[column] Slap gelul
- Sponsoring
- 18 sep 2020 @ 11:57
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Voetbal
- 18 sep 2020 @ 11:57
- Sjaak Hoogkamer
Kent u dat voornemen van een erotische webshop om een voetbalclub te gaan sponsoren? Nou, dat ging dus niet door. Omdat de KNVB zo preuts is. En de tere kinderziel wil beschermen.
Het was een opmerkelijk bericht deze week: Erotische webshop EasyToys wordt toch niet de nieuwe hoofdsponsor van eredivisieclub FC Emmen. Een ruime week na het indienen van het verzoek heeft de KNVB laten weten geen akkoord te geven voor de samenwerking.
‘We zijn enorm teleurgesteld dat we geen hoofdsponsor van FC Emmen worden. We beraden ons, in nauw overleg met FC Emmen, op vervolgstappen. Voor ons was de samenwerking een logische keuze. Wij zijn twee succesvolle bedrijven uit dezelfde regio en voelen ons sterk verbonden met deze club die net als wij op het hoogste niveau spelen. We zien dan ook het probleem niet,’ aldus de uit Emmen afkomstige CEO Eric Idema. ‘Net als FC Emmen doen wij het graag net even anders door ons verhaal op een eigenzinnige manier te vertellen. Daar hadden we elkaar graag in willen versterken.’
De KNVB heeft aan FC Emmen laten weten dat hun besluit is genomen omdat de samenwerking met EasyToys in strijd is met de goede zeden, de goede smaak of het fatsoen.
Het bestuur is van mening dat het hoofdsponsorschap van EasyToys ervoor zorgt dat de eredivisieclub in verband wordt gebracht met de seksindustrie. De KNVB benadrukt hierin met name haar bezorgdheid over de jeugd, die in veel gevallen toch een voorbeeld zien in de voetballers en zich willen identificeren met hun voorbeelden.
Volgt de KNVB de sociale media wel en letten ze dan ook op wat de ‘jeugd van tegenwoordig’ allemaal schrijft, roept en filmt?
Het kan toch niet waar zijn? Lees ik dit nou goed? In een door corona geteisterde tijd dat de hele sportwereld zo ongeveer aan het infuus ligt vanwege geldgebrek roept de KNVB doodleuk dat een enthousiaste sponsor niet welkom is vanwege de goede zeden. In welke tijd leven we? Als de voetbalorganisatie dit nou in 1951 had geroepen, dan had ik – hoewel ook nog lastig – er wellicht vrede mee gehad. Maar in 2020? Bescherming van de kwetsbare jeugd? Laat me niet lachen. Volgt de KNVB de sociale media wel en letten ze dan ook op wat de ‘jeugd van tegenwoordig’ allemaal schrijft, roept en filmt? Slikken, spuiten en door. Het is een gotspe, dat is het. Denkt de brave en deugdzame KNVB nou echt dat de jeugd zich stoort aan een logo van Easytoys op het shirt van FC Emmen? Het zou iets anders zijn als een enorme Tarzan op het shirt zou prijken. En dan nog.
De KNVB maakt zich echt belachelijk met deze actie. Sekstoys zijn een algemeen geaccepteerd maatschappelijk verschijnsel en er reclame voor maken dus ook. Je zou denken dat de voetbalbonzen in Zeist de schaamte toch inmiddels wel voorbij zouden zijn. Maar nee, het blijven de moraalridders die bepalen wat er in sponsorland gebeurt. Sorry, maar ik kan de argumentatie van de KNVB niet anders betitelen als slap gelul.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- a.s.r. zet ouders en kinderen aan... 25-04-2025
- Total 90-shirt maakt iconische... 18-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management