[column] Reclamefeestjes: everyone is a winner

[column] Reclamefeestjes: everyone is a winner
  • B2b
  • 2 jun 2023 @ 12:06
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

We zitten midden in het prijzenseizoen en nu Covid-19 alweer een tijdje achter ons ligt, liggen alle prijzenfestivals in de marketing-, communicatie-, design- en sponsoringsector weer vol op stoom. Zijn er te veel, is een steeds weerkerende vraag.

De prijzenfestivals tuimelen over elkaar heen en de organisaties achter de merken willen maar wat graag een dure tafel afnemen om dicht bij het vuur te zitten als hun merk in de prijzen valt. En het grappige is dat vrijwel elke prijs claimt dat hun prijs uiteraard de waardevolste is voor de sector...

Bron: MarketingTribune

De belangrijkste adverteerders en sponsors zitten vrijwel altijd aan tafel en vallen veelal in de begeerde prijzen, hoewel ook niet allemaal hoor. Het is een interessant wereldje, dat wel. De juryleden in de talloze vakjury’s werken vaak bij of met (!) de grotere bureaus en bedrijven en met elkaar vormen ze een stevig netwerk. Zelf heb ik ook mogen meedraaien in verschillende jury’s zoals bij de Effies, BVA, SAN, Sponsorringen en GVR. Het verbaasde mij toen hoe vaak er hoofdzakelijk naar uiterlijkheden, de reclamekant, wordt gekeken en in veel gevallen niet of nauwelijks naar de strategie en effectiviteit achter die campagne, promotie of sponsoring. Dat is anno 2023 gelukkig wel anders.

Een groot aantal prijzen worden meer dan voorheen beoordeeld en toegekend aan de hand van meer en heel stevig gekwalificeerde marketing- en communicatiecriteria.

Een goede ontwikkeling is ook dat steeds meer prijzen duurzaamheid of bijdrage aan de maatschappij opnemen in hun lijst van criteria om te beoordelen of een merk of organisatie een prijs waard is.

Ook onze hoofdredacteur (links op foto boven) is een graag geziene gast op talloze prijzenfestivals

Maar de vraag blijft: waarom zijn er toch zo veel prijzenfestivals?

Al zo’n 25 jaar geleden werd er ook al geklaagd over het grote, toen al boven de honderd (!), aantal prijzenfestivals in de sector. De bureaus klaagden omdat het veel werk is om de nominatieformulieren in te vullen voor de klant c.q. adverteerder. En de adverteerders klaagden omdat de tickets voor de festivals heel duur zijn en je met het hele team er naartoe gaat. Soms werden de bureaus opgezadeld met die hoge ticketkosten, maar dat werd indirect toch weer doorbelast aan de klant.

Eind vorige eeuw werd bij het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC) waar schrijver dezes ook bestuurslid was door GVR, VEA en BVA (samen CMC) het initiatief genomen om het aantal prijzenfestivals fors te verminderen, juist ook omdat er erg veel overlap in werkterreinen was.

De CMC haalde echter al snel bakzeil, simpelweg omdat vrijwel geen enkele organisator een stap terug wilde zetten en het evenement wilde schrappen! En zo komt het dat we nog altijd met erg veel prijzenfestivals opgezadeld zitten.

Met de vergaande versplintering van het marketing – en communicatievak is het aantal prijzen verder toegenomen omdat elke deelsector zijn eigen jaarprijs wil organiseren. Maar de vraag blijft: wat is nog de waarde van het winnen van een prijs als er zoveel prijzen op te halen zijn….

Adverteerder van het jaar 2023: Kruidvat (foto: sanaccent)

And the winner is……

Je zult dit jaar maar geen prijs gewonnen hebben, wat zou dat zeggen  over jouw organisatie en merk? Als je alle prijzenfestivals afgaat en je bekijkt de lijsten met winnaars en nominaties in alle sectoren en categorieën moet je constateren dat vrijwel elk merk van enige betekenis die communicatie en marketing achter het merk zet, erop voorkomt. En als je jouw merk nieuw leven inblaast en stevig investeert in reclame zoals Aldi het afgelopen jaar, dan kun je natuurlijk ook een prijs ophalen. Everyone is a winner...

De echte winnaars zijn overigens die merken die het hart van de consument of klant structureel hebben veroverd en die weten te binden aan het gebruik ervan. Nog genoeg werk aan de winkel dus als ik zo eens om mij heen kijk en de bokalenverdeling zie…

 

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken