'Er komen steeds meer community managers in Nederland'

'Er komen steeds meer community managers in Nederland'
  • Online
  • 29 okt 2021 @ 09:30
  • 28761 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InteractieRobotisering

Waar community management in de Verenigde Staten een ingeburgerd beroep is, wordt het hier nog vaak toegeschreven aan Virtual Assistants (VA’s). Kim Buining, community expert schreef er het boek ‘In 10 stappen een winstgevende Facebookgroep’ over.

Virtual Assistants (VA’s) plaatsen vaak wat onwillekeurige berichten op social media. Terwijl volgens Buining alles rondom een onderneming juist draait op het gevoel van ergens bij horen. 'Dat is de manier om klanten van prospects te maken én ze te behouden. Medewerkers zijn daarnaast ook tevredener wanneer ze zich thuis voelen bij een bedrijf.' Daarom wil Kim Buining de Nederlandse bevolking alle kneepjes van het vak bijleren, zoals zij die in de VS heeft geleerd.

Kim Buining: 'Vrijwel alle succesvolle ondernemers hebben een community. Of ze nou een gratis Facebookgroep hebben voor klanten of een betaald membership met duizenden mensen, er is een community. Het nadeel is alleen dat het groepsgedeelte vaak niet goed loopt. Mensen komen niet opdagen en voelen zich geen onderdeel van de community. De klanten worden steeds minder actief en haken af. Daar kan een community manager verandering in brengen.'

Bijzonder in Nederland
Een echte opleiding tot zakelijk community manager wordt in Nederland nog niet aangeboden, stelt de uitgever. 'Uniek aan de opleiding is dat je ook leert om gedrag te analyseren. Die psychografie kun je gebruiken om voor iedere tak van sport een succesvolle community te bouwen. Want geen mens is hetzelfde en zo ook de bedrijven en het groepsgevoel daarbij.'

Buining: 'Dankzij mijn mix van marketingkennis en jarenlange ervaring als maatschappelijk werker weet ik als geen ander hoe je groepen actief en betrokken houdt. Ik leer mijn cursisten hoe de dynamica werkt zodat je als CM exact weet hoe je op situaties moet inspringen en je klant zoveel mogelijk rendement uit de deelnemers haalt.'

Inhoud opleiding
Tijdens de opleiding community management leren deelnemers volgens de docent onder andere: de meest gemaakte fouten van community-beheerders en hoe die te voorkomen zijn, hoe je van klanten fans maakt, hoe groepsdynamica werkt in een betaalde setting, hoe je ervoor zorgt dat de betaalde community van jouw klant actief blijft, hoe je een klant helpt om met weinig tijd meer leads te verzamelen uit haar gratis community. De opleiding start begin 2022 en je kunt in inschrijven via de website van Kim Buining.

(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken