[Interview] oud-hoofdredacteur Jan van Buuren
- Algemeen
- 21 jan 2015 @ 00:10
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - Interview
- 21 jan 2015 @ 00:10
- Connie Lohuis
Ruim 30 jaar geleden startte Jan van Buuren (82) samen met zijn neef Wim Laverman - eigenaar van de toenmalige vakbladuitgeverij Bugamor - met NieuwsTribune. ‘We maakten al de Bugamor Blauwe Bureaugids en ik deed onderzoek naar het imago van reclamebureaus. Onze gids werd de Michelin Gids van de reclamebureaus, maar imago-onderzoek werd door Adformatie en de VEA niet gewaardeerd. Voor Wim en mij was dat de reden om zelf een marketingcommunicatieblad in de markt te zetten. Niet dat het winstgevend was. De verdiensten van de bureaugids - zo’n drie miljoen gulden per jaar - konden de verliezen, op jaarbasis 1 miljoen gulden, van NieuwsTribune dekken.’
Van Buuren had verstand van reclame en marketing - hij had eerder zijn eigen reclamebureau HD van Buuren in Rotterdam - maar was geen journalist. Hij stelde Bob van den Burg, een doorgewinterde journalist zonder verstand van reclame en marketing, aan als hoofdredacteur. Van Buuren: ‘Inmiddels was ik de kwaaie pier in de reclamewereld. Bob van den Burg had daar last van en vertrok. Bij zijn afscheid hadden we tranen in onze ogen. Ik heb veel van hem geleerd over journalistiek.’
Miskoop
Laverman en Van Buuren verkochten in 1993 NieuwsTribune en Bureaugids aan Weekbladpers. Achteraf gezien is het volgens Van Buuren een miskoop geweest. ‘Cees van Staal was inmiddels Van den Burg opgevolgd als hoofdredacteur. Wat ons verbaasde was dat Weekbladpers - om Adformatie een plezier te doen - stopte met het uitgeven van Bureaugids. Er was me na de overname gevraagd om nog bij NieuwsTribune betrokken te blijven, maar dat afgesproken half jaar heb ik niet gered.’
Het streepje van John Knecht
Als Van Buuren terugkijkt op ontwikkelingen in marketing en communicatie dan herinnert hij zich een wijze les van zijn mentor John Knecht. ‘Knecht zette een streepje tussen marketing en communicatie. Het streepje stond, en staat, voor het creëren van ‘vraag’. Je moet er al zijn voordat je er bent, en dan heb ik het over productintroducties. Ik heb de indruk dat dit nog steeds niet wordt begrepen. Unilever is één van de weinige bedrijven die dit toepast, maar ze hebben er ook het budget voor.’
Van Buuren noemt zich een eenvoudig -miljonair. En ja, dat streepje moet er blijven staan. Van Buuren doelt weer op Knecht en legt uit: ‘Genoeg is meer dan veel en geld interesseert me slechts tot ik mijn vrijheid heb, daarna verziekt het alleen maar. Ik houd me nu bezig met twee goede doelen, die geen strijkstok hebben.’ Begin dit jaar kreeg Van Buuren door burgemeester Eberhard van der Laan een strikje opgespeld. Sindsdien mag hij zich Ridder in de Orde van Oranje-Nassau noemen. Zijn verdiensten? De Blue Peter Waterbenefiet Foundation, die zich inzet voor de plaatsing van waterpompen in derde wereldlanden, maar ook de Grote Paul (Huf) Galerie, waar hij fotografen sinds de opkomst van de nieuwe technologieën naar het hogere plan van fotofilmers tilt.
Dit artikel verscheen in MarketingTribune 17, verschijningsdatum 7 oktober 2014.
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Euromast lanceert nieuwe bezoekersexperience: The Rise of...
- Valerie van Schaick nieuwe cmo Alpine Hearing Protection
- Ra*w blikt terug op Cannes Lions 2025: 'Trust your gut'
- [column] Is polarisatie nodig voor merkbouw
- Onderzoek: 'In 2025 trok 72% van de merken wereldwijd hun...
- Digital humans zijn het Zwitserse zakmes voor merken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes