Kan iemand een slimme pre-roll maken?

Kan iemand een slimme pre-roll maken?
  • Online
  • 16 jun 2015 @ 08:35
  • Link
  • Jorn Agterberg
    Jorn Agterberg

    Digital Manager
    Q-music
  • Online

Even een video bekijken bij een nieuwsbericht. Het is vrij normaal dat een online video vooraf wordt gegaan door een pre-roll. Meestal duren deze commercials ergens tussen de 15 en 20 seconden. Zo’n reclame afkijken is geen probleem, want de beloning is een interessant filmpje dat erna komt. Maar wat nu als het filmpje korter is dan de pre-roll? Zouden we door middel van een slimme pre-roll de verhouding tussen commercie en content in evenwicht kunnen houden?

Als je bijvoorbeeld via RTL XL een volledig programma van 45 minuten terugkijkt, dan ga je (wellicht schoorvoetend) akkoord met een blok aan pre-rolls om de show te bekijken én mid-rolls op de plek waar op tv de commercial break zat. Je kunt niet anders. Toch voelt het wel in verhouding: 1 à 2 minuten reclame en drie kwartier zuivere kijktijd.

Bij korte nieuwsitems gebeurt het regelmatig dat de video net zo lang is als de pre-roll, of soms zelfs nog korter. Dat voelt niet in verhouding. Alsof je naar Zuid-Frankrijk vliegt om daar een film te kijken en dan weer terugvliegt naar Nederland. Terwijl je diezelfde film ook in een bioscoop in de stad bij jou in de buurt kon gaan kijken. De moeite die je moet doen (lees: het uitzitten van de pre-roll) is groter dan de beloning die je krijgt. Nog even los van de inhoudelijke kwaliteit van de video.

Een pre-roll is in feite een advertentie die getoond wordt voorafgaand aan de video die de bezoeker eigenlijk wil bekijken. Met andere woorden, mensen willen die extra video helemaal niet zien. Daar kwamen ze niet voor. Een lange pre-roll voor een kort filmpje voelt een beetje alsof de commercie de inhoudt en de bezoekerservaring verdringt. Leuk dat je op onze site komt, maar we willen eigenlijk alleen maar geld verdienen. Het komt niet zo sympathiek over. Zie het als een soort clickbait maar dan met de tussenkomst van een advertentie.

De oplossing? Een slimme pre-roll. Een simpel algoritme dat kijkt naar de lengte van de video en op basis daarvan de lengte van de pre-roll bepaalt. Dat vergt wat aanpassingsvermogen van zowel de adverteerder (die verschillende lengtes spots moet maken) als van de uitgever (die soms genoegen moet nemen met minder inkomsten).

In de praktijk komt het neer op pre-roll varianten van 10 seconden (kun jij in 10 seconden je boodschap uitleggen?) die geserveerd worden als de nieuwsflits zelf minder dan bijvoorbeeld 20 seconden duurt. Als de video nog korter is, dan zou er mogelijk geen pre-roll geserveerd worden. Enkel om de verhouding tussen commercie en content in evenwicht te houden. Het kost op de korte termijn wellicht wat inkomsten, maar wil je dat mensen je video’s überhaubt nog blijven bekijken, dan kan het slim plannen van je pre-rolls op de lange termijn wellicht voor wat sympathie zorgen.

Wat vind jij van het idee van een slimme pre-roll?
 

Jorn Agterberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken