Prijsvermelding pakketreizen moet duidelijker eist ACM

Prijsvermelding pakketreizen moet duidelijker eist ACM
  • Algemeen
  • 8 aug 2023 @ 10:18
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maant de grootste aanbieders van pakketreizen aan consumenten hun prijzen duidelijker te vermelden. Uit een aangekondigde controle bij 12 aanbieders van pakketreizen bleek dat 11 bedrijven de verplichte bijkomende kosten niet op de juiste manier vermeldden. Ook konden consumenten pakketreizen regelmatig niet boeken voor de prijs die als eerste getoond werd op de websites.

De ACM geeft de bedrijven een termijn van 8 weken om hun zaken op orde te brengen. Doen zij dit niet of onvoldoende dan gaat de ACM sancties inzetten. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘De prijs is voor de consument een van de belangrijkste criteria bij zijn keuze. Met duidelijke prijzen, waarin alle verplichte kosten zitten, kunnen consumenten de verschillende reisaanbiedingen goed vergelijken. We willen voorkomen dat zij aan het eind van het boekingsproces óf zelfs op hun reisbestemming geconfronteerd worden met onverwachte kosten. Wij verwachten van alle partijen dat zij hun prijzen inclusief alle verplichte kosten vermelden en dat het aanbod ook te boeken is voor de aangegeven prijs. De branche is nu aan zet om te laten zien dat zij hun klanten op dit punt serieus nemen.’

Regels reisbranche
De ACM heeft de reisaanbieders een brief gestuurd met hun resultaten, wat er aangepast moet worden en nogmaals de belangrijkste regels voor juiste en duidelijke prijzen op een rij gezet:
Lokale of variabele kosten die pas bekend zijn als alle variabelen zijn ingevuld (bijvoorbeeld de reisdatum of de omvang van het reisgezelschap) moeten meteen bij de totaalprijs in één extra regel en in één bedrag duidelijk zichtbaar vermeld worden. De kosten mogen niet worden verstopt onder een i-tje en moeten op dezelfde manier getoond worden als de prijs;
Vanaf het moment dat alle variabelen van de reis bekend zijn, moeten alle verplichte bijkomende kosten, inclusief de kosten die lokaal worden afgerekend, in het bedrag zijn opgenomen;
Op het moment dat de consument de reis gaat boeken, moet het totaalbedrag van de reissom met alle elementen getoond worden. Hierbij mag onderscheid gemaakt worden tussen het bedrag dat meteen betaald moet worden en het bedrag dat ter plaatse wordt afgerekend;
De getoonde prijs waarmee de consument wordt uitgenodigd om op het aanbod te klikken moet in voldoende mate beschikbaar en te boeken zijn (dus geen ‘lokkertjes’).

Vakantiehuizen
De ACM heeft in 2022 aanbieders van vakantiehuizen aangesproken op hun prijsvermelding. Zij hebben hun prijsvermelding vervolgens aangepast en tonen nu hun prijzen inclusief de verplichte bijkomende kosten.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken