IMF: 'harde Brexit kost economie EU 200 miljard euro'
- B2b
- 23 jul 2018 @ 11:26
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodVerdienmodellenPolitiek
- 23 jul 2018 @ 11:26
- Peter van Woensel Kooy
Als het 'zachte Brexit-plan' van Theresa May in eigen land én bij de EU niet lukt, dan zal Groot-Brittannië op 29 maart 2019 zonder afspraken de EU verlaten. Kosten voor de EU: 200 miljard. Nederland zal als groot voedselexporteur naar de UK 1,1% van het nationaal inkomen kwijtraken.
De tijd ontbreekt om nog voor die tijd de berg nieuwe akkoorden en regelingen te treffen die nodig zijn voor een ordentelijk grensverkeer van goederen, meldt The Guardian. Los van het politieke gestuntel dat een betamelijke 'leave of remain' in de weg staat, in de woorden van Foodlog, maakte het Internationale Monetair Fonds (IMF) bekend hoeveel een harde Brexit de Britten en andere EU-landen gaat kosten. Als May's plan mislukt dan betekent dat voor Groot-Brittannië en voor Ierland een economisch verlies van 4%. Eerder werd in Groot-Brittannië democratisch gekozen voor de Brexit. Euro-gezinde krachten proberen daar sindsdien aan te tornen. Een apart handelsakkoord tussen de EU en Groot-Brittannië gaat volgens het IMF 0,8% van het Europese bbp kosten, meldt The Guardian.
(PvWK, bronnen: IMF, Foodlog, The Guardian)
Fotocredit: Thomas Charters / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
- De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag...
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een beetje van iedereen'
Laatste Nieuws
- Martien Korting van Gripp:... 25-04-2024
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing