2018 in met 18 minder veelgemaakte fouten in SEO

2018 in met 18 minder veelgemaakte fouten in SEO
  • Online
  • 11 dec 2017 @ 10:01
  • 17557 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • ZoekmachineOnline

Om als bedrijf hoog in de organische resultaten te komen, is zoekmachineoptimalisatie (SEO) onmisbaar. Hier komt meer bij kijken dan je vaak denkt. Het is niet enkel meer het plaatsen van goede web teksten of content. Naast dat de gebruiker een optimale ervaring moet hebben, is het ook van belang dat de website door de zoekmachine zelf goed wordt gevonden.

Opvallend is dat, ondanks dat zoekmachineoptimalisatie al vele jaren succesvol uitgevoerd wordt, digital marketing bureau Team Nijhuis elke keer dezelfde fouten blijft tegenkomen. Onnodige fouten, die anno 2018 niet meer gemaakt mogen worden. Zoekmachine marketing (SEO) draait natuurlijk om content. Sowieso valt er weinig te optimaliseren wanneer er geen content aanwezig is, dat zou namelijk betekenen dat je ook geen website hebt. Daarom zullen we eerst de veel voorkomende SEO fouten op het gebied van content toelichten.

1. Inconsistent publiceren van content

Content publiceren is van groot belang om je website up to date te houden. Bedenk daarom goed in welke mate je content publiceert. Houdt daarbij rekening met de verwachtingen die je wilt scheppen bij jouw doelgroep. Het is niet goed om heel enthousiast te beginnen met vijf artikelen per week, om vervolgens een paar maand niets te doen. Het opstellen van een contentkalender kan je hier goed bij helpen. Met behulp van deze kalender weet je precies wanneer welke content online moet komen en kun je daar vooraf rekening mee houden.

2. Slecht ingerichte landingspagina

Landingspagina’s zijn erg belangrijk. Wanneer deze slecht zijn ingericht of niet naar behoren werken, is de kans groot dat je hierdoor potentiële klanten verliest. Zorg er altijd voor dat de pagina duidelijk is. Het moet voor de bezoeker namelijk duidelijk zijn wat ze op deze pagina kunnen doen en welke actie ze kunnen ondernemen. Is jouw landingspagina niet duidelijk of niet optimaal? Dan is de kans groot dat de bezoeker pagina vlot verlaat. Het hebben van een slecht ingerichte landingspagina is dan ook een van de meest voorkomende oorzaken van een hoge bounce rate.

3. Niet gebruik maken van alt tags

Alt-tags, veel mensen vragen zich af wat voor waarde ze hebben en of ze überhaupt bijdragen aan de vindbaarheid in Google.

Een alt-tag is een label wat je bijvoorbeeld aan een afbeelding op jouw website kunt geven. Hier beschrijf je in feite wat er op de afbeelding te zien is. Wanneer de bezoeker met zijn muis over de afbeelding heen gaat, komt er een blokje waarin deze alt-tag te vinden is.

Alt-tags hebben meer waarde dan je denkt. Door gebruik te maken van alt-tags wordt het voor Google mogelijk om de afbeelding te ‘lezen’. Door gebruik te maken van een alt-tag kan jouw website hoger scoren in Google én dus ook gemakkelijker gevonden worden. Maak je gebruik van afbeeldingen? Stel dan altijd een alt-tag in!

4. Geen goede call to action

Het is prima om goed te scoren in Google met een bepaald resultaat, maar het is ook belangrijk dat je de bezoeker aanspoort tot actie. Geen goede call to action op je pagina zal ervoor kunnen zorgen dat de zoeker snel wegklikt van je pagina. Jij wilt juist dat je bezoeker:

  • Een bestelling plaatst;
  • Zich inschrijft voor de nieuwsbrief;
  • Of een contactaanvraag doet.

Dat lukt niet zonder call-to-action op de pagina. Met andere woorden je verliest je bezoekers weer en wat voor de zoekmachine een teken is dat jouw pagina of website niet aansluit bij de zoekintentie.

Gevolg: een mindere ranking in de zoekmachine resultaten pagina.

5. Dubbele content

Dubbele content kan negatief uitpakken voor de indexatie in Google. Wil je een bepaald blogartikel nogmaals publiceren, zorg dan dat je hem niet kopieert en op die manier nogmaals plaatst, maar zet het artikel in de re-run.

Zorg altijd voor unieke teksten wanneer je als doel hebt hoog te scoren in Google. Zorg er ook voor dat bijvoorbeeld de meta description uniek is.

6. Niet upgraden van oude content

Nieuwe content is van groot belang, Google is hier dan ook dol op. Wanneer je geen tijd hebt om nieuwe content te schrijven of hier gewoonweg geen inspiratie voor hebt, is het heel verstandig om oude content te vernieuwen. Als je hiermee bezig gaat, kun je de verouderde informatie updaten met nieuwe links, kennis, keywords etc. Wanneer je oude content vernieuwt is de kans groot dat deze content organisch sneller scoort, aangezien deze in verloop van tijd al waarde heeft opgebouwd.

7. Keyword stuffing

Als je bezig gaat met het schrijven van content verwerk je in de meeste gevallen relevante zoektermen in de tekst. Dit doe je met een achterliggende gedachte, je wilt namelijk gevonden worden op deze zoektermen. Dit betekent niet dat de hele tekst gericht moet zijn op een of meerdere specifieke zoekwoorden. Wanneer je dit wel doet is de kans groot dat er keyword stuffing ontstaat.

Als je te maken krijgt met keyword stuffing kan het desbetreffende stuk content worden gemarkeerd als spam, dit wil je natuurlijk voorkomen. Ga zorgvuldig om met zoekwoorden en schrijf op een natuurlijke wijze - en met een natuurlijke verdeling van de woorden - om keyword stuffing te voorkomen.

8. Geen rekening houden met local search

Wanneer jouw bedrijf zich richt op een specifieke wijk of stad is het van belang dat je rekening houdt met local search. Als je hier mee bezig gaat is het van belang dat je website geoptimaliseerd is en vertoond wordt op de local search. Denk hierbij aan het gebruik van regio specifieke zoekwoorden, Google My Business en het gebruik maken van lokale review kanalen. Dit zorgt ervoor dat je eerder wordt vertoont als mensen zoeken naar bijvoorbeeld producten in combinatie met een plaats of zoeken naar een evenement in een specifieke regio.

9. Geen uitgaande links

Om ervoor te zorgen dat je domein waarde stijgt is het van belang dat je gebruikt maakt van uitgaande links. Hierbij is het belangrijk dat je uitgaande links hebt naar relevante websites met een hoge waardering. Uitgaande links dragen bij aan het verduidelijken van de branche waar jij actief in bent, daarnaast draagt het bij aan het vertrouwen in jouw website en dit resulteert in een positief effect met betrekking tot SEO. Houd er wel altijd rekening mee dat kwaliteit boven kwantiteit gaat.

10. Geen interne links opgenomen in je content

Interne links zijn van groot belang, in feite verbindt je twee pagina’s met elkaar op dezelfde website. Door deze interne links wordt het voor bezoekers makkelijker om door de website te navigeren. Naast dat het voor bezoekers makkelijk wordt, maak je het ook gemakkelijker voor Google om de website te indexeren. Het hebben van een interne linkstructuur is essentieel voor het succes van een SEO strategie.

11. Geen externe backlinks

Het hebben van externe backlinks is van groot belang. Wanneer er geen externe backlinks aanwezig zijn voor je website is de kans dat je organisch gevonden wordt een stuk kleiner. Externe backlinks zijn in feite links die afkomstige zijn van een andere website. Hoe meer websites er door linken naar jouw website, hoe hoger de waardering wordt. Let wel op, ook hier gaat kwaliteit boven kwantiteit. Een link van een hondenasiel terwijl jij werkzaam bent in de computer branche zal je SEO niet al te veel helpen. De zoekmachine ziet dit namelijk niet als een erg relevante website voor jouw bedrijf, omdat de branches dusdanig ver uit elkaar liggen.

12. Paginasnelheid en responstijd

Voor elke website en pagina geldt: hoe sneller hoe beter. Niemand houdt van wachten en de kans is dan ook groot dat, wanneer jouw website (te) traag is, je hierdoor bezoekers verliest. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Het is van belang dat alle pagina’s op jouw website snel laden. Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf kan groeien is het cruciaal dat de pagina snelheid naar behoren is. Hoe hoger de laadtijd, hoe hoger het bounce ratio op je website. Als je website langzamer laadt dan bijvoorbeeld drie seconden ben je over het algemeen al 53% (!) van je mobiele bezoekers kwijt. Helemaal als je website ook nog eens niet geoptimaliseerd is voor mobiel.

13. Niet geoptimaliseerd voor mobiel

We leven in een mobiele wereld. Momenteel zijn er meer zoekopdrachten in Google die via mobiel binnenkomen dan via een desktop. Waarom zou je dan alleen je website optimaliseren voor desktop? Zorg daarom altijd dat je website responsive is voor de beste gebruikerservaring en voor de beste posities in Google. Het voordeel van een responsive design, is dat deze zich automatisch aanpast aan het formaat beeldscherm dat de bezoeker gebruikt. Denk hierbij dus ook aan tablets en bouw je website mobile first op om vervelende situaties te voorkomen.

14. 404 pagina’s

404 pagina’s zijn pagina’s die niet meer bestaan. Dit kan komen doordat de pagina is verplaatst of is verwijderd. Toch kan het nog voorkomen dat je als bezoeker uitkomt op een 404 pagina, omdat deze nog geïndexeerd wordt door de zoekmachine. Dit is niet de bedoeling is. Dit betekent dat de desbetreffende pagina niet juist is doorverwezen en de oude URL nog steeds in werking is. Mocht je een 404 pagina op je website hebben, is het van belang deze te verwijderen, of middels een 301 re-direct naar een nieuwe pagina te verwijzen.

15. Geen gebruik maken van 301 re-directs

301 re-directs zorgen ervoor dat gebruikers en zoekmachines weten dat specifieke content van een oude URL naar een nieuwe URL is verplaatst. Door goed gebruik te maken van re-directs zorg je ervoor dat je website geen verkeer misloopt. Als je hier geen gebruik van maakt, is de kans dat je verkeer verliest erg aannemelijk. Naast dat je website minder verkeer krijgt kan het ook ten koste gaan van je huidige rankings. Door een goede 301 re-direct geef je namelijk de SEO waarde die de oude URL heeft opgebouwd door aan de nieuwe.

16. Geen sitemap aanwezig

Een xml sitemap is noodzakelijk voor je website, om Google alle pagina’s te laten indexeren. Een sitemap is een pagina of document waarin links naar alle pagina’s van een bepaalde website staan. Meestal gesorteerd op onderwerp of relevantie. Het is dan ook een bestand dat puur en alleen voor de zoekmachines is gemaakt. Toch wordt deze bij sommigen nog vergeten en dan weet de zoekmachine niet wat de sitestructuur van jouw website is.

17. Meta title niet optimaal

Het niet optimaal inzetten van je meta title kan zorgen voor slechtere posities en minder klikken. We zien dit nog vaak verkeerd gaan. Wereldwijd hebben maar liefst 392.000.000 pagina’s ‘Home’ in de titel staan, terwijl de pagina daar niet eens op gericht is. Zorg daarom altijd dat de zoekterm waar jij je op richt op de pagina, in deze titel naar voren komt.

18. Geen optimale meta description

Een goede meta description zorgt ervoor dat de zoeker naar jouw website gaat. Zorg er daarom voor dat het onderscheidend vermogen van je website hier duidelijk benoemd wordt. Verder is het van belang dat deze uniek is, aangezien Google anders het verschil met een andere pagina niet altijd kan zien.

Bovendien is het verstandig om de zoekintentie van de gebruiker in de description terug te laten komen. Zorg ervoor dat deze aansluit bij het gebruikte zoekwoord en de zoekmachine en dus de gebruiker van de zoekmachine ziet jouw website als erg relevant.

Analyse

Zonder analyse ben je maar gewoon wat aan het doen. Al jouw acties, veranderingen en ondernemingen zijn nergens op gebaseerd. Analyse is dus van belang om jouw website te optimaliseren voor een goede ranking in de zoekmachine. Bovendien kun je met de analyse tools ontdekken of je bovenstaande fouten goed hebt opgelost.

Conclusie

Alles bij elkaar worden er dus vrij veel fouten gemaakt op het gebied van SEO. Onnodige fouten, die niet gemaakt hoeven te worden. Door bovenstaande fouten te herkennen én direct op te lossen, zorg jij ervoor dat je in 2018 goed scoort - en blijft scoren - in de zoekmachines.

Dit blog is van de hand van Annemarie ten Brinke, Inbound marketing manager bij digital marketing bureau Team Nijhuis

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts