Social Highlight augustus

Social Highlight augustus
  • Online
  • 29 aug 2017 @ 12:55
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Social media

Geen komkommertijd voor social media land deze zomer! Vooral Facebook denderde de afgelopen maand door met nieuwe features en updates.

Facebook Watch
Facebook lanceert een nieuw videoplatform genaamd ‘Watch’. Op dit platform kun je exclusieve video’s, series en (live) shows bekijken die geproduceerd zijn door partners van Facebook. Net als Netflix zal Watch video’s voorschotelen die geselecteerd zijn op basis van jouw interesses. Alhoewel Facebook zelf in Newsroom communiceert dat Watch geïntroduceerd is omdat video mensen verbindt, is inmiddels ook duidelijk dat Facebook 45 procent van de reclameblok opbrengsten zal innen. Daarnaast zorgt de originele content er ook voor dat mensen vaker hun tijdlijn gaan checken wat indirect natuurlijk weer voor meer advertentie-inkomsten zal zorgen.

Audience op basis van winkelbezoek
Facebook is al een tijdje bezig om retailers de kans te geven meer winkelbezoek en –verkopen te stimuleren. Dit kan onder andere door gebruik te maken van Store Visits Ads. Maar hier blijft het volgens Moshe Isaacian niet bij. Hij had namelijk een primeur op Twitter toen hij een screenshot deelde van zijn custom audience opties.
Hij kreeg  de mogelijkheid om mensen te targeten op basis van store visits. Deze optie is alleen beschikbaar voor merken die meerdere winkellocaties hebben opgegeven in Facebook. De nieuwe custom audience biedt retailers de kans om mensen naar hun winkel te sturen op bijvoorbeeld speciale gelegenheden zoals een grote uitverkoop, Sinterklaas of Kerst.

Concurrentie voor Ebay en Marktplaats?
Het verkopen van tweedehands artikelen is hot. Websites en apps die mensen de mogelijkheid bieden om snel en gemakkelijk hun spullen te verkopen schieten als paddenstoelen uit de grond. In oktober 2016 werd Facebook Marketplaces geïntroduceerd en twee weken terug werd bekend gemaakt dat Marketplaces naar 17 Europese landen werd uitgerold waarvan Nederland één is. Marketplace biedt gebruikers de mogelijkheid om op een gemakkelijke manier spullen te kopen en verkopen. Vooral dat laatste is een USP want in slechts 4 super simpele stappen staat je advertentie online en deze is direct zichtbaar voor iedereen bij jou in de buurt.



45 miljoen felicitaties
Per dag worden er 45 miljoen felicitaties verzonden op Facebook en daarom is deze functionaliteit uitgebreid met twee nieuwe manieren om een verjaardag te vieren. In Amerika krijg je twee weken voor je verjaardag de kans om een fundraiser te starten. Je vrienden kunnen dan een blijk van waardering tonen door een goed doel te steunen.

Daarnaast is het nu ook mogelijk om iemand met een video een fijne verjaardag te wensen. Deze functionaliteit wordt, in tegenstelling tot de fundraiser functionaliteit, wel toegankelijk voor iedereen.  

Numbers don’t lie
Op 2 augustus 2016 werd Instagram Stories gelanceerd. Dat Stories een ongekend succes zou worden bleek een maand later al toen het mobiele data-gebruik met 41 procent gestegen was. Instagram gaf laatst prijs dat Instagram Stories ruim 250 miljoen dagelijkse gebruikers heeft en dat jongeren onder de 25 jaar meer dan 32 minuten per dag op de app doorbrengen. Instagram geeft aan dat een groot deel hiervan toe te kennen is aan het succes van Instagram Stories. Deze cijfers zijn een bittere pil voor Snapchat dat in Q1 2017 'slechts' 166 miljoen gebruikers telde en de groei van nieuwe gebruikers zag stagneren.



Ook merken zijn flink aan de slag gegaan met Instagram Stories. Klear analyseerde 149 bekende merken en daaruit bleek dat 45 procent van deze merken Instagram Stories minimaal één keer per week inzet. Merken in de fitness en fashion branches zetten Stories het meest actief in, de voeding & drank industrie is het minst actief.

Daarnaast zijn er grote verschillen in het type content dat gedeeld wordt. Fashion brands delen veel verkoopwaar, terwijl de focus bij de tech-merken weer ligt op events en winacties. Merken linken wel massaal naar pagina’s waar gebruikers dingen kunnen kopen, maar dat is natuurlijk geen verrassing.

Snapchat blijft knokken
Gaat Snapchat bij de pakken neerzitten? Absoluut niet. Concurrentie is niet alleen maar slecht, het zorgt ook voor vernieuwing en dat laten ze bij Snapchat zien.

Het platform is een functie aan het testen waarbij er concertvideo’s gemaakt worden op basis van video’s van gebruikers. TechCrunch ontdekte de zogenaamde Crowd Surf-functie tijdens een concert van zangeres Lorde. Dankzij deze nieuwe feature heb je zelf de regie in handen en kun je jouw favoriete artiest vanuit alle hoeken bekijken tijdens een concert en blijft de muziek doorspelen.

Daarnaast is het moederbedrijf van Snapchat bezig met de overname van dronemaker Zero Zero Robotics. Dit bedrijft is de fabrikant van de Hover Camera Passport, een selfiedrone. Hopelijk wordt het een groter succes dan de Snap Spectacles want daar werden tot nu toe slechts 64.000 van verkocht.

Pinterest Search en Lens centraal
Uit eigen onderzoek van Pinterest is gebleken dat mobiele zoekopdrachten het afgelopen jaar met ruim 40 procent zijn gestegen en bijna 85 procent van alle zoekopdrachten vinden plaats op een telefoon.

Om deze stijging te faciliteren heeft Pinterest zijn searchtool en Lens verbeterd. Naar eigen zeggen worden traditionele zoekmachines gebruikt om zeer specifieke zoekresultaten te verkrijgen daar waar Pinterest juist gebruikt wordt voor inspiratie. Vanuit de zoektocht naar inspiratie wordt er specifieker gezocht en ingezoomd op bepaalde artikelen.

Daarnaast is het nu mogelijk om in te zoomen op foto’s en heeft Pinterest haar visual search verbeterd. Visual Searches zijn met 60 procent toegenomen in het laatste jaar en samen met de feedback van haar gebruikers heeft Pinterest een aantal wijzigingen doorgevoerd. Een verbetering aan de visual search knop heeft er al voor gezorgd dat ruim 70 procent meer mensen deze tool gebruiken.

YouTube Breaking News
YouTube heeft een Breaking News sectie toegevoegd aan de website en app. Deze komt in de feed van de gebruiker te staan, en toont precies wat je verwacht: het belangrijkste nieuws van dat moment. Het is nog niet duidelijk of er een algoritme achter zit, of dat de video's door de redactie van YouTube worden geselecteerd.

Een andere belangrijke update op het platform is dat het voortaan mogelijk is om YouTube-video's te delen met anderen zonder de app te verlaten. Het lijkt erop dat YouTube hiermee een poging doet om meer als social medium of chat-app gezien te worden. Ook platformen als Instagram en Facebook doen er alles aan om de gebruikers in hun app te houden.

Dit gebeurde er nog meer in augustus:
Obama zijn tweet met betrekking tot Charlottesville is de meest gelikete Tweet ooit met        4.5 miljoen likes.
* Nog meer Twitters nieuws: de hashtag bestaat 10 jaar!
* Linkedin maakt het mogelijk om video’s te delen zonder de app te verlaten.

Geschreven door: Mark Werkman, Social Producer

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken