[Interview] Lard Breebaart over reclamebureau Natwerk

[Interview] Lard Breebaart over reclamebureau Natwerk
  • Bureaus
  • 6 jun 2016 @ 08:20
  • 16553 x gelezen
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • Interview

Hoe verbind je de beste IT’ers van Nederland aan je bedrijf als je niet bekend staat als IT-werkgever? Reclamebureau Natwerk heeft de campagne ‘Neem jij de leiding op het net?’ ontwikkeld voor netwerkbedrijf Alliander. Lars Breebaart is managing partner bij Natwerk. Wij spreken hem.

Lard, introduceer jezelf en Natwerk! Wie zijn jullie, wat doen jullie, waar zitten jullie?

Lard Breebaart, één van de drie partners bij Natwerk, vanuit ons kantoor in de Jordaan, hartje Amsterdam. Wij zijn een creatief bureau en met onze producten en campagnes brengen we uiteenlopende doelgroepen in beweging door slim en spraakmakend te zijn.

Wat doen jullie dat andere bureaus niet doen of kunnen?

Naast werk voor onze klanten ontwikkelen we ook producten die we zelf op de markt brengen. Zo lanceerden we de afgelopen jaren twee hoogwaardige drankmerken: Bello Limoncello (verkocht in honderden horecazaken) en Broesko Lambrusco (in de schappen van de Albert Heijn). Om die laatste te promoten, bedachten we een eigen televisieformat voor 24Kitchen. We zijn non-stop bezig geniale producten te bedenken; van voeding en drank tot nieuwe merken en formats op het gebied van muziek en cultuur. Zo denken wij aan de ene kant vanaf productniveau mee met onze klanten en zijn we aan de andere kant niet volledig afhankelijk van de uren van onze opdrachtgevers.

Voor welke klanten werken jullie?

We werken voor uiteenlopende klanten, dat maakt ons werk ook zo leuk. Momenteel werken we aan projecten voor RTL, Lipton, FEBO, Qmusic, NIBC Direct, Lotto, Amsterdam Science Park en OBA. Voor deze klanten zijn we bezig met campagnes, herpositioneringen, rebranding, activaties en het ontwikkelen van content. Een ijzersterk creatief plan vormt in alles de basis. Daarnaast zijn onze eigen merken ook onze klanten geworden, een fantastisch motiverende luxe.

Kun je iets meer vertellen over de campagne ‘Neem jij de leiding op het net?’ met Alliander?

Alliander stond voor een grote uitdaging: ze staat niet bekend als werkgever in de IT, terwijl ze heel uitdagende banen te bieden heeft in deze sector. Wij stelden voor om stapsgewijs impact te maken. Laat de IT-sector eerst maar eens zien dat je bestaat. Dat kan door direct contact te leggen met IT-talent op relevante plekken, zoals op de Zuidas of bij technische universiteiten in het land. Met ‘Neem jij de leiding op het net?’ zijn we erin geslaagd om de twee werelden van Alliander te verenigen; aan de ene kant de analoge wereld van het energienetwerk in de grond, en aan de andere kant de digitale wereld van IT’ers als vormgevers van de toekomst.

Welke middelen hebben jullie ingezet?

In deze campagne staan de activatie - waarvoor Alliander met een speciale truck langs evenementen en campussen in Nederland reist - een campagnefilm, outdooruitingen en de landingspagina op werkenbijalliander.nl centraal. Zo spreken we de doelgroep direct aan en geven vervolgens online de juiste uitleg. Daarnaast ondersteunen we de campagne online met media.

Komt er nog een vervolg op de campagne?

De eerste reacties zijn erg positief. Alliander is zo enthousiast dat we alweer met de volgende campagnes bezig zijn.

Wat zie jij als de grote uitdagingen voor Natwerk? 

Met Natwerk zijn we hard aan het groeien, dat is de grootste uitdaging. Trouw blijven aan waar je vandaan komt, maar ook bijsturen waar nodig. We maken graag eigen producten en zetten die in de markt. Dat houdt ons scherp voor onze klanten. Het is een uitdaging om hierin de juiste keuzes te maken.

Met welke trends en ontwikkelingen moet de branche rekening houden? En hoe speelt Natwerk hierop in?

De wereld wordt overspoeld door content, dat betekent ook dat de kwaliteit ervan afneemt. Wij proberen de juiste snaar te raken door producties heel dicht bij huis te houden. We hebben een in-house productie-afdeling ingericht, waarmee we televisieprogramma’s maken - bijvoorbeeld Feestfood voor 24kitchen - en daarnaast werken we met de beste partijen in de markt. Deze wisselwerking werkt enorm goed.

Wat is het laatste nieuws bij jullie?

We zijn nu bezig met het meest krankzinnige Kickstarter-project ooit, waarin we iets bizars met een miljoen dollar gaan doen. We schieten deze week ook een 360°-film voor RTL en we gaan zitten met een club investeerders om een aantal nieuwe producten op de markt te zetten. Een typische Natwerk-week dus!

www.natwerk.nl

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken