Marketeers sceptisch over Googles rooskleurige AI-zoekclaims

Marketeers sceptisch over Googles rooskleurige AI-zoekclaims
  • Algemeen
  • 18 aug 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Google presenteert AI-gestuurde zoekfunctionaliteiten zoals AI Overviews en AI Mode als een zegen voor websites en consumenten, maar uitgevers en marketeers trekken deze claims sterk in twijfel. Volgens Ad Age benadrukt Google dat het aantal organische kliks 'stabiel' blijft en dat het zelfs 'hogere kwaliteit kliks' levert. Of is de werkelijke impact veel negatiever?

Critici vrezen dit laatste.

In een recente blogpost van Google stelde Liz Reid, hoofd van Google Search, dat signalen over een daling van webverkeer 'gebaseerd [zijn] op foutieve methodologieën of geïsoleerde voorbeelden.' Concrete cijfers die de beweerde stijging in engagement moeten onderbouwen, ontbreken volgens het Amerikaanse vakmedium Ad Age echter. Verschillende onderzoeken van onder meer BrightEdge en Ahrefs tonen juist dubbelcijferige dalingen in verkeer, doordat AI Overviews content direct samenvat zonder dat gebruikers doorklikken.

Volgens Tom Critchlow (Raptive) is Google’s boodschap daarom 'niet geloofwaardig' en komt het neer op het wegwuiven van consistente onafhankelijke data. Heather Physioc (VML) voegt daaraan toe dat 'trust us' een moeilijke boodschap is voor marketeers 'en voor uitgevers wier inkomsten van Google afhangen.' Ook Chris Brownlee (Yext) spreekt van 'selectieve framing' door Google.

Het verschil zit volgens Asa Hiken van het vakmedium in het perspectief: 'waar Google doelt op zichtbaarheid en kwalitatieve kliks, benadrukken uitgevers het verlies aan volume en conversies.' Zoals ook Ria Delamere (Traject Data) stelt: 'Google en marketeers kunnen allebei gelijk hebben, maar ze kijken naar verschillende dingen.'

Sommige bedrijven zien wél voordelen. Zo meldt Commercetools in dezelfde analyse hogere sessieduur en intentie onder bezoekers. Toch daalde hun organisch verkeer naar eigen zeggen met maar liefst 30% sinds de uitrol van AI Overviews. CMO Jen Jones stelt dat de discussie verzandt in semantiek: 'We moeten praten over wat er daadwerkelijk gebeurt en hoe marketeers hierop moeten reageren.'

De kern van de frustratie bij merken in het stuk is dat Google onvoldoende transparantie en meetinstrumenten biedt. Bedrijven willen weten hoe vaak ze genoemd worden in AI-samenvattingen en welk deel daarvan leidt tot daadwerkelijke bezoeken of conversies. Zonder die inzichten blijft het debat over Google’s 'rooskleurige' narratief versus de harde realiteit van dalende traffic volgens Ad Age voortduren.

Beeld: Firmbee / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken