[column] Volgt u mij?

[column] Volgt u mij?
  • Online
  • 25 mei 2018 @ 08:04
  • 19591 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Privacy

De afgelopen tijd kun je er niet omheen. Alles lijkt te draaien om privacy in verband met de nieuwe wet die vandaag ingaat: het datalek bij Facebook, alle commotie rondom het manipuleren van kiezers in de VS, de CEO van WhatsApp die opstapt na onenigheid over privacy. Elke dag word ik een aantal keer gevraagd om nieuwe privacy statements te accepteren.

Ik weet niet hoe het met u zit, maar dat accepteren van die voorwaarden doe ik automatisch. Ik neem niet de tijd om me te verdiepen in de statements, maar wil gewoon zo snel mogelijk de site raadplegen die ik bezoek. Ondanks de berichtgeving vertrouw ik er dus nog steeds op dat bedrijven netjes met mijn gegevens omgaan. Maar is dat wel helemaal terecht?

Te roze bril
Als marketeer kijk ik misschien met een te roze bril naar de mogelijkheden van het gebruik van data. Door het gebruiken van zogenaamde pixels van bijvoorbeeld Google en Facebook heb ik meer mogelijkheden om mijn advertenties effectiever en efficiënter in te zetten. Ik kan de prestaties van een campagne meten, conversies bijhouden en doelgroepen opbouwen op basis van gedrag. Zo kun ik boodschappen relevanter brengen bij de juiste doelgroepen en je kunt stoppen als de advertenties leiden tot succes. Dat voorkomt irritaties, want waarom iemand blijven stalken terwijl hij allang tot actie is overgegaan.

Natuurlijk zie ik ook de nadelen. Door het plaatsen van pixels krijgen ook externe partijen toegang tot informatie. Zo kunnen ze zien wat bezoekers doen op onze website, bijvoorbeeld welke pagina’s bezocht worden. Dit hoeft niet tot problemen te leiden, mits je weet dat de partij van wie je de pixel plaatst goed en conform de wetgeving met deze informatie omgaat. Je wilt niet dat de data over jouw bezoekers wordt verkocht aan derden. Zeker niet als die de data onethisch gebruikt wordt voor voorspellende modellen om mensen te manipuleren. Dat is nu net het probleem gebleken met Facebook en Cambridge Analytica en er volgen vast en zeker nog meer van dit soort issues.

Ik wil daarom goed snappen welke data we verzamelen, hoe externe partijen hiermee omgaan en wat de risico’s zijn. Ik wil kritisch blijven door na te gaan of het echt bijdraagt aan de beleving van de klant. Zou ik als consument snappen waarom mijn online gedrag tot in detail gevolgd wordt? Valt dat niet uit te leggen, dan vraagt dat om keuzes. En ja, ook als dat ten koste gaat van de effectiviteit van online advertenties.
 

Esther Oostrom, Manager Communicatie & Content bij Aegon Nederland, schrijft deze column op persoonlijke titel.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken