Pauline Goedhart (A'dam Toren): 'We willen een landmark zijn voor de stad'

Pauline Goedhart (A'dam Toren): 'We willen een landmark zijn voor de stad'
  • Algemeen
  • 20 okt 2018 @ 15:03
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewPersonaliaEvenement

Met tientallen ADE-feesten in de A'dam Toren beleeft brand manager Pauline Goedhart een van de drukste weken van het jaar. We vroegen haar naar de marketinguitdaging van zowel het evenement als de populaire locatie waarvoor ze werkzaam is. 'De nieuwe branding van ADE zie ik nog niet overal doorgevoerd.'

Het vijfdaagse Amsterdam Dance Event is op dit moment in volle gang en duurt nog tot en met morgenavond. Naar verwachting trekt het event in totaal 400.000 bezoekers naar onze hoofdstad. Pauline Goedhart (33) is in 2016 gestart als marketing manager bij A'dam Lookout en is sinds augustus vorig jaar brand manager van A'dam Toren. In het iconische gebouw aan het Amsterdamse IJ worden dit jaar tientallen feesten gegeven, maar ook conferenties, masterclasses en netwerkborrels.

Wat is de marketinguitdaging van de A'dam Toren?

Die ligt vooral in de branding. A'dam Toren wil een landmark zijn voor de stad Amsterdam, zoals de Eiffeltoren dat is voor Parijs en de Fernsehturm voor Berlijn. A'dam Toren wil als gebouw de stad vertegenwoordigen. Ons DNA bestaat uit muziek, creativiteit en vrijheid. Alles wat we doen om het merk te laden moet passen bij het DNA en vertegenwoordigen waar Amsterdam voor staat. We laden het merk door evenementen te organiseren en via de media en onze eigen online kanalen te communiceren wat er in de Toren gebeurt. Dankzij onze 24-uursvergunning kunnen we dat op elk moment van de dag doen.

De Toren is in korte tijd een gewilde plek geworden waar zowel de creatieve als de dance-scene samenkomt. Hoe is dat zo gekomen? En welke rol speelt marketing daarbij?

Oprichters Duncan Stutterheim, Sander Groet en Hans Brouwer hebben A'dam Toren bedacht als een verticale stad die nooit slaapt. Alle disciplines vanuit muziek, entertainment en creativiteit worden binnen de muren van A'dam vertegenwoordigd en je kunt er daardoor wanneer je wilt eten, drinken, feesten, (net)werken en slapen. Dit maakt het een interessante plek voor de creatieve en dance-scene.

Voor de opening van A'dam in 2016 is er een branding campagne opgezet door The Stone Twins. Zij hebben het merk A'dam en het idee achter de verticale stad op de kaart gezet. Dit, en de visie en het enthousiasme van de oprichters hebben ervoor gezorgd dat de juiste bedrijven zich hebben gevestigd in de Toren, er een groep creatievelingen lid is geworden van onze membersclub A'dam&Co. en de restaurants, event spaces, het hotel en het observatiedek nog steeds elke dag goed gevuld zijn.

Wat gebeurt er tijdens ADE in de Toren?

We hebben een veelzijdige programmering, waarbij er naast tientallen feesten ook ruimte is voor talks, masterclasses, netwerkborrels, diners en radio-uitzendingen. A'dam staat bekend als de muziektoren van Amsterdam en is deze week voor de gelegenheid uitgelicht in de typische ADE-kleur: geel. De events vinden plaats op diverse verdiepingen van de Toren, van eindeloze afterparty's in de ondergrondse club Shelter tot dansen op de bovenste verdieping met uitzicht over de stad.

Welk merk is volgens jou op een relevante manier aanwezig tijdens ADE?

Celebrate Safe, een campagne ter promotie van gezond en veilig uitgaan. Celebrate Safe is een van de partners van ADE en heeft speciaal voor het festival een video ontwikkeld om (buitenlandse) bezoekers op een luchtige manier bewust te maken van de risico's van feesten in Amsterdam. Ook hebben ze deze week extra locaties geopend om drugs te laten testen. ADE communiceert de content en boodschap van Celebrate Safe via hun volgers en eigen kanalen, waardoor het bij de juiste mensen aankomt.

Wat is volgens jou de marketinguitdaging van ADE? Wat moet er beter?

ADE kan als festival in Amsterdam bijna niet meer groeien. Zelfs in winkels, musea en restaurants staan deze week dj's te draaien. Waar ik persoonlijk nog een uitdaging zie is op het gebied van de branding van ADE. Het afgelopen jaar heeft de organisatie gekozen voor een nieuwe vormgeving, die tijdens deze editie nog niet overal doorgevoerd is. Sommige vlaggen die je door de hele stad ziet en de light-cubes die op alle locaties staan bevatten nog hun oude vormgeving, terwijl er een toffe nieuwe merchandise-lijn is die wel de nieuwe vormgeving heeft. Daarnaast zouden fysieke marketingtools als bierviltjes en posters wellicht ingeruild kunnen voor meer duurzame en gedigitaliseerde opties.

 

Foto door Christopher de Gast.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken