'Er komen steeds meer community managers in Nederland'
- Online
- 29 okt 2021 @ 09:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - InteractieRobotisering
- 29 okt 2021 @ 09:30
- Peter van Woensel Kooy
Waar community management in de Verenigde Staten een ingeburgerd beroep is, wordt het hier nog vaak toegeschreven aan Virtual Assistants (VA’s). Kim Buining, community expert schreef er het boek ‘In 10 stappen een winstgevende Facebookgroep’ over.
Virtual Assistants (VA’s) plaatsen vaak wat onwillekeurige berichten op social media. Terwijl volgens Buining alles rondom een onderneming juist draait op het gevoel van ergens bij horen. 'Dat is de manier om klanten van prospects te maken én ze te behouden. Medewerkers zijn daarnaast ook tevredener wanneer ze zich thuis voelen bij een bedrijf.' Daarom wil Kim Buining de Nederlandse bevolking alle kneepjes van het vak bijleren, zoals zij die in de VS heeft geleerd.
Kim Buining: 'Vrijwel alle succesvolle ondernemers hebben een community. Of ze nou een gratis Facebookgroep hebben voor klanten of een betaald membership met duizenden mensen, er is een community. Het nadeel is alleen dat het groepsgedeelte vaak niet goed loopt. Mensen komen niet opdagen en voelen zich geen onderdeel van de community. De klanten worden steeds minder actief en haken af. Daar kan een community manager verandering in brengen.'
Bijzonder in Nederland
Een echte opleiding tot zakelijk community manager wordt in Nederland nog niet aangeboden, stelt de uitgever. 'Uniek aan de opleiding is dat je ook leert om gedrag te analyseren. Die psychografie kun je gebruiken om voor iedere tak van sport een succesvolle community te bouwen. Want geen mens is hetzelfde en zo ook de bedrijven en het groepsgevoel daarbij.'
Buining: 'Dankzij mijn mix van marketingkennis en jarenlange ervaring als maatschappelijk werker weet ik als geen ander hoe je groepen actief en betrokken houdt. Ik leer mijn cursisten hoe de dynamica werkt zodat je als CM exact weet hoe je op situaties moet inspringen en je klant zoveel mogelijk rendement uit de deelnemers haalt.'
Inhoud opleiding
Tijdens de opleiding community management leren deelnemers volgens de docent onder andere: de meest gemaakte fouten van community-beheerders en hoe die te voorkomen zijn, hoe je van klanten fans maakt, hoe groepsdynamica werkt in een betaalde setting, hoe je ervoor zorgt dat de betaalde community van jouw klant actief blijft, hoe je een klant helpt om met weinig tijd meer leads te verzamelen uit haar gratis community. De opleiding start begin 2022 en je kunt in inschrijven via de website van Kim Buining.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- merk
- opleiding
- Kim Buining
- lessen
- trend
- Virtual Assistants
- community management
- VA
- inhoud
- marketing
- Facebookgroep
- social
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers