[column] Oud

[column] Oud
  • Algemeen
  • 7 okt 2022 @ 08:00
  • 14834 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • MarketingDoelgroepenKunst & Cultuur

Marketeers zijn de thermometer van de maatschappij en voelen als geen ander aan welke trends en ontwikkelingen van belang zijn voor het merk. Persona’s en doelgroepen staan voortdurend op hun netvlies. Vreemd dan eigenlijk dat senioren in de ogen van de gemiddelde marketeer amper bestaan, terwijl als ik om mij heen kijk - zelfs in de spiegel - ik heel veel grijze koppies zie.

Nederland vergrijst in snel tempo, ja, het is een dooddoener, maar wel eentje die van belang is voor reclame en marketing. Senioren zijn de consumenten met de centen, maar toch is het de jeugd die de hoofdrol blijft spelen in creatieve uitingen.
Ik begrijp het wel, want ik wil zelf ook niet als ouwe lul worden gezien, maar intussen koopt iemand van 25 jaar geen nieuwe auto, dat is die krasse knar van 55 of ouder. Mensen kijken blijkbaar liever naar een energieke, fris ogende, knappe man of vrouw achter het stuur van de nieuwste Opel dan naar een verlepte, afgedankte bejaarde.
Senioren doen daar overigens ook zelf actief aan mee, want niemand wil meer geassocieerd worden met ouder worden. Want tja, 60 is het nieuwe 40, 50 het nieuwe 30 en ga maar door. De duvel en zijn ouwe moer zijn oud, wij niet. Zelfs met 80 ben je tegenwoordig nog piep. Oude mensen blijven eeuwig jong.

Senioren zijn de consumenten met de centen

Het is een spagaat waar ik marketeers mee zie worstelen. Marketeers zijn doodsbang om grijs volk in beeld te brengen, want het merk wil dynamiek, energie en strakke velletjes. Toch roep ik hierbij marketeers op creatiever te worden en het grijze segment niet te negeren. Zoals gezegd doen ouderen er alles aan om maar vast te klampen aan de bron van de eeuwige jeugd. Mensen van boven de 50 en 60 zien er vandaag de dag juist heel goed uit, reden temeer om hen een rol te geven in de beleving van het merk. Een rol die ze verdiend hebben.
In 2040, het hoogtepunt van het aantal 65-plussers, is naar schatting 26% van de bevolking 65-plusser. Tijd genoeg, marketeer, om nog eens diep na te denken over je toekomstige marketing- en reclamebeleid...

Dit is het editorial uit MarketingTribune 16/17, 2022.
 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken