Onderzoek: innovatieve creativiteit helpt merken na corona

Onderzoek: innovatieve creativiteit helpt merken na corona
  • B2b
  • 7 mei 2020 @ 11:48
  • 19849 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Marktonderzoekbureau InSites Consulting heeft met de hulp van zijn creatieve netwerk ‘eÿeka’ ideeën voor een nieuwe post-lockdown realiteit uitgetekend.

Vorige maand lanceerde InSites Consulting op het platform een creatieve crowdsourcing-wedstrijd om zo het belang van creativiteit en de kracht van samenwerking aan te tonen tijdens deze wereldwijde gezondheidscrisis.

 

Uit een internationaal kwalitatief COVID-19-consumentenonderzoek van InSites Consulting (april 2020, 80 deelnemers, 18-56+) blijkt dat merken in de post-lockdown wereld voor grote uitdagingen staan: die van de ‘enochlofobie’ (angst voor menigten) en daarmee gepaard gaande ‘mysofobie’ (smetvrees). Medeoprichter en future-consumer expert Joeri Van den Bergh verwoordt het zo: ‘Mensen snakken naar sociale interactie, maar vermijden de komende tijd menigtes omdat ze bang zijn om besmet te raken. Dat is momenteel een van de grootste spanningsvelden voor consumenten en ze willen dat merken met oplossingen komen.’

 

InSites Consulting legde dit voor aan zijn netwerk van creatievelingen ‘eÿeka’ in een open wedstrijd met als doel merken te helpen zich voor te bereiden op de nieuwe realiteit in het post-corona tijdperk. Welke producten en diensten heeft de consument nodig? Hoe kunnen merken hierop inspelen en mensen helpen om met de nodige voorzichtigheid opnieuw sociale interacties aan te gaan?

De respons van het netwerk was overweldigend: in nauwelijks 12 dagen leverde de wedstrijd 142 ideeën op van 77 deelnemers uit 35 landen.

De ideeën kunnen ondergebracht worden in vier categorieën (Hygiëne, Maatschappelijke verantwoordelijkheid, Welzijn en Regelgeving) en hebben betrekking op alle sectoren, van consumentengoederen tot financiële dienstverlening.

De wedstrijd leverde 10 winnaars op, die nieuwe ideeën aanreikten op het vlak van communicatie, productontwikkeling, softwaretoepassingen en virtual reality. Een bedenker uit India ontwierp een volledig nieuwe winkelervaring, met een thermische toegangstunnel,  winkelkarretjes met antimicrobiële grepen en geautomatiseerde ontsmettingsoplossingen verspreid over de hele winkel. De eerste prijs ging naar een bedenker uit Peking (China) voor de ‘Bubble wrapper Disinfectant’. Thuisbezorgpakketten worden daarbij verpakt in noppenfolie die een ontsmettingsmiddel bevat. Door de noppen te laten openspringen wordt het pakket ontsmet voor het de woning binnenkomt (zie foto boven).

Future-research expert Tom De Ruyck: ‘Dit onderzoeksproject toont de kracht van wereldwijde crowdsourcing, van creativiteit en van diversiteit in ideeënvorming. Het startpunt was een inzicht dat een bestaand consumentenprobleem blootlegde en zo een springplank vormde voor nieuwe ideeën. Dat is precies wat we onze eigen klanten altijd adviseren. En de resultaten spreken voor zich! Merken moeten moed putten uit het feit dat ze het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden om deze crisis te overleven. Ze kunnen succes boeken door de juiste mensen te vinden die de juiste ideeën genereren.’

Dit onderzoeksproject toont de kracht van wereldwijde crowdsourcing, van creativiteit en van diversiteit in ideeënvorming. 

‘Veel van deze creatieve oplossingen zijn uitermate relevant voor Nederlandse bedrijven zoals KLM, Unilever of Philips voor wie hygiëne, welzijn en regelgeving de kern vormen van hun bedrijfsvoering – zeker post-COVID. Het zou bijvoorbeeld heel relevant zijn voor Coolblue, PostNL of Bol.com om de noppenfolie met ontsmetting te gebruiken bij verzendingen. En er was nog een andere oplossing die door de ‘eyeka’-community bedacht werd: handvatten die veel verschillende mensen moeten vasthouden en zelf-desinfecterend zijn. Ik weet zeker dat voor Walibi Holland, Albert Heijn of NS, die bijvoorbeeld veel contactpunten hebben, deze oplossing helpt om mensen gerust te stellen om hun diensten in een veilige omgeving te gebruiken,’ besluit Renee Van Dalen, Research Director binnen het InSites Consulting-team in Nederland.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken