Facebook update: Verandering voor linkberichten

Facebook update: Verandering voor linkberichten
  • Online
  • 9 aug 2017 @ 11:10
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social media

Graag brengen we je op de hoogte van niet één nieuwe Facebook update, maar twee! Deze updates kunnen behoorlijke gevolgen hebben voor het websiteverkeer naar jouw website. Wat houden deze updates precies in en wat zijn de gevolgen van de Facebook Updates voor jouw Facebookpagina?

Allereerst de Facebook updates. Facebook timmert hard aan de weg om fake-nieuws en clickbait te stoppen. Facebook nam hier onder andere stappen mee door de mogelijkheid toe te voegen voor gebruikers om 'fake'-nieuws te rapporteren, maar met een nieuwe Facebook update probeert Facebook clickbait en fake-nieuws nog meer af te straffen.


De nieuwe Facebook update: Preview-functie mogelijkheden verdwijnen
Vorige week kwam Facebook echter met een andere update. Waar het voorheen mogelijk was om linkberichten die je publiceert op jouw pagina aan te passen, heeft Facebook deze update nu verwijderd. Het kwam helaas maar al te vaak voor dat bedrijven de edit-functie misbruikten en kozen voor clickbait-achtige of misleidende titels. Met de nieuwe Facebook update is dit niet meer mogelijk. Facebook genereert nu standaard informatie vanuit de meta-data van de website. In onderstaande afbeelding is dit wat duidelijker uitgelegd:


Wat betekent deze Facebook update voor jouw pagina?
Simpelweg betekent dit dat je dus achteraf je linkjes niet meer aantrekkelijker kunt maken binnen Facebook zelf. De previewfunctie (het linkje met afbeelding en dikgedrukte tekst eronder) wordt automatisch gegenereerd en je kunt hier zelf helaas niets aan veranderen binnen Facebook zelf. Wat je wél kunt doen is wijzigingen aanbrengen op je eigen website. Zo kun je linkjes toch aantrekkelijk maken voor jouw Facebookfans. Facebook gebruikt namelijk de meta-data van jouw website om de previewfunctie te genereren. Net zoals Google dit doet in haar eigen zoekmachine, doet Facebook dit in de previewfunctie. De teksten die jij typt in de meta-data van jouw website worden dus automatisch overgenomen op Facebook. Ben jij benieuwd hoe je de meta-data van jouw website aanpast? Dat leggen wij stap voor stap uit in de Friends Facebook Community. Lid worden? Meer informatie. Al lid? Dan vind je het topic in de Community onder 'Facebook nieuws'.



Prioriteit aan snel ladende websites
Eén van de grootste ergernissen van internetgebruikers is traag ladende websites. Wist je dat 40% van de websitebezoekers afhaakt wanneer een website er 3 seconden of langer over doet om te laden? Dat is bijna de helft van de websitebezoekers die je kwijtraakt, puur omdat je website traag is! Boven dat je hierdoor al een hoop websiteverkeer verliest, zorgt de nieuwe Facebook Update voor een nog groter verlies in jouw websiteverkeer bij een trage website. Facebook gaat namelijk websites met en snelle laadtijd voorrang geven op traag ladende websites. Dit betekent dus dat wanneer jij een traag ladende website hebt, jouw link veel minder bereik krijgt op Facebook dan een link waarbij de website wél snel laadt. Let er dus op dat je website snel laadt! Vooral op mobiel is deze laadtijd erg belangrijk, dat terwijl mobiele sites vaak wat trager werken. Zorg dus voor een goede mobile-responsive website mét snelle laadtijd. Deze Facebook update zal de komende maanden uitgerold worden binnen Facebook. Je hebt dus nog enkele maanden om je website aan te passen en te versnellen! Neem hier ook zeker de tijd voor! Meer informatie over deze update vind je op de nieuwspagina van Facebook.

Auteur: Carlijn van Roosmalen
Online Marketing Specialist bij Friends 
Enterprise 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken