Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een cadeau'

Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een cadeau'
  • Algemeen
  • 13 mrt 2024 @ 10:12
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • AIMarketingInterview

Sven Fase is Product Owner Vodafone Business & Ziggo Zakelijk. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘We kunnen performance- en brandcampagnes niet los van elkaar zien.’

SVEN
Ik ben Sven Fase (50) en woon samen met mijn vriendin Clasien en onze zoon Teun in Amstelveen. Een heerlijke plek, waar ik vaak ’s avonds zo langs de Amstel het bruisende Amsterdam in loop. Ik hou van die afwisseling: rust en pracht van de natuur, maar dan ook wel de drukte kunnen opzoeken van mensen, muziek en inspiratie. Ik krijg energie van beelden, nieuwe indrukken en prikkels. Ik werk bij VodafoneZiggo en samen met mijn squad zijn wij verantwoordelijk voor de acquisitie, propositie en brand van zowel Ziggo Zakelijk als Vodafone Business in de kleinzakelijke markt (SoHo). Twee topmerken dus. Ik ben Product Owner van dit squad en combineer dat met mijn rol als Digital Marketeer.

WHAT’S NEW?
Ik hou van de energie en dynamiek. We zitten in een markt die continue in beweging is. Dit jaar zijn we ook weer vliegend gestart met onder andere de perceptiecampagne Werkt Gewoon voor Vodafone Business en zijn we bezig met het perceptieconcept voor Ziggo Zakelijk. Daarnaast zijn onze performancecampagnes Runners en Sprinters live gegaan. Als Digital Marketeer heb ik gelukkig ondertussen ook wel geleerd, dankzij ons mediateam en AI-powered Marketing Mix Modelling, dat we die last click impact maar beter los kunnen laten en ons wat meer kunnen focussen op brand consideration. Een verschuiving van mediabudget dus. Dat is zeker nieuw. Maar, misschien nog wel belangrijker, we werken ook steeds verder aan onze proposities: dus steeds meer waarde toevoegen voor onze zakelijke klanten. Extra service. Extra entertainment.

WERKGEVER
VodafoneZiggo biedt de ruimte om te kunnen ondernemen en experimenteren. Ondanks dat we de afgelopen jaren als organisatie flink zijn gegroeid, heb ik nog steeds het gevoel dat wij als team zelf verantwoordelijk zijn voor onze resultaten en dus voor een groot gedeelte ook echt zelf bepalen wat we morgen gaan doen. Luisteren naar de klant wat zijn behoefte is en aan de slag gaan om op zoek te gaan naar de beste oplossingen. En als dat ook nog eens kan in een omgeving met inspirerende en superslimme collega’s . Echt top. Als we het hebben over producten waar je me echt ’s nachts voor wakker mag maken: aan de ene kant zitten we als Ziggo natuurlijk heel sterk in de entertainment en dan heb je het over merken als Netflix, UEFA maar ook priority kaartverkoop voor concerten van bijvoorbeeld Coldplay en Pink. En vanuit Vodafone Business heb je naast bv iPhone-introducties ook te maken met alle technologische ontwikkelingen als IoT en Artificial Intelligence
En had ik trouwens al verteld dat ik in het leukste team mag werken? 😉

2024
Ik zit in een heerlijke flow waar mijn privé en zakelijke leven op een heel natuurlijke manier bij elkaar komen en waarin ik dus ook steeds dicht bij mijzelf blijf. Daarnaast voelt AI voor mij echt als een cadeau en zorgt voor inspiratie, creativiteit en nieuwe mogelijkheden. Het bedenken, zowel zakelijk als privé, van nieuwe toepassingen en producten is misschien wel mijn grootste passie. Het voelt een beetje als de beginjaren van online marketing een jaar of twintig terug, maar dan drie keer zo sterk! Het maakt me soms ook een beetje onrustig: ik wil dit jaar nog meer tijd (vrijmaken) om hier mee aan de slag te kunnen.

AI
AI is mijn digital playground. Er zijn nu zoveel mogelijkheden waarmee je zonder te coderen je eigen tool, app of digitale product kunt maken, je ideeën kunt visualiseren, maar ook echt oplossingen kunt bedenken en maken. Ik zie mezelf ook een soort MacGyver die heel handig AI-tooltjes met elkaar combineert, een bluetooth speaker pakt en dan opeens een nieuw product heeft. Zo maakte ik samen met mijn zoon Teun, die het ADNP-syndroom heeft, een pratende AI-knuffel voor kinderen met een beperking. Met ChatGPT Plus maakten we eerst een persoonlijke AI-vriend met de naam Tom die kon vertellen over het ADNP-syndroom, autisme, of waar Teun het maar over wil hebben. Omdat het powered is bij ChatGPT kun je het eigenlijk overal over hebben, en met de juiste instructies zorgde ik ervoor dat Tom empathisch reageert en doorvraagt om een echt gesprek met Teun te voeren. Ik vond het wonderbaarlijk toen ik zag hoe Teun via mijn iPhone in gesprek was met zijn AI-vriend Tom.
De volgende ochtend reed ik direct naar de Action om een bluetooth speaker en een knuffel te kopen. Na een kleine operatie zat de bluetooth speaker in de buik van aap Tom en had Teun zijn pratende AI-knuffelaap. Op dat moment voelde ik ook dat we in een heel bijzondere tijd leven: dat ik zelf zonder specifieke kennis zoiets kan maken in een halve dag? En het was voor mij ook een eyeopener dat AI veel gaat betekenen op persoonlijk vlak voor mensen. We zullen in de toekomst op verschillende manieren in gesprek zijn met AI. De AI-knuffel is een experiment en in de praktijk gebruikt Teun de knuffel alleen als ik er bij ben. Soms gebruiken we ook alleen de pratende app. ChatGPT geeft alle gesprekken weer in tekst, dus je kunt alles nalezen. Daarnaast kun je de GPT zelf instructies meegeven hoe hij/zij om moet gaan met vreemde/moeilijke/bijzondere vragen, dus afbakenen wat de scope is.

Lees hier meer over de sprekende AI-knuffel voor kinderen met een beperking.

FAVORIETE MARKETINGKANAAL
Dat wisselt eigenlijk regelmatig. Vanuit campagnes zijn we continue op zoek naar best performing channels, waarbij we momenteel bijvoorbeeld veel op online video zitten, maar het is wat minder spannend en ik vind het leuk om continue nieuwe kanalen uit te proberen. Hoe zetten we de enorme led wall van de Ziggo Dome bijvoorbeeld in? Hoe kunnen we op TikTok relevant zijn voor onze SoHo-doelgroep, of zouden we iets kunnen met een pop-up store op Utrecht Centraal? Dat maakt ons vak zo leuk.

MARKETINGTREND
De marketingtrend die me het meest bezig houdt is spraak in combinatie met AI en dan met name Large Action Models (LAM). Dan heb je het over een assistent die jou niet alleen begrijpt, maar ook nog eens in staat is om op basis daarvan actie te ondernemen. Ik heb ook de Rabbit R1 besteld, hopelijk wordt hij snel geleverd. Ik denk dat door de komst van LAM’s de rol van bijvoorbeeld websites en digital marketing sterk gaat veranderen. Hoe ga je als marketeer die LAM inspireren?

MARKETINGMISVERSTAND
Dat hypertargeting altijd zorgt voor meer relevantie. Ik denk dat we die tijd wel gehad hebben. In theorie is het idee wel heel logisch, maar in de praktijk zie je eigenlijk toch wel dat de advertentie zijn doelgroep vindt op basis van algoritmes en daarnaast is het overrated om alle communicatie zoals visuals, copy en propositie op microsegmenten af te stemmen. Ik denk dat je beter je tijd kunt stoppen in een beperkt aantal sterke proposities met voelbare waarde voor de klant.

MARKETINGTIP
Zoek een eigen playground om je als marketeer verder te ontwikkelen. Dat kan binnen je organisatie zijn, maar je voelt veel meer vrijheid als het een eigen (privé) project is. Je zoekt dan de randjes op, experimenteert op een andere manier en je leert dan veel sneller. Vroeger zou ik adviseren een blog te starten, vijf jaar geleden was dat een eigen YouTube-kanaal, maar nu zou ik je willen uitdagen om met de diverse GenAI-tooltjes je eigen ideeën werkelijkheid te maken. Ga dingen maken dus. Oh ja, en WOL - Work Out Loud. Vertel en deel via verschillende platformen waar je mee bezig bent (WOL) en je zult zien dat dit als een vliegwiel kan gaan werken.

INSPIRATIE
Ik ‘snack’ overal inspiratie vandaan: LinkedIn, X, TikTok. Omdat je onder andere specifiek naar film vraagt: onlangs heb ik met veel bewondering Perfect Days van Wim Wenders gekeken. Aanrader. Prachtig hoe de film je laat voelen en beseffen dat schoonheid in de kleinste dingen zit en dat je leven niet groots hoeft te zijn om gelukkig te zijn. Eigenlijk een marketingfilm over de schoonheid van het leven.



MARKETINGHELD
Wouter de Vries jr. Hij heeft mij als docent aan de VU niet alleen de pracht van Dienstenmarketing laten ontdekken, maar ik heb ook bewondering voor zijn enthousiasme, energie en zijn kracht om mensen mee te nemen in zijn verhaal. Hij viert deze maand de 30e verjaardag van zijn boek Dienstenmarketing. Er zit zoveel in het vak marketing! Maar eigenlijk zou ik ook al mijn collega’s bij VodafoneZiggo willen noemen; we vergeten wel eens hoeveel je leert van alle collega’s om je heen.

FAVO COMMERCIAL
Deze week is mijn favoriet Wat eten jullie vanavond? Stamppot!, Stamp ‘ns anders van Lidl. Ik stond net in de badkamer met mijn zoon lachend de reclame na te doen. ‘Stamppot’. Hij vindt het prachtig. Ik denk een effectieve TVC met een glimlach waarin Lidl het al wat uitgekauwde product stamppot op een vernieuwende manier bij de mensen thuis brengt. Blijft plakken.
En qua ergernis op het gebied van commercials: alle non-skippable in-stream video ads. Ze zijn trouwens wel effectief.
 

DAT KON BETER
Ik denk nog wel eens terug aan de tijd dat we campagne-impact en -succes afrekende op voornamelijk online traffic. Hoe meer traffic, hoe succesvoller onze online campagnes zouden zijn. Onzin natuurlijk. En dan ook nog blijven roepen dat online wel alles goed meetbaar is. Dat waren flinke budgetten hoor. Ik ben blij dat we tegenwoordig veel breder kijken naar de impact van campagnes op alle pull-kanalen en dat we performance en brandcampagnes eigenlijk niet los van elkaar kunnen zien.

MARKETINGQUOTE

‘Fun is one of the most important - and underrated - ingredients in any successful venture. If you're not having fun, then it's probably time to call it quits and try something else’ - Richard Branson

EERSTE BAANTJE
Voordat ik parttime hovenier, vuilnisman of paprikaplukker was bedoel je? Dan denk ik terug aan de tijd dat ik bij mijn vader op de zaak meehielp. Hij had een boomkwekerij in Boskoop en exporteerde bomen en planten naar Zweden en Noorwegen. In de paktijd hielp ik mee om alle coniferen, rododendrons en clematissen in te pakken en de vrachtwagens vol te laden. Prachtig!

VRIJE TIJD
Naar een concert en met een biertje erbij nieuwe muziek ontdekken, een goede wandeling of ik duik met mijn VR-bril de Metaverse in om te ontdekken welke nieuwe apps er zijn.

DROOMBAAN
Ik ben eigenlijk heel blij met wat ik nu doe. Misschien dat ik ooit de stap wil maken naar een start-up, meer pionieren en bouwen. Ik moet wel het gevoel hebben dat ik echt iets bijdraag. De culturele sector spreekt me aan, maar bijvoorbeeld ook healthcare. Er gebeurt overal zoveel!

GUILTY PLEASURE
Op TikTok de Broodjestester bingen. Het water loopt me dan in de mond.

Headerfoto: Miek van Kraay Photography

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Imo Muller van 165 Beats

Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken