Is marketing automation software een must voor b2b marketeers?

Is marketing automation software een must voor b2b marketeers?
  • B2b
  • 30 jun 2016 @ 10:00
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • MarketingautomationLeadgenerator

B2b marketing is de afgelopen jaren radicaal veranderd. Omdat potentiële kopers steeds meer onderzoek doen op internet, hebben ze minder vaak en ook pas later in het aankoopproces contact met de verkoop-professionals van je onderneming. Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd, dat je als b2b-marketeer steeds meer verantwoordelijk wordt voor het verzorgen van het eerste contact met potentiële klanten (lead generatie) en hen daarbij op de juiste momenten dient te voorzien van relevante informatie.

Tegelijkertijd staan b2b-marketeers steeds meer onder druk om nieuwe technologische ontwikkelingen (zoals social media) bij te houden en in te zetten, kosten te besparen en de toegevoegde waarde van hun inspanningen aan te tonen aan het algemeen management.

Uitdagingen

Marketing automation software helpt je om deze uitdagingen het hoofd te bieden:

De software vervangt losse systemen voor e-mailmarketing, webanalyse, lead nurturing, campagne management en rapportage in één oplossing, die marketingprocessen stroomlijnt en data deelt met verkoop. Dit maakt het voor jou als b2b-marketeer makkelijker om online marketingcampagnes uit te voeren en de resultaten ervan bij te houden. Door deze besparingen in tijd en energie ontstaat er weer ruimte om nog creatievere online-marketing-campagnes te bedenken en uit te voeren.

Leads kwalificeren
Met goede marketing automation software is het mogelijk enkele tijdrovende taken te automatiseren, zoals onder andere:

  • het kwalificeren van leads (leadscoring aan de hand van vooraf vastgelegde regels),
  • het aanbieden van content op basis van het bezoekgedrag van leads en
  • het optimaal timen van campagne boodschappen.

Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met marketing automation is het aan te raden om grondig te onderzoeken, welke leverancier de meeste waarde biedt voor het beschikbare budget. Heb jij als b2b-marketeer al ervaringen met marketing automation? Met welke provider werk jij? Ik nodig je van harte uit om hieronder je ervaringen te delen!

 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken