'Er komen steeds meer community managers in Nederland'
- Online
- 29 okt 2021 @ 09:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - InteractieRobotisering
- 29 okt 2021 @ 09:30
- Peter van Woensel Kooy
Waar community management in de Verenigde Staten een ingeburgerd beroep is, wordt het hier nog vaak toegeschreven aan Virtual Assistants (VA’s). Kim Buining, community expert schreef er het boek ‘In 10 stappen een winstgevende Facebookgroep’ over.
Virtual Assistants (VA’s) plaatsen vaak wat onwillekeurige berichten op social media. Terwijl volgens Buining alles rondom een onderneming juist draait op het gevoel van ergens bij horen. 'Dat is de manier om klanten van prospects te maken én ze te behouden. Medewerkers zijn daarnaast ook tevredener wanneer ze zich thuis voelen bij een bedrijf.' Daarom wil Kim Buining de Nederlandse bevolking alle kneepjes van het vak bijleren, zoals zij die in de VS heeft geleerd.
Kim Buining: 'Vrijwel alle succesvolle ondernemers hebben een community. Of ze nou een gratis Facebookgroep hebben voor klanten of een betaald membership met duizenden mensen, er is een community. Het nadeel is alleen dat het groepsgedeelte vaak niet goed loopt. Mensen komen niet opdagen en voelen zich geen onderdeel van de community. De klanten worden steeds minder actief en haken af. Daar kan een community manager verandering in brengen.'
Bijzonder in Nederland
Een echte opleiding tot zakelijk community manager wordt in Nederland nog niet aangeboden, stelt de uitgever. 'Uniek aan de opleiding is dat je ook leert om gedrag te analyseren. Die psychografie kun je gebruiken om voor iedere tak van sport een succesvolle community te bouwen. Want geen mens is hetzelfde en zo ook de bedrijven en het groepsgevoel daarbij.'
Buining: 'Dankzij mijn mix van marketingkennis en jarenlange ervaring als maatschappelijk werker weet ik als geen ander hoe je groepen actief en betrokken houdt. Ik leer mijn cursisten hoe de dynamica werkt zodat je als CM exact weet hoe je op situaties moet inspringen en je klant zoveel mogelijk rendement uit de deelnemers haalt.'
Inhoud opleiding
Tijdens de opleiding community management leren deelnemers volgens de docent onder andere: de meest gemaakte fouten van community-beheerders en hoe die te voorkomen zijn, hoe je van klanten fans maakt, hoe groepsdynamica werkt in een betaalde setting, hoe je ervoor zorgt dat de betaalde community van jouw klant actief blijft, hoe je een klant helpt om met weinig tijd meer leads te verzamelen uit haar gratis community. De opleiding start begin 2022 en je kunt in inschrijven via de website van Kim Buining.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- trend
- marketing
- community management
- Kim Buining
- Facebookgroep
- social
- inhoud
- Virtual Assistants
- opleiding
- merk
- lessen
- VA
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Albert Heijn maakt AH App meertalig... 06-11-2025
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit... 04-11-2025
- [column] Amazon belooft poort... 03-11-2025
- Shortlist TikTok Ad Awards 2025 bekend31-10-2025
- Prime Video lanceert The Moderators... 22-10-2025
- Thuiswinkel.org lanceert campagne... 21-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

