[Interview] Ruud Giebels van Reclamefolder.nl: 'We komen met een nieuwe manier om shoppers te bereiken'

[Interview] Ruud Giebels van Reclamefolder.nl: 'We komen met een nieuwe manier om shoppers te bereiken'
  • B2b
  • 1 feb 2017 @ 09:28
  • 21067 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingSales

Tien jaar geleden werd Reclamefolder.nl, het online platform voor folders van retailers, opgericht door Robin Streng en Jeffrey van Rossum. Begin dit jaar heeft het innovatieve en ondernemende duo Ruud Giebels (35) aangetrokken als algemeen directeur om het platform een nieuwe impuls te geven. Zoals het uitbouwen van de cashback functionaliteit op de app richting merken en producenten. Giebels is natuurkundige, een gestructureerde denker met een voorkeur voor het analyseren van data. Tijd voor een interview!

Kun je wat meer over jezelf vertellen?
‘Ik heb natuurkunde gestudeerd maar vond dat een te specialistische studie, dus die heb ik aangevuld met een MBA aan Insead. Mijn vorige jobs waren onder andere bij Philips NatLab, The Boston Consulting Group en de afgelopen 4 jaar bij Groupon als COO voor Nederland en België. Daarna ben ik met mijn vriendin een jaartje gaan reizen. Eenmaal terug kwam deze baan op mijn pad.’

Wat is bij Reclamfolder.nl je uitdaging?
‘Reclamefolder.nl is hét shoppers platform van Nederland. Mijn doel is het platform een stap verder te brengen, voor consumenten, retailers en nu ook producenten en merken. Van oudsher zijn we een digitaal folderplatform, en daar is een mobiele app bijgekomen die inmiddels al 2,7 miljoen keer is gedownload. Per maand komen 1,8 miljoen unieke bezoekers naar de site en op de app. Er zit heel veel potentie in de site en de app. We bieden nu kortingsbonnen aan in de app, en er is een functionaliteit dat je al je klant- en bonuskaarten van retailers in je app kunt zetten. Maar er kan zovéél meer!’

Je klinkt enthousiast. Leg uit wat je voor de b2b gaat doen.
‘We zijn hét platform om shoppers te bereiken; kijk naar ons bereik, en vooral de verwachting van die shoppers om voordeel te vinden op ons platform. Daarnaast willen we verder partneren met adverteerders om hun doelgroep zo optimaal mogelijk te bereiken. We willen advies geven over invulling van hun campagnes en inzicht geven in het effect daarvan. Aan de consumentenkant zijn we nu een platform voor boodschappers die actief voordeel en aanbiedingen zoeken van retailers. Die partijen brengen we bijeen. Mijn ambities is om aan de consumentenkant een breder voordeelplatform te maken, zodat boodschappers iedere vorm van voordeel bij ons kunnen vinden. Daarom zijn we met cashbacks gestart. Merken kunnen op een laagdrempelige manier producten promoten met geldterugacties. Deze functionaliteit is geschikt voor de app. De praktijk leert dat consumenten alleen meedoen aan cashbacks als het hen makkelijk wordt gemaakt. Ze kunnen dus een foto van hun kassabon maken en wij zorgen ervoor dat het geld razendsnel wordt teruggestort op hun rekening.’

Wanneer zijn jullie met cashback’s gestart?
‘Dat is nu ruim drie weken geleden. Het biedt merken/producenten de mogelijkheid om direct een grote groep consumenten te bereiken, bijvoorbeeld bij een productintroductie of wanneer ze in een bepaalde periode extra aandacht aan een product willen geven. Het kan heel laagdrempelig gerealiseerd worden. We hebben nu producten van Unilever en Pure Ingredients in de app staan en er komen andere mooie cashbacks aan.’

Je had het over het effect van campagnes. Hoe kun je adverteerders daarbij van dienst zijn? Wil je dat realiseren door data te verzamelen?
‘Ik zeg liever door data te analyseren en te interpreteren. Want aan data alleen heb je niks. Wij kunnen bijvoorbeeld voor een folder zien hoeveel mensen hem gelezen hebben, waar ze zijn afgehaakt, hoe lang ze op een pagina hebben gekeken, op welke producten ze klikken. We kunnen de best bekeken pagina’s en producten aangeven, zodat die naar voren gehaald kunnen worden. Als je die informatie aggregeert dan kunnen wij adviseren over de samenstelling van de folder. Voor cashbacks kunnen producenten een specifieke vraag stellen aan de boodschapper (bijvoorbeeld “Koop je dit product vaker?”) en kunnen kopers een productreview achterlaten. Tenslotte hebben TNS en TeamVier kwalitatief en kwantitatief onderzoek gedaan naar boodschappersgedrag, waardoor wij onze gebruikersgroep heel goed kennen. Op basis van al deze informatie kunnen wij waardevolle inzichten leveren voor optimalisatie van campagnes voor, tijdens en na de campagne.’

Hoe is jullie organisatie ingericht om deze ambities te realiseren?
‘We zijn een team van 16 mensen, de helft hiervan is development. Het aankomende jaar staat in het teken van innovatie en doorontwikkeling van ons platform. Verder werken we samen met onze technische en business partner Magneds. Zij hebben een groot netwerk en ondersteunen ook onze salesafdeling.  

Hoe zie je de toekomst?
Wat betreft de b2b markt wil ik onze partnerships met adverteerders verder uitbreiden om hun campagnes, de manier waarop zij hun aanbiedingen doen, te optimaliseren. Met inzichten gedistilleerd uit onze data. Aan de b2c-kant willen we hét voordeelplatform zijn voor de boodschapper. Wij vinden dat geen enkele consument meer hoeft te betalen dan noodzakelijk. Wij helpen Nederland slimmer te winkelen zodat ze geld over kunnen houden voor zaken die er echt toe doen! Dit lukt alleen als we blijven innoveren met ons product; naast inspiratie ook nog meer op maat gemaakt voordeel en gemak. Denk aan jouw favoriete merken of producten. Wie wil niet besparen op luiers of bier?

Hoeveel bezoekers heb je over drie jaar?
‘Ideaal zou zijn heel winkelend Nederland, omdat ze bij ons geen moeite hoeven te doen om voordeel te krijgen. Ze hoeven alleen maar onze app te openen!’

 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken