[column] Instagram: vermijd deze 6 valkuilen

[column] Instagram: vermijd deze 6 valkuilen
  • Online
  • 19 jun 2019 @ 10:34
  • 21972 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social media

Wil jij jouw Instagram-account laten groeien en van jouw volgers fans maken? Vermijd dan deze 6 veelgemaakte valkuilen. Contentmarketeer Kelly van Straten heeft tips.

Met meer dan 25 miljoen bedrijfsprofielen wereldwijd en meer dan 200 miljoen bezoekers die minimaal één bedrijfsprofiel per dag bezoeken, is Instagram niet het makkelijkste sociale mediakanaal waarop merken kunnen uitblinken. Hoe onderscheid je je van andere accounts? En houd je de aandacht van je volgers vast? Ontwijk deze 6 veelgemaakte fouten:

  1. Gebrek aan betrokkenheid
    Je denkt niet na over je post en hoopt dat Instagram zijn magie wel gebruikt om van jouw merk een digitaal paradepaardje te maken. Het gevolg daarvan is dat je foto en fotobijschrift niet dezelfde boodschap overbrengen, en dat is een gemiste kans.


Hoe vermijd je dat? Heel simpel: plaats niets, totdat je helemaal tevreden bent. Want reageren op opmerkingen die je volgers en niet-volgers onder je bericht plaatsen, is niet genoeg om te groeien op het platform.

Verbind je met Instagram-gebruikers die gemeenschappelijke interesses hebben en zoek naar relevante hashtags om berichten te vinden en opmerkingen te plaatsen. Heb je een mode-account? Focus je op hashtags als ‘fashion’ of ‘sneakers’.

Vermijd generieke opmerken, zoals ‘Leuk!’ of ‘Geweldig’. Een reactie moet oprecht en spontaan zijn (lees: overkomen). Stel een vraag of reageer op een bijschrift zoals je dat face-to-face ook zou doen. Houd het gesprek op gang.

Kijk maar eens bij Action:

 

  1. Verkeerd gebruik van hashtags
    Hashtags vormen een belangrijk onderdeel van Instagrammarketing. Met de symbolen kun je jouw bereik vergroten en ontdekt worden door mensen die geïnteresseerd zijn in je merk, producten en services. Maar dan moet je ze wel correct gebruiken; het gebruik van te veel hashtags kan averechts werken.

Hoe gebruik je ze dan wel? Dat is nu net waar de schoen wringt: er is geen succesformule. Volg daarom de prestaties van je hashtags om te zien welke bij jouw doelgroep in de smaak vallen en leiden tot meer betrokkenheid. Houd bij welke hashtags populair zijn en stel een hashtag-strategie op, zodat jouw toekomstige berichten, oftewel posts, opvallen.

Toch moet je je niet te veel bezighouden met hashtags, blijkt uit onderzoek. Instagram geeft de voorkeur aan ijzersterke content in plaats hashtags. Gebruik deze symbolen dus vooral om nieuwe doelgroepen te bereiken en gesprekken te stimuleren.

Neem kledingmerk Guts & Gusto als voorbeeld. De #gutsgusto-hashtag moedigt klanten aan om hun nieuwste aankopen te delen. Of voor Instagram-gebruikers om de laatste trends te bekijken.

 

  1. Te veel zelfpromotie
    Instagram is bedoeld voor interactie. Te veel zelfpromotie is een van de meest anti-interactieve dingen die je op het platform kunt doen. Heb je een bedrijfsfeestje gehad en wil je dat graag delen? Plaats één bericht, niet meerdere. Het is voor veel gebruikers een afknapper om vijf opeenvolgende foto’s van één account te zien.


Hoe weersta je die verleiding? Het promoten van je merk op Instagram - zonder overdreven zelfpromotie - vraagt ​​om een ​​beetje creativiteit. Een aantrekkelijke post roept meestal een emotie op. Net als het fotobijschrift. Zorg dat het een reactie oproept.


Wil je toch meer delen op je account? Gebruik dan de interactieve verhaalfuncties (Stories) of de hoogtepunten, zoals Nike doet. In de hoogtepunt ‘Kick-Off’ worden een aantal voetbalvrouwen aan je voorgesteld. In ‘Naomi’ zie je het verhaal van tennisster Naomi Osaka.

 

  1. Te gepolijste content
    Maak het niet mooier dan het is. Eenvoud is essentieel als het gaat om het maken van content waarmee jouw volgers en andere Instagram-gebruikers zich kunnen verbinden. Creëer een mix van content die je merk op een creatieve manier weergeeft. Hierdoor kunnen meer mensen zich identificeren met of inleven in je posts. Deel de echte momenten, zonder poespas.

 

Neem een voorbeeld aan The Guardian. Toen het Britse dagblad zijn Instagram-gegevens analyseerde, ontdekte het dat het maken van opgepoetste video’s niet de moeite waard was. Op het account vind je daarom content zonder opsmuk en een fotobijschrift dat aansluit bij de foto.

  1. Bot-gekochte volgers, likes en reacties
    Het wordt steeds moeilijker om een ​​organische ‘achterban’ op Instagram te creëren. Dat heeft alles te maken met betaalde advertenties. Velen zwichten daarom voor de verleiding en kopen bot-programma’s om het werk voor hen te doen. Ze kopen volgers, likes en reacties.


Het probleem is dat die 'mensen' bijzonder nutteloos zijn voor je merk. Ze zijn niet geïnteresseerd in je producten of diensten, en brengen geen brood op de plank. De enige manier om je account te laten groeien, is door geweldige content te delen.

 

  1. Heb een strategie en een doel
    Niet nadenken over je marketingstrategie is net zo zwak als geen strategie. Je probeert van alles, maar het brengt je niets. Hoe voorkom je dit? Heb slechts één strategie met één doel. Of het nu is om verkeer naar je website te leiden of merkbekendheid te creëren.

 

Kijk naar de juiste Instagram-analyses. Houd bij wat je plaatst, op welk tijdstip, welke hashtags aanslaan en welke niet en wat er gebeurt wanneer je een emoticon toevoegt, of twee, drie, vier. Hoe reageren Instagram-gebruikers wanneer je een vraag stelt? Krijg je antwoord(en)? Onthoud: het aantal volgers speelt geen rol. Kijk naar de KPI’s (key performance indicators), de variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. Zoals het aantal nieuwe klanten, omzet(groei), gemiddelde levertijd, aantal klachten of bereik van je website.

Als je je kaarten goed speelt, kun je op Instagram een ​​grote en loyale community opbouwen om jouw merk te laten groeien. Maar om daar te komen, moet je betrokken zijn bij je volgers en Instagram-gebruikers met gemeenschappelijke interesses.

Door deze zes veelgemaakte fouten met een paar eenvoudige aanpassingen te omzeilen, kan jouw account een waardevol onderdeel van je marketingmix worden.

 

Deze blog is van de hand van Kelly van Straten. Ze werkt als content marketeer bij e-commercebedrijf Maxilia Relatiegeschenken. Ze schrijft artikelen op het gebied van e-commerce, cross-border, customer journey, social media en (content)marketing.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken