Hoe de hashtag digital marketing veranderd heeft

Hoe de hashtag digital marketing veranderd heeft
  • Online
  • 23 aug 2018 @ 13:23
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social media

Op 23 augustus 2007 - elf jaar geleden - is de hashtag ontstaan op Twitter. In het afgelopen decennium is de hashtag ontwikkeld van een simpele manier om tweets te ‘taggen’ of te categoriseren tot een van de meest herkenbare en vaakst gebruikte symbolen in de digitale wereld.

De hashtag is onderdeel geworden van ons dagelijks taalgebruik en heeft onze manier van online communiceren veranderd. Het is een krachtige manier om wereldwijd online samen te komen en communities te vormen.

Wat ontstond op Twitter is een manier om gesprekken te verbinden en is een unieke manier voor communities om samen te komen. Van #BlackLivesMatter tot #WorldCup, er is vandaag de dag voor alles een hashtag.

Hashtags zijn ook een krachtige manier voor merken geworden om hun bereik te vergroten en deel te nemen aan relevante gesprekken. Inderdaad, er is geen marketingcampagne compleet zonder hashtag. Merken creëren aandacht voor hun bedrijf en zorgen dat klanten/fans samen hun ervaring kunnen delen op Twitter. Symbool voor online communicatie en verbinding, hashtags zijn toegepast in productverpakkingen, billboard, printadvertenties en in tv-advertenties.

Hieronder een terugblik op hoe marketing is veranderd door het gebruik van hashtags op Twitter.

Twitter heeft de communicatie tussen merken en hun consumenten fundamenteel veranderd. Consumenten kunnen nu meteen contact zoeken met bedrijven wanneer en waar ze maar willen. Merken begrijpen de kracht van de hashtag in hoe deze communities creëert op Twitter. De hashtag geeft merken een manier om betrokken te blijven met hun  communities en deze te belonen.

Een voorbeeld hiervan is Coca-Cola. Het merk was namelijk de eerste die een Twitter emoji lanceerde. Hun #ShareaCoke marketing vloeide zo door naar digitale conversaties. Door creatief gebruik van de hashtag vestigden zij het record voor “’s Werelds Langste Proost”.

Bavaria greep haar kans met carnaval om geliefd te worden door de Nederlanders in het Zuiden. Met de campagne #carnavalvrij probeerde de bierbrouwerij van Carnaval een nationale feestdag te maken zodat iedereen het feest voortaan mee kan vieren.

Sommige hashtag-campagnes verdwijnen maar niet uit de Twitter feed. Zo ook de award winnende campagne #MyCalvins van Calvin Klein. In deze campagne waren sterren te zien als Kendall Jenner en Justin Bieber in hun ondergoed. De succesvolle campagne van het Amerikaanse label moedigde fans op social media aan om hun ‘’Calvins’’ te laten zien met dezelfde hashtag #MyCalvins.

#Jointheconversation

Wat in de wereld gebeurt, gebeurt ook op Twitter, en heeft een hashtag. Hashtags geven merken een uniek handvat om verbinding te zoeken met levensechte gebeurtenissen. Zo werd  Wendy’s het gespreksonderwerp tijdens een hashtagconversatie toen @carterjwm aan @Wendys vroeg hoeveel retweets er nodig zijn voor een jaar lang gratis kipnuggets. Wendy’s antwoord hierop was “18 miljoen”. De retweet campagne #NuggsForCarter die hierop volgde, werd wereldwijd een sensatie. @Carterjwm tweet is nu de meest geretweete tweet aller tijden; Ellen’s beruchte ‘Oscars selfie’ is van de eerste plaats verdrongen.

Ook Audi speelde een aantal jaar geleden slim in op een tweet van een fan. Twitteraar Joanne McCoy liet aan Audi weten dat ze heel graag in de nieuwe R8 zou willen rijden met de hashtag #WantAnR8. Audi verraste Joanne; ze mocht een hele dag in een R8 rijden. Audi gebruikte deze hashtag vervolgens zelf ook om de nieuwe R8 te promoten en gebruikt deze hashtag tot vandaag de dag nog in haar tweets.

#SeeEverySide

Het platform is een plek waar mensen ontdekken, samenkomen en sociale bewegingen creëren. Denk aan @Paddypower en andere merken die meededen aan de #RainbowLaces campagne om homofobie binnen de voetbal tegen te gaan.

Ook het merk Dove van Unilever is sterk in het creëren van social awareness via Twitter. Dove staat erom bekend vrouwen te empoweren en zich goed te laten voelen in hun eigen lichaam. Dit jaar heeft Dove de campagne #InMyOwnSkin in het leven geroepen om vrouwen met een huidaandoening zich weer comfortabel te laten voelen in hun eigen huid. Met de hashtag #InMyOwnSkin kunnen vrouwen hun persoonlijke verhaal op dit gebied delen en andere vrouwen inspireren.

#CreateYourOwnMoment

Merken proberen de grenzen van creativiteit te verleggen op Twitter om zo meer de verbinding te vinden met hun communities. Door een eigen hashtag te ontwikkelen voor campagnes, creëren merken een uniek moment en starten zij een creatieve conversatie.

In 2017 bracht Nike drie van de beste hardlopers ter wereld samen in Italië om een nieuw marathonwereldrecord te vestigen. De poging werd live getoond op Twitter. Fans konden tijdens de poging inschakelen op Twitter en meedoen aan het mondiale gesprek door de hashtag te gebruiken.

 

40% van de mensen geeft toe dat zij social media gebruiken terwijl ze op het toilet zitten. Charmin haakte hier creatief op in met hun #TweetFromTheSeat campagne.

 

Door: Stijn Zwinkels (Glasnost).

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken