[Mijn Marketing] Liane Lens van Unox

[Mijn Marketing] Liane Lens van Unox
  • B2b
  • 25 jan 2022 @ 08:00
  • 55836 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Liane Lens is Marketing Manager Unox bij Unilever, waar zij al bijna zestien jaar in dienst is: ‘Mijn eerste baan was in consumentenmarktonderzoek bij - toenmalig - Research International, waar ik nog steeds veel aan heb tot op de dag van vandaag.’

ÉÉN NACHT IJS
Een ogenschijnlijk simpel marketingidee gaat nooit over één nacht ijs. Het is hard werken en een gevolg van brainstorms, team effort, stakeholdermanagement, continu wikken en wegen, nauw contact met je bureaus en een klein beetje geluk.

OVERLEEFD
Ik ben trots op het feit dat ik inmiddels bijna 16 jaar bij Unilever heb overleefd, haha. Met ups en downs en heel veel verschillende managers. Van allemaal heb ik wat geleerd, ook hoe ik het niet wil doen.

SPIJT
Ik heb er spijt van dat ik in het begin van mijn carrière niet op mijn gut feel durfde te varen. Ik heb geleerd dat je je idee er doorheen krijgt, als je je buikgevoel kunt onderbouwen. Als ik dat eerder had begrepen, had ik ook beter weerstand kunnen bieden aan stevige figuren met enorme meningen.

ONDER DE INDRUK
Ik ben nog steeds diep onder de indruk van Dove’s Self Esteem-films zoals Evolution en Real Beauty Sketches. Hoe hard we het ook roepen in de media, we - en vooral jonge meiden - worden dagelijks veel te veel geconfronteerd met een onrealistisch beeld van hoe je er uit zou moeten zien.

GIEREN
Ik kan nog altijd gieren om Der Rudi van Heineken uit 2002.

ERGERNIS
Reclames over online gokken.
 

LIEFDE
Goede marketing is marketing die consumenten echt begrijpt en goed benadert op meerdere raakvlakken - van productniveau en merkpurpose tot verschillende relevante communicatiekanalen - en die de consument ook nog weet te ‘engagen’ en dit bovendien jaar in jaar uit op een steady, eigentijdse manier doet. Het allermooiste resultaat daarvan is dat je consumer base niet alleen trouw toont, maar zelfs je ambassadeur wordt. Dat is in mijn ogen het ultieme doel. Ik probeer hier hard aan te werken voor Unox. Mijn voorgangers hebben zoveel prachtig werk geleverd en een stevig fundament gelegd; dat moet enorm koesteren, maar wel met de neus vooruit. En wat ik ook merk: zodra je je merk met liefde behandelt, krijg je er een bak vreugde, energie en liefde voor terug!

WOEST
Marketing die voorbij gaat aan de behoefte van de eindgebruiker en weigert emotionele binding te zoeken. Ik kan me met name woest maken over sommige communicatie van overheidsinstanties, zoals scholen of DigiD. Veelal geredeneerd vanuit de zender in plaats van de ontvanger.

GEDULD
Wat ik zie als de grootste uitdaging voor marketeers van Nederland? Eerlijk, oprecht en van deze tijd overkomen en raken. Door het geduld te hebben (en krijgen) je merk met liefde te omarmen, te doorgronden en te begrijpen.

LOVE BRANDS
Unox en Zwitsal. Beiden oer-Hollands en van iedereen. Ze ontstijgen bijna de producten en de liefde van de gebruiker voor deze merken is enorm groot.

MEDIACONSUMPTIE
Alle geijkte online (Facebook, Instagram, Twitter, nieuwssites) en offline (tv, krant, magazines en supermarkt) media. Alleen radio luister ik minder, omdat ik nu veel minder uren in de auto doorbreng. Ik ben juist wel meer in supermarkten aan het speuren naar nieuwigheidjes, zoals schapcommunicatie en promoties.
Mijn huidige favoriete mediamerk is toch Netflix. Naast het gemak dat de dienst biedt om een film of serie te kijken op momenten dat je zelf wilt, vind ik ze ongelofelijk goed in naar hun eindgebruikers luisteren, hierop inspelen en aan zich te binden. En ze zijn heel sterk op het gebied van social media, iets waar een traditioneel merk als Unox zeker van kan leren.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl.

Lees ook:
Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken