[column] Volgt u mij?
- Online
- 25 mei 2018 @ 08:04
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Privacy
- 25 mei 2018 @ 08:04
- Gastblogger
De afgelopen tijd kun je er niet omheen. Alles lijkt te draaien om privacy in verband met de nieuwe wet die vandaag ingaat: het datalek bij Facebook, alle commotie rondom het manipuleren van kiezers in de VS, de CEO van WhatsApp die opstapt na onenigheid over privacy. Elke dag word ik een aantal keer gevraagd om nieuwe privacy statements te accepteren.
Ik weet niet hoe het met u zit, maar dat accepteren van die voorwaarden doe ik automatisch. Ik neem niet de tijd om me te verdiepen in de statements, maar wil gewoon zo snel mogelijk de site raadplegen die ik bezoek. Ondanks de berichtgeving vertrouw ik er dus nog steeds op dat bedrijven netjes met mijn gegevens omgaan. Maar is dat wel helemaal terecht?
Te roze bril
Als marketeer kijk ik misschien met een te roze bril naar de mogelijkheden van het gebruik van data. Door het gebruiken van zogenaamde pixels van bijvoorbeeld Google en Facebook heb ik meer mogelijkheden om mijn advertenties effectiever en efficiënter in te zetten. Ik kan de prestaties van een campagne meten, conversies bijhouden en doelgroepen opbouwen op basis van gedrag. Zo kun ik boodschappen relevanter brengen bij de juiste doelgroepen en je kunt stoppen als de advertenties leiden tot succes. Dat voorkomt irritaties, want waarom iemand blijven stalken terwijl hij allang tot actie is overgegaan.
Natuurlijk zie ik ook de nadelen. Door het plaatsen van pixels krijgen ook externe partijen toegang tot informatie. Zo kunnen ze zien wat bezoekers doen op onze website, bijvoorbeeld welke pagina’s bezocht worden. Dit hoeft niet tot problemen te leiden, mits je weet dat de partij van wie je de pixel plaatst goed en conform de wetgeving met deze informatie omgaat. Je wilt niet dat de data over jouw bezoekers wordt verkocht aan derden. Zeker niet als die de data onethisch gebruikt wordt voor voorspellende modellen om mensen te manipuleren. Dat is nu net het probleem gebleken met Facebook en Cambridge Analytica en er volgen vast en zeker nog meer van dit soort issues.
Ik wil daarom goed snappen welke data we verzamelen, hoe externe partijen hiermee omgaan en wat de risico’s zijn. Ik wil kritisch blijven door na te gaan of het echt bijdraagt aan de beleving van de klant. Zou ik als consument snappen waarom mijn online gedrag tot in detail gevolgd wordt? Valt dat niet uit te leggen, dan vraagt dat om keuzes. En ja, ook als dat ten koste gaat van de effectiviteit van online advertenties.
Esther Oostrom, Manager Communicatie & Content bij Aegon Nederland, schrijft deze column op persoonlijke titel.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing