
Audi en Revolut presenteren F1-team
Audi en fintech Revolut hebben de naam en visuele identiteit van hun gezamenlijke Formule 1-team bekendgemaakt: het Audi Revolut F1 Team. De officiële lancering vindt op 21 januari plaats in Berlijn en markeert een volgende stap richting het debuutseizoen van Audi in de Formule 1 in 2026.

Unox Nieuwjaarsduik groeit wereldwijd naar 185 locaties
Op 1 januari 2026 wordt de Unox Nieuwjaarsduik op een recordaantal van 185 locaties georganiseerd, waaronder 17 in het buitenland. Tijdens de landelijke aftrap in Scheveningen verzamelden zich ruim 40 organisatoren uit binnen- en buitenland voor een zogeheten ‘heldenduik’.
![[column] De merkwaarde van Ajax verder kapotgeschoten](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De merkwaarde van Ajax verder kapotgeschoten
Het merk Ajax is zwaar beschadigd, zowel in binnen- als buitenland, als gevolg van de slechte prestaties van voetballers en management en ‘last but not least’ het recente vuurwerkvandalisme.

Nieuwe deal voor Oranje: Fanpartnership KNVB en Coca-Cola
De KNVB en Coca-Cola sluiten een nieuw partnership dat loopt tot en met 2028. Na een korte pauze pakken beide partijen de samenwerking weer op, met als doel de beleving voor Oranjefans te vergroten. Het contract omvat niet alleen Coca-Cola, maar ook Powerade en Chaudfontaine, die worden ingezet rond duels van de mannen- en vrouwenteams, met extra focus op de grote eindtoernooien.

PSV-kersttrui maakt comeback met Energiedirect
De PSV-kersttrui is in korte tijd uitgegroeid tot een vast onderdeel van de decemberfestiviteiten in Eindhoven en krijgt dit jaar een opvallend muzikaal vervolg. Energiedirect brengt de tiende editie uit van de inmiddels beroemde rood-witte trui en voegt daar dit jaar een verrassende soundtrack aan toe.

Rabobank nieuwe hoofdsponsor van TeamNL
Rabobank wordt per 1 januari 2027 de nieuwe hoofdsponsor van TeamNL, TeamNL Paralympisch en TeamNL Talent. De bank sluit voor minimaal vijf jaar aan als partner naast Staatsloterij. Met de samenwerking, die loopt tot en met de Paralympische Spelen van Brisbane 2032, is bijna 50 miljoen euro gemoeid. Voor de Nederlandse sport betekent dit een van de grootste sponsorinvesteringen van de afgelopen jaren.

Moët & Chandon krijgt nieuwe F1-branding
Moët & Chandon keert terug als officieel champagnemerk van de Formule 1 en kiest daarbij voor een strategische samenwerking met het Franse sportdesignbureau Leroy Tremblot. Het bureau won de internationale pitch voor de herintroductie van de champagne-ervaring in alle Grand Prix-races.

Conclusion wordt training partner FC Utrecht
Conclusion en FC Utrecht geven vanaf het seizoen 2026/2027 een nieuwe invulling aan hun samenwerking. Na twee jaar als hoofdsponsor wordt de businesstransformatie- en IT-dienstverlener de eerste official training partner van de eredivisieclub. Daarmee ontstaat ruimte voor FC Utrecht om een nieuwe hoofdsponsor aan te trekken en de commerciële groei verder te stimuleren.

TeamKPN Sportfonds maakt zich op voor een nieuw tijdperk
De Stichting TeamKPN Sportfonds bestaat tien jaar en markeert dat jubileum met zowel trots als een ambitieuze nieuwe koers. Wat begon als een initiatief van KPN om ‘niet-focussporten’ te helpen overleven, groeide uit tot een cruciale motor achter tientallen nationale teams die internationaal doorbraken. Nu opent het fonds zich voor andere bedrijven en gaat het verder als TeamSportfonds. Directeur Sponsoring Mark Versteegen van KPN blikt terug en kijkt vooruit naar een nieuw, collectief tijdperk.

Erben en Joep Wennemars boegbeelden van Tessa-appel
Schaatslegende Erben Wennemars en zijn zoon Joep zijn de gezichten van de nieuwe campagne van Tessa, de volzoete appel van Nederlandse bodem. Onder de slogan ‘De appel valt niet ver van de boom’ brengt FruitMasters twee nationale trotsen samen: het schaatsen en fruit van eigen bodem.

ParkBee nieuwe official partner van Hera United
De eerste onafhankelijke profvoetbalclub voor vrouwen, Hera United, heeft ParkBee aangekondigd als nieuwe official partner. De parkeerapp, die bestaande parkeerruimte toegankelijk maakt voor het publiek, sluit zich daarmee aan bij het groeiende netwerk van merken dat het vrouwenvoetbal in Nederland ondersteunt.

Heineken beëindigt na 30 jaar partnerschap met Champions League
Bierbrouwer Heineken heeft bekendgemaakt dat het na ruim dertig jaar stopt als officiële sponsor van de UEFA Champions League. Het in 2027 aflopende contract met het grootste Europese clubvoetbaltoernooi wordt niet verlengd, zo laat het merk weten op zijn website.

Dopper lanceert special edition met olympisch kampioen Worthy de Jong
Dopper en olympisch kampioen Worthy de Jong brengen een limited edition fles uit die sport, design en maatschappelijke boodschap verenigt. De kleurrijke fles vertelt de reis van de Bijlmer naar olympisch goud. Met dit merkpartnerschap laat Dopper zien hoe marketing, missie en maatschappelijke impact samenkomen.

Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek van ADE
Alfa Romeo is dit jaar officieel partner van het Amsterdam Dance Event (ADE), het grootste mondiale platform voor elektronische muziek en cultuur. De samenwerking draait volgens het merk om gedeelde waarden: emotie, dynamiek en passie.

Rexona sluit vijfjarig partnerschap met Tijjani Reijnders
Rexona heeft een exclusieve samenwerking aangekondigd met profvoetballer Tijjani Reijnders. De middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City wordt de komende vijf jaar hét gezicht van het deodorantmerk in Nederland. Samen willen ze één boodschap uitdragen: beweging geeft vertrouwen om grenzen te verleggen, op én naast het veld.

Go Ahead Eagles lanceert exclusieve kledinglijn met Don’t Waste Culture
Voetbalclub Go Ahead Eagles slaat voor zijn Europa League-campagne de handen ineen met het eveneens uit Deventer afkomstige kledingmerk Don’t Waste Culture (DWC). Samen brengen ze een exclusieve kledinglijn uit die de gedeelde trots en cultuur van stad en club viert.

Ikea steunt Natuurmonumenten: 'Geef de natuur een knuffel'
Ikea Nederland lanceert vandaag de campagne ‘Geef de natuur een knuffel!’, waarmee het woonwarenhuis geld inzamelt voor Natuurmonumenten. Tot en met 30 november doneert Ikea bij elke verkochte knuffel één euro aan het behoud van biodiversiteit en leefgebieden voor dieren in Nederland.

Vebego sponsort curling richting Winterspelen 2026
Hoofdsponsor Vebego ondersteunt het Nederlandse curlingteam bij zijn ambitie om zich voor het eerst ooit te plaatsen voor de Olympische Winterspelen van 2026 in Milaan. De bijzondere sport sluit aan bij de ambities van de sponsor om zichtbaarder te worden door topprestaties te ondersteunen.

Jumbo Sports nieuwe partner Tulp Hoofdklasse
De Tulp Hoofdklasse heeft een nieuwe officiële partner: sportretailer Jumbo Sports, gespecialiseerd in hockey, golf en wintersport. Het partnership loopt drie jaar, tot en met de Olympische Spelen van 2028, en onderstreept de gezamenlijke ambitie om de hockeycompetitie verder te professionaliseren.

Hera United trapt af met top sponsordeals
De kersverse profvoetbalclub voor vrouwen Hera United heeft haar eerste strategische partnerships bekendgemaakt en doet dat meteen met klinkende namen. Booking.com tekent als founding partner, Nike levert de officiële tenues voor alle teams en SportCity verlengt haar samenwerking vanuit Telstar Vrouwen. Daarnaast sluit de VriendenLoterij aan als maatschappelijk partner van zowel de club als de Hera Foundation.

DHL’s merkverhaal achter de Formule 1: race behind the race
Wie dit weekend over de paddock van Zandvoort loopt, ziet twaalf teams aan het werk: de tien Formule 1-constructors, bandenpartner Pirelli én DHL. Want waar de één gaat voor poleposition, runt de ander de race achter de race. Vanuit het DHL Motorhome in de paddock vertelt Christine Schröder-Schönberg, Senior Global Sponsoring Manager, DHL Group, hoe de logistieke reus haar merk al twintig jaar verbindt aan de koningsklasse van de autosport.

Beko nieuwe confidence partner van Ajax
Ajax en Beko zijn een strategisch partnerschap aangegaan waarbij het internationale huishoudelijke apparatenmerk zich voor meerdere jaren verbindt als officiële confidence partner van de club. Beide partijen delen waarden als betrouwbaarheid, prestaties en duurzaamheid.

KPN haakt in met 'Sail together'
Vandaag is het zover: Sail 2025 gaat beginnen! Het belooft een bijzondere editie te worden, in het jaar dat Amsterdam haar 750-jarig bestaan viert. Hoofdsponsor KPN haakt in met techniek en verbindende boottochten.

Viaplay start Premier League-campagne met Oranje-focus
Viaplay benut de start van het Premier League-seizoen 2025/26 voor een campagne waarin het recordaantal Nederlandse spelers centraal staat. De openingswedstrijd Liverpool – Bournemouth is op vrijdag 15 augustus gratis te zien op Viaplay TV, ondersteund door contentformats en activatie op meerdere kanalen.

Vitesse brengt ode aan supporters in video
Met de video ‘Samen achter Vitesse’ brengen supporters, spelers en sponsoren een emotionele ode aan voetbalclub Vitesse, nu het voortbestaan van de club aan een zijden draadje hangt.

Tour of Holland na 21 jaar terug met NIBC Bank als partner en hoofdsponsor
De Ronde van Nederland keert terug op de Nederlandse sportkalender. De zesdaagse wielerkoers wordt gereden van 14 tot en met 19 oktober 2025 en doet meerdere regio’s aan, met een proloog in Den Haag, de stad waar partner en hoofdsponsor NIBC Bank al ruim 80 jaar is gevestigd. Roxane Knetemann is koersdirecteur.

PSV en Coca-Cola verlengen samenwerking met focus op fans, keuze en duurzaamheid
PSV en Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) hebben hun bestaande samenwerking verlengd. De partijen zijn al ruim tien jaar aan elkaar verbonden en blijven ook de komende periode samenwerken rondom de drankvoorziening in en rond het Philips Stadion.

Amazon verlengt sponsoring Uefa vrouwenvoetbal
Amazon blijft tot ten minste 2030 officieel online retail sponsor van alle Uefa vrouwenvoetbalcompetities. Dat heeft het bedrijf aangekondigd in aanloop naar de finale van het Uefa Women’s Euro 2025 in Zwitserland.

Sport, muziek en cultuur in het Rabo Clubhuis
Rabobank heeft deze festivalzomer groots uitgepakt met het Rabo Clubhuis: een opvallend activatieconcept op Down The Rabbit Hole en Pinkpop. Het Clubhuis fungeert als levend verlengstuk van de merkstrategie ‘Onze Bank’ en brengt sport, muziek en cultuur op natuurlijke wijze samen op de festivalterreinen.

Nike's Oranje Fatalis-campagne voor Leeuwinnen
Nike zet de toon voor het EK Vrouwenvoetbal 2025 met een opvallende campagne rond het Nederlands elftal. Onder de naam Oranje Fatalis presenteert het sportmerk een doornenvariant van de tulp – een krachtig nieuw symbool voor een team ‘dat weet hoe het pijn moet doen’.

Rabobank Utrecht nieuwe partner Nederlands Film Festival
Rabobank Utrecht is een nieuwe partner van het Nederlands Film Festival (NFF) en steunt de 45e jubileumeditie én de 46ste editie van 'hét filmfestival van Nederland'. Beide organisaties benadrukken hun Utrechtse wortels en koesteren daarom de maatschappelijke ambitie om meer inwoners van de stad te betrekken bij cultuur.

Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw gezicht
Evian heeft tenniskampioen Carlos Alcaraz officieel verwelkomd als nieuwe wereldwijde merkambassadeur. De Spaanse topper, die onlangs nog geschiedenis schreef met zijn overwinning op Roland Garros, sluit zich aan bij het watermerk om de kernboodschap 'Live Young' uit te dragen.

Odido nieuwe partner Esther Vergeer Foundation
Odido is toegetreden als partner van de Esther Vergeer Foundation met als gezamenlijk doel het stimuleren van sportdeelname onder kinderen met een lichamelijke beperking of chronische aandoening. De samenwerking richt zich op het organiseren van sportkampen en de deelname aan TeamNL Paralympische Talentdagen.

TCL wordt wereldwijde partner van Arsenal
Arsenal FC en elektronica-merk TCL tillen hun samenwerking naar het hoogste niveau. Wat begon als een regionale overeenkomst in 2023, is nu uitgegroeid tot een wereldwijde, meerjarige samenwerking.

Nieuwe Eredivisiebal eert internationale invloed
De Eredivisie CV en Derbystar hebben vandaag de officiële wedstrijdbal voor het seizoen 2025/‘26 gepresenteerd: de Globall. De nieuwe bal is een ode aan de internationale invloed op de Nederlandse competitie en wordt gedeeld met 123 landen die voetballers aan de Eredivisie hebben geleverd.

FC Barcelona spelers kondigen introductie 4k QLED met Ambilight aan
Als officiële hoofdsponsor van FC Barcelona zag Philips recent zowel het heren- als damesteam landskampioen worden in Spanje. Dat valt mooi samen met de introductie van de nieuwe range 4k QLED Ambilight TV’s en de bijbehorende campagne waarin de sterspelers als Frenkie de Jong optreden.

Tadej Pogacar nieuwe merkambassadeur voor Continental
Wielrenner Tadej Pogačar gaat samenwerken met het Duitse bandenmerk Continental. Het bevorderen van begrip en respect tussen automobilisten en fietsers wordt een belangrijk focuspunt van het partnership.

a.s.r. zet ouders en kinderen aan het wandelen
Verzekeraar a.s.r. is de komende vier jaar hoofdsponsor van de Avond4daagse en partner van de Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN). Met een nieuwe campagne, ontwikkeld door bureau TheMerge, wil a.s.r. niet alleen kinderen, maar ook hun ouders letterlijk in beweging krijgen.

Total 90-shirt maakt iconische comeback
Nike en de KNVB brengen samen met creatief bureau Capital Sports een ode aan een legendarisch voetbalshirt: het Oranje thuisshirt van 2004. De heruitgave maakt deel uit van Nike’s wereldwijde Total 90-campagne en is bedoeld als lifestyle-item en verzamelobject voor fans van toen en nu.

Coca-Cola nieuwe Official Partner Feyenoord en Stadion Feijenoord
Met ingang van 1 juli 2025 is Coca-Cola Official Partner van Feyenoord en Stadion Feijenoord. Op de foto Lilian de Leeuw, venue director Stadion Feijenoord, Jeroen van Vliet, country director Nederland bij Coca-Cola, en Ruud van der Knaap, commercieel directeur van Feyenoord.

KNVB en DPG Media verlengen samenwerking tot en met EK 2028
De KNVB en DPG Media hebben hun bestaande samenwerking verlengd tot en met het EK voetbal in 2028 in Engeland. Met de nieuwe overeenkomst wordt het mediapartnerschap verder uitgebreid, zo melden beide partijen.

Van kantine tot klimaatneutraal
Voor de Groene Club werkt de KNVB samen met KNVB-hoofdsponsor ING en partners als Mitsubishi Electric, Revolt en Klimaatroute om amateurverenigingen te helpen bij het verduurzamen van hun accommodaties. MarketingTribune sprak met Thomas Degen, programmamanager Duurzaamheid bij de KNVB en Steffen van Iersel, hoofd sponsoring en evenementen bij ING.

Topschaatser Marijke Groenewoud: ‘Streven naar topprestaties’
IT-dienstverlener Avit heeft zich als sponsor verbonden aan langebaanschaatser en marathonspecialist Marijke Groenewoud. Met de samenwerking ondersteunt het bedrijf een van Nederlands grootste schaatstalenten op weg naar nieuwe successen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Audi en Revolut presenteren F1-team15-12-2025
- Unox Nieuwjaarsduik groeit... 12-12-2025
- Nieuwe deal voor Oranje:... 10-12-2025
- PSV-kersttrui maakt comeback met... 08-12-2025
- Rabobank nieuwe hoofdsponsor van... 03-12-2025
- Moët & Chandon krijgt nieuwe... 26-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

