[column] Ken uw klassiekers

[column] Ken uw klassiekers
  • B2b
  • 4 nov 2022 @ 10:43
  • Link
  • Philippe Stulens
    Philippe Stulens

    CMO
    Randstad
  • Geen tag

Net dat nieuwe managementboek gelezen. De publicatie riep enkele vragen bij me op, zoals: “waarom heb je dit boek willen schrijven, beste auteur?” Maar ook: “moesten hiervoor echt enkele bomen sneuvelen?”

Let wel: ik heb respect voor elke auteur die vanuit betrokkenheid en passie zijn lezerspubliek wil helpen om nog beter te worden in het vak. Maar er is een ondergrens.

Het boek deed me terugdenken aan andere, meer memorabele schrijfsels over marketing en management. Wat het gek genoeg dan wellicht weer tot een goed boek maakt, want het zette mij toch aan het denken.

Ik realiseerde me dat ik regelmatig terugval op oudere publicaties die - voor mij – in de tussentijd nog niets van hun relevantie verloren hebben.

Zo probeerde ik recent nog mijn teamcollega’s bewust te maken het belang van het intern doorvertalen van onze externe activiteiten en campagnes. ‘Externe beloftes zijn interne opdrachten, ‘ zoiets.

De inspiratie kwam van een artikel dat Colin Mitchell in januari 2002 publiceerde in Harvard Business Review 2002. Whatsapp bestond nog niet. Tesla werd pas een jaar later opgericht en Max Verstappen zou enkele maanden later zijn 5de verjaardag vieren.‘Waarom is interne marketing zo belangrijk?,’ staat er. ‘Ten eerste omdat het de beste manier is om werknemers te helpen een krachtige emotionele band te krijgen met de producten en diensten die u verkoopt.’ En ook nog: ‘We hebben ontdekt dat wanneer mensen om het merk geven en erin geloven, ze gemotiveerd zijn om harder te werken en dat hun loyaliteit aan het bedrijf toeneemt. Medewerkers zijn verenigd en geïnspireerd door een gemeenschappelijk gevoel van doel en identiteit.’ (In het artikel werd gerefereerd naar cases van BP, Sears, IBM en Deutsche Bank. Hoe vaak kom je die nog tegen in artikelen?)

De tekst beslaat in totaal zo’n 11 pagina’s, maar meer dan die paar zinnen waren niet nodig om de aan-knop in te drukken in de hoofden van mijn collega’s.

Nog iemand waarop ik geregeld op terugkom: Steven Van Belleghem. Mijn landgenoot hielp me bij de uitbouw van mijn marketingteam en bij het invullen van mijn eigen rol hierin, met een artikel uit 2013 (“The three pillars of the marketing organization of the future”). Mijn team moest wendbaar (“agile”) en flexibel zijn en ikzelf moest een Conversational Leader worden: empatisch, connecterend en doortastend. Dankjewel voor de beslissende voorzet, Steven. Jouw inzichten uit 2013 zijn nog steeds actueel.

De benjamin in de rij is Dan Cable. Zijn boek “Alive at Work: The Neuroscience of Helping Your People Love What They Do” uit 2018, hielp me mijn teamcollega’s te laten openbloeien door te focussen op het verhaal achter onze dienstverlening (de “purpose”) en door hen ruimte te geven om hun mening en inzichten te delen en om te experimenteren. Werkt beter én leuker dan spreadsheets en procesflows.

Ik pleit er niet voor om minder te lezen. Integendeel. Mijn advies is: bekijk de schrijfsels met een kritische houding en ga aan de slag met die werken die voor jou het meeste relevantie hebben.

Het komt de consistentie van je keuzes en je gedrag ongetwijfeld ten goede. En het geeft ook meer stabiliteit en richting aan je team en aan de collega’s om je heen. We zijn tenslotte allemaal reizigers op een pad dat al wandelend gemaakt wordt (Antonio Machado … 1912)  

Welke klassiekers maken jou nog elke dag beter?

 

 

Philippe Stulens

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken