IMF: 'harde Brexit kost economie EU 200 miljard euro'

  • B2b
  • 23 jul 2018 @ 11:26
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodVerdienmodellenPolitiek

Als het 'zachte Brexit-plan' van Theresa May in eigen land én bij de EU niet lukt, dan zal Groot-Brittannië op 29 maart 2019 zonder afspraken de EU verlaten. Kosten voor de EU: 200 miljard. Nederland zal als groot voedselexporteur naar de UK 1,1% van het nationaal inkomen kwijtraken.

De tijd ontbreekt om nog voor die tijd de berg nieuwe akkoorden en regelingen te treffen die nodig zijn voor een ordentelijk grensverkeer van goederen, meldt The Guardian. Los van het politieke gestuntel dat een betamelijke 'leave of remain' in de weg staat, in de woorden van Foodlog, maakte het Internationale Monetair Fonds (IMF) bekend hoeveel een harde Brexit de Britten en andere EU-landen gaat kosten. Als May's plan mislukt dan betekent dat voor Groot-Brittannië en voor Ierland een economisch verlies van 4%. Eerder werd in Groot-Brittannië democratisch gekozen voor de Brexit. Euro-gezinde krachten proberen daar sindsdien aan te tornen. Een apart handelsakkoord tussen de EU en Groot-Brittannië gaat volgens het IMF 0,8% van het Europese bbp kosten, meldt The Guardian.
(PvWK, bronnen: IMF, Foodlog, The Guardian)

Fotocredit: Thomas Charters / Unsplash


Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken