebruik gemaakt van het consumentenpanel NetPanel. In totaal hebben n=741 respondenten tussen 18 en 91 jaar de online vragenlijst ingevuld. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad Awards
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- [onderzoek] Ruim helft jongeren herkent AI-content moeilijk
Laatste Nieuws
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

